Ret
skal være ret: Solaris Urbino 15-bustypen, som blev sat
i drift i 2012, er langt mere brugervenlig end de
forrige 12- og 18-modeller. Blandt andet bedre
benplads mellem sæderne og nu med oplukkelige
trækruder. Se mere her på
oraklet Wikipedia:
http://da.wikipedia.org/wiki/Busselskabet_Aarhus_Sporveje
Men ...
Det nye, radikalt ændrede århusianske busnet, som
blev søsat 8.8.2011, er skabt "for at give
busrejsende en bedre service med kortere
rejsetid, flere afgange og mindre ventetid."
Så arrogant og nedladende blev det sagt i en lille tryksag som
Midttrafik havde ladet fremstille. Der står
ikke ét ord om at hovedformålet med det nye
busnet er at spare en hulens masse penge. For
eksempel er en bunke chauffører blevet fyret og
adskillige stoppesteder nedlagt.
Busselskabet forsøger af al magt at bilde os ind, at den
forringede service er en gave til de rejsende!
Jamen, tror de mon, at vi menige borgere er
lallende fjolser som ikke kan gennemskue
manipulationerne?
2012
- var det vist - blev Urbino-busserne suppleret
med en model Solaris 15. Den er knapt så ond ved
passagererne som model 12 og 18.
|
|
Fem af et endnu ukendt antal
nedlagte busstoppesteder efter 8.8.2011 - på
hhv. Stadion Allé, Park Allé og Kridthøjtorvet.
|
|
Urbino Solaris-bøvlet fortsætter og vokser i 2011:
http://stiften.dk/debat/miljoebusser-hvis-miljoe
Her er den ene af de gyselige gule misforståelser,
Urbino Solaris 12'eren.
Den får
÷12 i karakter!
Er der nu alligevel håb
forude? Århus Sporveje har i sommer købt otte
splinternye MAN-busser som tilsyneladende er
langt mere brugervenlige end Solaris Urbino.
Læs om dem
her - og tag selv en vurderende prøvetur.
(23.7.2009)
Det gjorde jeg selv, og jeg blev lidt skuffet.
Vel er den enorme motorkasseklods nede bag i
bussen borte, eller i al fald gjort meget
mindre. Men MAN-busserne er ligesom
Urbino'erne med sæder i flere etager. Og for at
det ikke skal være løgn: med
"blå-mærker-på-balderne-bøjler". Øv!
MAN er noget bedre at være passager i end i Urbino Solaris, men de er ikke
så gode som de gamle busser.
Det er da imponerende at skrivebordsgeneralerne ikke kan tage sig sammen
og forlange bustyper som passer til kunder i
alle aldre og størrelser - ligesom tidligere.
(4.8.2009)
Hvad er mon den dybere og
virkelige årsag til at Århus Sporveje /
Midttrafik er i færd med at anskaffe et hav af
Solaris Urbino-busser fra Polen - når Scania
OmniLink-busserne opfylder præcis samme krav til
tidens mantra: lav indstigningshøjde?
Som enhver århusiansk buspassager ved, har OmniLink langt bedre komfort, idet alle sæder er
placeret retvendt og er tilpas brede og dybe i
modsætning til Urbinos skandaløse indretning.
Forår 2009 er Solaris-busserne
uden på og inden i blevet forsynet med
piktogrammer for dårligt gående og
kørestolsbrugere. Og så er der vel ikke flere
problemer?
|
Byens besynderligste og |
mest besværlige bussæder! |
Klagerne over katastrofen fortsætter!
Århus Sporveje
indrømmer nu nødtvungent at der er "et problem"
med de nye Solaris-busser. Ét problem? Nej, en
stor bunke
af problemer! Klik
her og se hvad P4 Østjylland fortæller i et alt
for kort indslag
9.2.2009.
En af busselskabets nyeste påfund er at lade passagererne stige
både på og af gennem både midterdør og bagdør.
Hurra! Det skal da nok blive hyggeligt især i
myldretiden at lade folk mase sig begge veje
samtidig. Vorherre bevares!
Og for at det ikke skal være løgn, så er det Århus Sporvejes og
Midttrafiks plan at alle busser i Århus skal
udskiftes med denne rædselsfulde model!
|
Urbino-busser fra Solaris
burde begraves i polar-is! |
Klag selv! Skriv til
Busselskabet Århus Sporveje og til Midttrafik. De to
selskabers hjemmesider er hhv.
http://www.busselskabet.dk/ og
http://www.midttrafik.dk/
|
Et udvalg af
klagerne:
Århus Stiftstidende 18. august 2007
Århus Stiftstidende 17. november 2008
P4 Østjyllands Radio 9. februar 2009
P4 Østjyllands Radio 3. marts 2009
Århus Stiftstidende 11. februar 2009 (1)
Århus Stiftstidende 11. februar 2009 (2)
Århus Stiftstidende 17. februar 2009
JP Århus 6. marts 2009
(læserbrev gengivet på
forventet efterbevilling fra skribenten)
Århus Stiftstidende 6. marts 2009
Jyllands-Posten 27. marts 2009
JP Århus 18. april 2009 - klik
her!
Denne
avisnotits er virkelig guld værd: Nu opfordrer Århus
Sporveje passagererne på linje 4 og 24 - ja, du
læste rigtigt, på linje 4 og 24! - til at
rose chaufførerne. Rose dem? Ja, her må godt grines. Rose dem for at køre en type
bybusser som er det mest gedigne makværk man kan
befærde sig i? Vorherre bevares! Busselskabets direktør hævder, at han 'tit hører ros fra
passagerer'. Det kan umuligt være sandt. I al
fald ikke når det drejer sig om Solaris Urbino
12 og 18. Næppe nogen buspassagerer i Århus ved
deres fulde fem kan tro på denne direktørs
krampagtige forsvar for busser som aldrig burde
have forladt fabrikken i Polen. Nogen burde
skamme sig. Men direktørens idé er snedig. Han ved jo at mange mennesker er
vilde med at sende sms om hvad som helst. Så
måske går nogen i fælden. Men dem som sender ris
i stedet for ros kommer vi nok ikke til at høre
om.
|
Fortsættes ...
Busserne overholder
angiveligt tidens krav til en
moderne bybus - men de er de århusianske buspassagerers værste mareridt: Solaris Urbino 12-
og 18-modellen. Og i øvrigt kan man ikke få oplyst hvad
'tidens krav' består af!
Det er en
sand prøvelse at køre med den discount-bybus!
Vi vil
pokker tage mig beholde de gode 'gamle'
busser,
dem hvor man både kan sidde normalt i
og stå oprejst i;
sådan nogle som disse - Scania og Volvo:
For eksempel vil vi langt foretrække Scania
OmniLink laventré-bustypen. Dennes lave
indstigning på 34 cm kan endda reduceres til
bare 23 cm, når chaufføren ser der skal en
kørestol, barnevogn el.lign. om bord.
Urbino 12-bussen fra det polske Solaris er noget
argt møg at være passager i, blandt andet
på grund af følgende 12 ting:
1) De fleste af sæderne er ubrugelige til
voksne og især til ældre mennesker
2) Sæderne er som kylet ind i bussen af en blind
gravko - de er anbragt i forskellige niveauer som man
skal træde op på og ned fra
3) De umagelige sæder er alt for smalle og for lidt dybe
4) Ved de fleste sæder er der små armlænsbøjler af
jern som man hele tiden støder ind i, slår sig på og
får blå mærker af
5) Kun ganske få sæder har benplads nok til folk som
er højere end 185 cm
6) Der er meget besværligt for stående passagerer at
holde sig fast, når bussen
bremser
7) Sæderne vender i alle retninger, og når man sidder på
et sæde som vender bagud, kan man
ikke se om der er trykket Stop eller hvad næste stop
hedder
8) Bussen accelererer som en racerbil og har så voldsom fremdrift under start,
at nye passagerer ofte stødes bagud og
forskrækket må gribe efter tilfældige holdepunkter
9) Selve kørslen foregår ikke som en jævnt
glidende bevægelser gennem byen, men i abrupte
stødvise hop. Selve bremsningen er så effektiv, at
man undrer sig over at en chauffør eller passager
endnu ikke er slynget ud gennem forruden
10) Også adskillige buschauffører giver udtryk for
utilfredshed med bustypen!
11) Adskillige af busmotorerne er ifølge chauffører
behæftet med fejl som udsender høje, ildevarslende
lyd-smæld i bussen under kørslen for hver cirka 100
meter
12) Både Solaris Urbino 12 og 18 bærer præg af at være
født ved et tegnebord uden forudgående vurdering af
kundernes behov
Jeg har skrevet til Færdselsstyrelsen
18.12.2008 og spurgt hvordan man har kunnet godkende
en bustype som helt tydeligt ikke er tilpasset
passagerernes behov. Et evt. svar fra styrelsen vil
blive offentliggjort her.
|
Herover: En ufrivilligt morsom avisnotits fra
9.3.2009! Brug bussens midterdør -
underforstået: til at komme både ind ad og ud
ad! Det skal nok blive sjovt især i myldretiden. Som om det skulle gøre hverken fra eller til med hensyn til
bussernes tåbelige indretning om man stiger ind
eller ud ad den ene eller den anden dør. Det er
næsten en uartighed at lade som om det nu bliver
mere behageligt at køre med Urbinos busser. Det
bliver det ikke!
Ja, kør væk. Langt bort. Kør ad helvede til -
møgbus!
Hjem til
Århus
|