Billeder og tekster på denne webside er beskyttet af loven om ophavsret.
© 1999-2017 Jørgen Grandt, Århus

Opdateret
2013

 

 

De nye bybusser i Århus og deres køreplaner
er mestendels en hån mod borgerne!

 

Ret skal være ret:
Solaris Urbino 15-bustypen, som blev sat i drift i 2012, er langt mere brugervenlig end de forrige 12- og 18-modeller. Blandt andet bedre benplads mellem sæderne og nu med oplukkelige trækruder.
Se mere her på oraklet Wikipedia: http://da.wikipedia.org/wiki/Busselskabet_Aarhus_Sporveje

Men ...

 


Det nye, radikalt ændrede århusianske busnet, som blev søsat 8.8.2011, er skabt "for at give busrejsende en bedre service med kortere rejsetid, flere afgange og mindre ventetid."
   Så arrogant og nedladende blev det sagt i en lille tryksag som Midttrafik havde ladet fremstille. Der står ikke ét ord om at hovedformålet med det nye busnet er at spare en hulens masse penge. For eksempel er en bunke chauffører blevet fyret og adskillige stoppesteder nedlagt.
   Busselskabet forsøger af al magt at bilde os ind, at den forringede service er en gave til de rejsende! Jamen, tror de mon, at vi menige borgere er lallende fjolser som ikke kan gennemskue manipulationerne?


2012 - var det vist - blev Urbino-busserne suppleret med en model Solaris 15. Den er knapt så ond ved passagererne som model 12 og 18.
 

 


 

Fem af et endnu ukendt antal nedlagte busstoppesteder efter 8.8.2011 - på hhv. Stadion Allé, Park Allé og Kridthøjtorvet.


 


 

 


Urbino Solaris-bøvlet fortsætter og vokser i 2011:
http://stiften.dk/debat/miljoebusser-hvis-miljoe


 


Her er den ene af de gyselige gule misforståelser, Urbino Solaris 12'eren.
Den får ÷12 i karakter!

 


Er der nu alligevel håb forude? Århus Sporveje har i sommer købt otte splinternye MAN-busser som tilsyneladende er langt mere brugervenlige end Solaris Urbino.
   Læs om dem her - og tag selv en vurderende prøvetur. (23.7.2009)

Det gjorde jeg selv, og jeg blev lidt skuffet. Vel er den enorme motorkasseklods nede bag i bussen borte, eller i al fald gjort meget mindre. Men MAN-busserne er ligesom Urbino'erne med sæder i flere etager. Og for at det ikke skal være løgn: med "blå-mærker-på-balderne-bøjler". Øv! MAN er noget bedre at være passager i end i Urbino Solaris, men de er ikke så gode som de gamle busser.
  Det er da imponerende at skrivebordsgeneralerne ikke kan tage sig sammen og forlange bustyper som passer til kunder i alle aldre og størrelser - ligesom tidligere. (4.8.2009)


Hvad er mon den dybere og virkelige årsag til at Århus Sporveje / Midttrafik er i færd med at anskaffe et hav af Solaris Urbino-busser fra Polen - når Scania OmniLink-busserne opfylder præcis samme krav til tidens mantra: lav indstigningshøjde?
   Som enhver århusiansk buspassager ved, har OmniLink langt bedre komfort, idet alle sæder er placeret retvendt og er tilpas brede og dybe i modsætning til Urbinos skandaløse indretning.
 


 

Forår 2009 er Solaris-busserne uden på og inden i  blevet forsynet med piktogrammer for dårligt gående og kørestolsbrugere. Og så er der vel ikke flere problemer?
 

 


Byens besynderligste og


mest besværlige bussæder!

 


Klagerne over katastrofen fortsætter!

Århus Sporveje indrømmer nu nødtvungent at der er "et problem" med de nye Solaris-busser. Ét problem? Nej, en stor bunke af problemer!
   Klik her og se hvad P4 Østjylland fortæller i et alt for kort indslag 9.2.2009.
   En af busselskabets nyeste påfund er at lade passagererne stige både på og af gennem både midterdør og bagdør. Hurra! Det skal da nok blive hyggeligt især i myldretiden at lade folk mase sig begge veje samtidig. Vorherre bevares!
   Og for at det ikke skal være løgn, så er det Århus Sporvejes og Midttrafiks plan at alle busser i Århus skal udskiftes med denne rædselsfulde model!

Urbino-busser fra Solaris
burde begraves i polar-is!

Klag selv! Skriv til Busselskabet Århus Sporveje og til Midttrafik. De to selskabers hjemmesider er hhv. http://www.busselskabet.dk/ og http://www.midttrafik.dk/

 

Et udvalg af klagerne:

Århus Stiftstidende 18. august 2007

Århus Stiftstidende 17. november 2008

P4 Østjyllands Radio 9. februar 2009

P4 Østjyllands Radio 3. marts 2009

Århus Stiftstidende 11. februar 2009 (1)

Århus Stiftstidende 11. februar 2009 (2)

Århus Stiftstidende 17. februar 2009

JP Århus 6. marts 2009
(læserbrev gengivet på forventet efterbevilling fra skribenten)

Århus Stiftstidende 6. marts 2009

Jyllands-Posten 27. marts 2009

 


JP Århus 18. april 2009 - klik her!

Denne avisnotits er virkelig guld værd: Nu opfordrer Århus Sporveje passagererne på linje 4 og 24 - ja, du læste rigtigt, på linje 4 og 24! - til at rose chaufførerne.
   Rose dem? Ja, her må godt grines. Rose dem for at køre en type bybusser som er det mest gedigne makværk man kan befærde sig i? Vorherre bevares!
   Busselskabets direktør hævder, at han 'tit hører ros fra passagerer'. Det kan umuligt være sandt. I al fald ikke når det drejer sig om Solaris Urbino 12 og 18. Næppe nogen buspassagerer i Århus ved deres fulde fem kan tro på denne direktørs krampagtige forsvar for busser som aldrig burde have forladt fabrikken i Polen. Nogen burde skamme sig.
   Men direktørens idé er snedig. Han ved jo at mange mennesker er vilde med at sende sms om hvad som helst. Så måske går nogen i fælden. Men dem som sender ris i stedet for ros kommer vi nok ikke til at høre om.
 

Fortsættes ...
 

Busserne overholder angiveligt tidens krav til en moderne bybus - men de er de århusianske buspassagerers værste mareridt: Solaris Urbino 12- og 18-modellen. Og i øvrigt kan man ikke få oplyst hvad 'tidens krav' består af!
 

Det er en sand prøvelse at køre med den discount-bybus!
 

Vi vil pokker tage mig beholde de gode 'gamle' busser, dem hvor man både kan sidde normalt i og stå oprejst i; sådan nogle som disse - Scania og Volvo:

For eksempel vil vi langt foretrække Scania OmniLink laventré-bustypen. Dennes lave indstigning på 34 cm kan endda reduceres til bare 23 cm, når chaufføren ser der skal en kørestol, barnevogn el.lign. om bord.


 


Urbino 12-bussen fra det polske Solaris er noget argt møg at være passager i, blandt andet på grund af følgende 12 ting:

1) De fleste af sæderne er ubrugelige til voksne og især til ældre mennesker

2) Sæderne er som kylet ind i bussen af en blind gravko - de er anbragt i forskellige niveauer som man skal træde op på og ned fra

3) De umagelige sæder er alt for smalle og for lidt dybe

4) Ved de fleste sæder er der små armlænsbøjler af jern som man hele tiden støder ind i, slår sig på og får blå mærker af

5) Kun ganske få sæder har benplads nok til folk som er højere end 185 cm

6) Der er meget besværligt for stående passagerer at holde sig fast, når bussen bremser

7) Sæderne vender i alle retninger, og når man sidder på et sæde som vender bagud, kan man ikke se om der er trykket Stop eller hvad næste stop hedder

8) Bussen accelererer som en racerbil og har så voldsom fremdrift under start, at nye passagerer ofte stødes bagud og forskrækket må gribe efter tilfældige holdepunkter

9) Selve kørslen foregår ikke som en jævnt glidende bevægelser gennem byen, men i abrupte stødvise hop. Selve bremsningen er så effektiv, at man undrer sig over at en chauffør eller passager endnu ikke er slynget ud gennem forruden

10) Også adskillige buschauffører giver udtryk for utilfredshed med bustypen!

11) Adskillige af busmotorerne er ifølge chauffører behæftet med fejl som udsender høje, ildevarslende lyd-smæld i bussen under kørslen for hver cirka 100 meter

12) Både Solaris Urbino 12 og 18 bærer præg af at være født ved et tegnebord uden forudgående vurdering af kundernes behov

Jeg har skrevet til Færdselsstyrelsen 18.12.2008 og spurgt hvordan man har kunnet godkende en bustype som helt tydeligt ikke er tilpasset passagerernes behov. Et evt. svar fra styrelsen vil blive offentliggjort her.
 

 

Herover: En ufrivilligt morsom avisnotits fra 9.3.2009! Brug bussens midterdør - underforstået: til at komme både ind ad og ud ad! Det skal nok blive sjovt især i myldretiden.
   Som om det skulle gøre hverken fra eller til med hensyn til bussernes tåbelige indretning om man stiger ind eller ud ad den ene eller den anden dør. Det er næsten en uartighed at lade som om det nu bliver mere behageligt at køre med Urbinos busser. Det bliver det ikke!
 


Ja, kør væk. Langt bort. Kør ad helvede til - møgbus!

 


Hjem til Århus

 

 

Til forreste forside


Tæller for hele webstedet

 

© 1999-2017 Jørgen Grandt, Århus