Billeder og tekster på mine websider er beskyttet under loven om ophavsret.
© 1999-2017 Jørgen Grandt, Århus

Opdateret
3.11.2017

 

Nyhed:
Tilmeld dig Facebook-gruppen Århusbilleder
- den er til både mine og dine fotos fra byen ...

 

 

Mit Århus
får du i bidder - og set fra lidt andre vidder

Godsbanen Gavlkunst m.m. Indendørs vægmalerier Letbanen Jægergårdsgade
Frederiksbjerg Frederiks Allé Kolonihaver i Århus Ingerslevgården Åen og broerne
Sct. Annagade Skole N.J. Fjordsgades Skole Læssøesgades Skole Kroghsgade Skole Ing. Blvd. Skole
Frederiksbjerg-kirker Bymuseet Bussituationen! Hf. Mosevang Sær skrivninger
De skøreste skilte Brabrandstien 'Nips' i byen Århus-apostroffer ÅRHUS!
Åhavevej Bruuns Galleri De fatale facader Husenes navne Kontorpølser?
Badmintonhallen Ceres Exit Biograferne Hammelbanen Bispetorvet

(Senest opdaterede sider er sat med fed rød skrift)

 


"Aarhus"?
NEJ TAK
! Men gerne et overstreget
Aarhus - inkl. skuffelsens røde skråstreg

 

Schhhhh ... Sig det ikke til nogen!*)

Så sent som i maj 2012 - og forhåbentlig længe efter*) - kunne man på Viby Torv stadig se denne smukke og 'forældede' Per Arnoldi-plakat som reklame for Århus. Ja, netop Århus, i den sprogligt korrekte Å-form. Altså den stavemåde som den fhv. borgmester i sin latterlige leflen for erhvervslivet i 2010 lavede om til byens nuværende gammeldags, slatne Aa-form.
   Tendensen går igen i byens nye salgsslogan fra 2011, som fik smilene i Smilets By til at stivne: "Aarhus - Danish for progress", hvabehar! Som kostede er bagatel af 1 million kroner at udvikle. Og hvad får borgerne for de penge? En fis i en flaske! Skam jer, borgmestre og byrødder ... :-(
*) Desværre!
I efteråret 2012 gik den ikke længere. Den herlige plakat blev pillet ned og erstattet af skiftende reklamer for alskens overflødigheder.

*) Og så alligevel!
I oktober 2014 kommer den regerende bykonge til fornuft og meddeler nu, at kommunen vil droppe det slogan for byen, som hans forgænger - heldigvis og naturligvis forgæves - forsøgte at indføre for tre år siden.
   Herefter vil verdens mindste storby - "Smilets By" - atter officielt blive omtalt som Smilets By, hvabehar! Så se så at få sat Per Arnoldis mageløse plakat op igen; det kan ikke gå stærkt nok!

 


Klik
på dette gribende gadebillede og hop videre til en samling af
dekorerede postkasser i Århus i december 2011 - januar 2012:

 


Billed-bladre-galleri med fotos af dekorerede
kabelskabe og -kasser
rundt omkring i Århus - klik på billedet her:

 


 


Ved Carl Blochs Gade/Søren Frichs Vej blev Åhusene opført.
Klik her og se mit billed-bladre-galleri ... og her for at besøge husenes websted.

 

 



 


Åhavevej, Viby Ringvej - og den kommende tunnel under Marselis Boulevard

Nu er mit billed-bladre-galleri om dette område før og nu opdateret med billeder fra perioden juni 2010 og frem, nemlig henholdsvis
# Rådmandens første 'spadestik' 24.6.2010 (ses også i YouTube!)
# Marselis Boulevard mellem Skanderborgvej og viadukten
# Bjørnholms Allé-området
# Omkring det gamle Viby Gasværk
# Omkring boldbanerne/idrætsanlægget ved Åhavevej/Ringvejen
# Ved viadukten (kaldet Langenæsbroerne)
# Ved brevdueforeningen - som nu er borte!
# Brabrandstien ved Åhavevej og Eskelund
# Viby Ringvej ved motorvejen og Åhavevej
# Åhavevej fra viadukten til Ringvejen

Læg især mærke til at albummet med billeder af Langenæsbroerne er ajourført pr. 20.7.2011, dvs. inklusive den første af de fire nye jernbanebroer som 'gled på plads' for et par dage siden.

Genvej til galleriet: Klik her!

NB! Når du peger med musen på det enkelte billede i galleriets albummer, viser der sig fire små pile øverst i højre hjørne. Et klik på dem forstørrer billedet til fuld skærm-format. Brug også de fire funktioner oven over billederne, dvs. henholdsvis download, information, forrige billede og næste billede.


Besøg også webstedet ved navn 'Tunnel under Marselis Boulevard - Etape 1': http://www.marselisboulevard.dk/ Det indeholder bl.a. interessante modelfilm af fremtidens broer og vejanlæg, og du kan bl.a. oprette dig som modtager af projektets nyhedsbrev pr. mail.


Det store, gamle idrætsanlæg med tilhørende klubhus er forladt, og i skrivende stund (3.7.2010) er man i gang med at nedrive den 60 år gamle Brevdueforeningen Fri-Marselisborg på Eskelundvej.
   Nu også et billed-bladre-galleri med billeder fra henrettelsen af brevdueforeningen. Senere følger tilsvarende albummer med fotos af bl.a. de nuværende og de kommende jernbanebroer og af ombygningen af Bjørnholms Allé inkl. det gamle Viby Gasværk.


Uanset hvilke planer de lægger, de tre revolutionære brevduer på gavlen, så er det for sent. Løbet kørt - så at sige ...
 


 


 

Byens nye, designede prestige-kunstværk blev taget i brug ved udgangen af maj 2011, selvom det endnu ikke var helt færdigt: Olafur Eliassons storladne værk på toppen af ARoS. En mangefarvet glascirkel som bogstavelig talt har givet den forvoksede legoklods et løft.
   Your Rainbow Panorama hedder den liggende regnbue, for 'Regnbuen' er ikke fint nok på nydansk. Vi må jo også tænke på udlandet jf. bynavnets nye stavemåde! Knap 60 mio. kr. har herligheden kostet inklusive nødvendig forstærkning af tag og bygning.
   De fire fotos herunder er smagsprøver fra mit billed-bladre-galleri med bl.a. udsigtsfotos i farver og sort-hvid.


30.9.2010


19.5.2011


30.5.2011


30.5.2011


Prik dåsen!

 


 


Cykl glad!

Siden 2002 har Århus Kommune haft ideer og planer om en ny cykelstiforbindelse mellem Søren Frichs Vej og Brabrandstien. Og nu bliver den endelig en realitet! Fremover slipper cyklisterne for at forcere det store stærkt trafikerede kryds ved Ringgaden.
   I skrivende stund (21.6.2010) er asfalten netop blevet tør og kørbar. Knapt 900 meter dobbeltrettet cykelsti fra bunden af P. Hiort-Lorenzens Vej under Ringgadebroen til kort før Trebroer, imellem baneterrænet og den fhv. modtagestation for farligt affald (som flyttede til Lisberg i 2007) - og forbi det grønne anlæg med bueskydningsbanerne ved Hf. Åbrinken. Det meste af vejen en herlig tur med gammel bevoksning på begge sider.
   Cykelstien vil indgå som en del af den såk. Hasselager-rute, som inde i byen kobles på Carl Blochs Gade og Vestergade og udenfor på området ved Rugholmsvej/Norringholmsvej frem til Ormslevvej.
   Der er ved at blive gravet ud til rejsning af gadelygter, og ... ja, se selv mit bladre-album med de første og de senere billeder af den nye cykelsti som er imødeset med forventning. I dag var det muligt at cykle ad den hele vejen for første gang. Det bliver ikke sidste!
   Læs mere i "Cykelhandlingsplan" som er udgivet af Trafik og Veje / Teknik og Miljø i 2007.

Bladre-albummet vil løbende (= cyklende) blive ajourført efterhånden som anlægsarbejdet skrider frem og brugen af cykelstien griber om sig. (5.8.2010)
 

 


 

Hvad vi skal gøre ved de forbandede måger som med deres
gennemtrængende skrig holder Århus vågen hver nat?
Der er kun én effektiv løsning:
KILL  THEM  ALL !
:-)

Sådan skrev jeg for tre år siden. I juli 2016 skriver Politiken således:
http://politiken.dk/forbrugogliv/livsstil/udeliv/ECE3302519/de-stjaeler-din-nattesoevn-hapser-din-mad-og-skider-paa-din-bil/


Alle (dyre)børn er søde, men de uskønne, kluntede mågeunger -

hvor flotte fugle de end bliver som voksne - er nogle larmende sataner!

 


 

Juni 2010 havde Rådhuspladsen den tværeuropæiske vandreudstilling Stop Hjemløshed! på besøg.
   I to uger kunne byens borgere og besøgende med og uden fast bopæl studere og chokeres over de smukke og alt for livagtige bronzeskulpturer som er skabt af Odense-kunstneren Jens Galschiøt.

 

Ny skulptur på Frederiksbjerg?
(forår 2011)


Klik her!



 

 



Tiden, Byen og Manden
er kunstneren Jan Ballings eget officielle navn på skulpturen af Bernhardt Jensen

Alle tiders århusianer (således kåret af JP Århus' læsere i 2005) var og er 'Bernhardt med cyklen' - tidscyklen - Bernhardt Jensen, den legendariske og populære socialdemokratiske borgmester i Århus 1958-71.
   13. april 2010 kunne han være fyldt 100 år. Den dag afslørede en anden daværende borgmester maleren og billedhuggeren Jan Ballings smukke skulptur for enden af Frederiksgade.
   Her skal Bernhardt stå med sin stejlende cykel og fryde sig over den frilagte å og - og over at han i sin tid forhindrede anlæggelsen af en kolossal motorgade tværs gennem Århus' latinerkvarter. Mine fotos fra hin herlige forårsformiddag ligger nu i dette

billed-bladre-album [klik]


Balling fortæller om skulpturens tilblivelse
 

 

 

UFO'er mellemlandet på Frederiks Allé?
Nogle få dage i september 2009 kunne man se disse mystiske fartøjer eller figurer i Rådhushaven og foran Musikhuset. De var væk lige så pludselig som de kom. Og hvem ved hvor de kom fra - eller skulle hen?


 

Historien om de katastrofale bustyper Solaris Urbino 12 og 18
har fået sin egen webside. Klik her!


 

Besøg billedgalleriet om Mølleparken før og nu - og imens den blev bygget om og nyanlagt 2005-08.
Klik her!
  Besøg billedgalleriet om Åboulevarden før og nu og om frilægningen af Århus Å mellem Immervad og Vester Allé.
Klik her!


 





Århus-logoet i årene 2006-2010. Med smil og bolle-å.
Begge dele annulleret af den dav. borgmester pr. 1.1.2011!

 


Vestergade / Emil Vetts Passage, maj 2005.
Se også websiden om gavlmalerier og lign.


Da glæden og varmen boblede over over Store Torv

og over JægerGårdsgade:


Festugen 2004

 

 

Cykelstalden på Bruuns Bro 2009:


Midt i marts sker der endelig noget, efter at cykelparkeringen på broen i årevis har lignet en losseplads.

Og Hallssti et bombekrater.

Og indgangen til Bruuns Galleri ligesådan.

Nu skal der bygges en stald til de tusind jernheste - i to etager! God idé!

 

 

 

 

 

Selv efter at stalden er bygget står der masser af cykler uden for den ...

... som det ses ...

... som det ses. Måske fordi det ikke er alle som har lige let ved at bruge den øverste etage - af cykelstalden altså!


Bakse, bakse, hjælp, hjælp!


Hvabehar!
Juli 2009 siger et rygte at stalden snart skal fjernes igen!
Det passer dog heldigvis ikke, som det fremgår af dette svar på et spørgsmål til Århus Kommunes Trafik og Veje:

"En nedtagning af cykelstativerne på Bruuns Bro er ikke planlagt herfra. Det er måske en lidt forkert udlægning af et andet projekt som pressen har beskrevet. Det drejer sig i det væsentligste om at vi pt. undersøger muligheden for at etablere en helt ny cykelparkeringsløsning omkring Banegården, der med stor sandsynlighed vil inkludere de eksisterende stativer på Bruuns Bro. Altså i værste fald vil stativerne på Bruuns Bro bare blive flyttet lidt."
(20.8.2009)
 

 



Scriptorium. Syv imponerende flotte træskulpturer af Jørn Rønnau på Åboulevarden,
desværre kun opstillet i fire måneder - til og med juni 2009 ...


Folderen kunne fås i forretningerne ved åen. Billederne i dette
billed-bladre-album
og de to smagsprøver herunder tog jeg selv:

 


 

Billed-bladre-album:
Dronning Margrethe og Prins Henrik
i karet gennem Frederiksbjerg 5.6.2010!

 


 
 

Kellers Gård - og dens efterfølger

Så gik den ikke længere!
I november 2004 begyndte man at nedrive den fine gamle ejendom som blev kaldt Kellers Gård på hjørnet
af Vester Allé og Frederiksgade. Trist, trist!


Her ser vi en af Kellers Gårds forgængere plus andre forsvundne - og af mange mennesker stadig savnede - dansesteder i Frederiksgade. Året er 1963.

Margrethe Mortensen malede dette billede for 25 år siden, men motivet er en del ældre.

Sådan ser der ud i august 2007, hvor begge de gamle bygninger nu forlængst er væk.


November 2003


Januar 2008
 


December 2004

December 2004

December 2004

Juni 2005

November 2005

Juli 2006

Oktober 2006

December 2006

Februar 2007

Maj 2007

Mere end to år skulle der gå, før man kunne meddele den undrende offentlighed, at
stueetagen i huset til 200 mio. omsider var udlejet! (Foto 4.1.2010)


Hvad er 'smukkest'? Facadevinduerne om at stueetagen er udlejet - eller supermarkedets
lokkende tilbud om køkkenruller og toiletpapir? (Foto marts 2011)

 

 

En konge på en krikke

kaster skygge på en kirke

 


På hjørnet af Bruuns Bro og Banegårdspladsen har Århus Stiftstidende bygget
nyt domicil; den gule murstensbygning harmonerer fint med sine gamle naboer


Maj 2005

Maj 2005

Men set bagfra - fra 'galleriet' - er meget nu for bestandigt borte!

Tidligere kunne man nemlig se så langt der oppe fra.

 



Busgadegennembruddet mellem Frederiksgade/Telefontorvet og Åboulevarden:


10.2.2003,
den berørte husrække på Åboulevarden; restauranten må ryge.

20.2.2003,
det gamle hus i Frederiksgade uden top og bund.

17.9.2003,
der arbejdes. Godt, man ikke bor tæt ved ...

6.11.2003;
... eller lige ovenover!

22.12.2003,
skallen af et nyt hus i Frederiksgade står allerede oprejst.

28.5.2004,
set fra Åboulevarden - og der er hul igennem.

28.5.2004,
set fra Frederiksgade.

14.6.2004,
nu må de da snart være færdige.

24.6.2004:
Den Store Dag!

24.6.2004:
Den første bus.
   


Mellemspil om busstoppestedsskiltninger anno 2005:


27.1.2005

31.3.2005

31.3.2005

  Ingerslevs Boulevard 



27.1.2005. Frederiks Allé


27.1.2005. Ditto


13.4.2005. Vesterbro Torv


De gamle, stadig nuværende (april 2005) og brugbare, køreplanskilte ved Magasin.
 


Bruuns Bro - mellem Midtbyen og Frederiksbjerg


1905

1923

1925

1926

1936

1961

1966
 

 


 

Fortsættes en dag ...

 

 

For nogle år siden blev et kunstværk i rustfrit stål stillet op på Store Torv foran Domkirken.
   Først hed det Vanddragen, men skiftede senere navn til et eller andet uudtaleligt. Om vinteren ligger dyret i dvale pga. risiko for frostsprængninger. Resten af året siler vandet ned ad det sindrige kanalsystem og samles op i en cirkulationsbrønd.
   Om 'dragen' virkelig er kunst skal jeg ikke gøre mig klog på, men den ville efter min mening passe bedre ind i et miljø imellem moderne glas- og betonbygninger. Hvor den ligger nu harmonerer den med bybilledet som en spyflue på en spandauer.
   Og i foråret 2005 diskuterer byrødderne på livet løs om jerndyret skal blive liggende eller flyttes. Det bliver de nok aldrig færdig med.


Juni 2005


Brønddækslet er det pæneste. Mønstret er nemlig det samme som ...


... som på rosetten på domkirketårnet.


Udsigt fra rådhusets have hen over Frederiks Allé:

Kongrescentret med Radisson-hotellet, Musikhuset, Prismet, kunstmuseet ARoS, Officersbygningen og Ridehuset. Gammelt og nyt mødes. Foto fra marts 2004.

 


Uden varsel og i skamfuld dølgsmål en årle morgen i begyndelsen af juni 2008 lader Musikhuset de store smukke asketræer fælde! De ses som små på mit fire år gamle billede herover.
   Det sker for at gøre plads til en halv snes publikummer ekstra ved en friluftskoncert med Leonard Cohen! Som man ovenikøbet har ganske svært ved at sælge billetter til: 775 kroner for en ståplads på en græsplæne! Gad vide om fældningen er sket med den miljøbevidste sangers velsignelse? Næppe!
   På de tre fotos herunder ser man tydeligt hvor træerne har stået, selvom de politiske magthaverne har forsøgt at skulle arrene efter stubbene:
 

 

 

 

 

Bruuns Galleris daværende rampevej ...

 

Udsigten fra - i modsætning til udsigten til - Bruuns Galleri bag banegårdsbygningen er flot. Mod vest ser der sådan ud oppefra:


Sådan så Frederiks Bro og området langs Hallssti [i lokalavisen.dk fejlagtigt stavet Hallstien] ud i maj 2003, nogle måneder før anlæggelsen af den såkaldte rampevej*) eller stolpevej - ad hvilken kunder i bil skulle kunne komme ind til varehuset. I baggrunden ses Ringgadebroen.

Et par år senere så området således ud - med den stejle rampevej til venstre i billedet:

- en vej hvis anlæggelse blev tromlet igennem af "galleri" og politikere ... og som blev en eklatant og forudsigelig fiasko, fordi næsten ingen brugte den ...

... og som derfor blev fjernet igen allerede i foråret 2006:


Hullet i muren blev lukket!
Hvorefter de gedigne jernmaterialer som havde båret fiaskoen nu kunne anvendes til de nye bus- og bilbroer over Åboulevarden.


*) som blev en del af den nye Værkmestergade - gade og gade, ha! - og som gudhjælpemig i 2007 blev forlænget til Ringgadebroen skønt næsten ingen brugte den!

Da rampevejen blev anlagt i efteråret 2003, så der således ud:


Hvad søren! En bil.
Nej, nej, nej! Ha, ha, ha!
Rampevejen genopstår - og forlænges
I begyndelsen af 2007 går man i gang med anlæggelsen af en ny vej i banegraven mellem Hallssti og togskinnerne. Fra Ringgadebroen til Bruuns Galleri.
   Det skal blive mere end spændende at se om den vej vil blive brugt af bilisterne - eller om også den bliver et dyrt flop. De første tre billeder her er fra februar 2007.

Set fra Bruuns Bro

Set fra Hallssti / Absalonsgade

Set fra Ringgadebroen

Ditto, april 2007

 


Den nye Værkmestergade - som er en vej - set fra Ringgaden. Oktober 2007.

Ditto


Ditto


Her ser vi tydeligt hvordan Ankersgade har måttet omlægges.


Her løber den ombyggede Ankersgade ud i Værkmestergade ...


... og her ser vi de to parallelle cykelstier!

 

 

Se også websiden om Frederiks Allé

 

 

Udsigten herunder - inde fra Den Gamle By - er noget mindre tillokkende end hvis man sidder oppe i selve den modernistiske rædsel i baggrunden:

Nyt og gammelt mødes. Med større eller mindre succes. Her har vi KPMG-højhuset (ved siden af Bruuns Galleri) set fra Fredensgade:

Strøget og omegn set fra skyerne cirka 1982 - før man gik i gang med at genåbne åen og gøre Ryesgade til gågade:

Ryesgade? Den så sådan her ud i 1992:

Og sådan så sent som i januar 2002, set fra modsatte ende:

Apropos Ryesgade - og resten af Strøget!
I 2002 fik hele Strøget fra Banegården til Store Torv ny gadebelægning i form af smukke granitfliser, efter sigende til en pris af 50 mio. kroner. Samtidig blev Ryesgade omdannet til gågade.
   De nye flisesten var knap nok nedlagt, før de første sorte tyggegummiklatter begyndte at vise sig. Og allerede få år efter at den nye belægning var færdilagt, begyndte fliserne at gå itu. Billederne herunder er taget inden for ca. 50 m i Ryesgade i sommeren 2010, men de kunne lige så godt være flere år gamle og kunne også have været motiver fra hhv. Søndergade og Skt. Clemens Torv.
   De er ødelagt af diverse vejarbejder, tung varekørsel, privatbiler (!) og hærværk.
Pinligt!

 

Og apropos fortov - fx foran Århus Hovedbanegård:
Den har ligget der en snes år efterhånden og været til daglig fryd og fornøjelse for de fleste som har gået ind og ud af banegårdsbygningen sommer og vinter. Nogle af os kalder den fine, brostensbelagte dims for Skildpadden, andre siger Bulen eller Tuen; kært barn.


(Gengives her på forventet efterbevilling)
 


1.10.2014

26.2.2007

25.4.2014

25.4.2014

10.12.2013

1.10.2014


Marts 2014. Foto: Vivian Rasmussen


Også som politisk 'ståsted' kan bulen bruges, som fx 26.9.2014

 


 


En bid af en af byens kendte boulevarder ... Høh!

 


Jægergårdsgade i september 2008.
Se mange flere rigtig skøre skilte her!



Aarhus Badmintonklub har Danmarks smukkeste hal!

http://www.ab-aarhus.dk


August 2005


Sommer 1935

Læs om den dynamiske foregangskvinde Alfa Tofft og badmintonhallens
tilblivelse i 1935 i KVINFO (Dansk Kvindebiografisk Leksikon).


Denne collage af avisartikler mv. fra hallens fødsel i 1935 hænger på
væggen i restauranten (bag glas som giver reflektioner).


Ved indvielsen i 1935. Ukendt fotograf
 

Klubbens første Århus-mestre. 1936
 

Spredte smagsprøve-billeder fra den fem baner store badmintonhal uden dens mange spillere i alle aldre, som altid drøner omkring til træning og turneringer. Læg mærke til det smukke 'mønsters' mageløse trækonstruktion:



8.12.2010 - ren idyl


14.6.2011


2014 - kondirum


2014


26.3.2014


April 2014 - sæsonen slutter


3.12.2014 - bøgehækken er plantet


2015


1.4.2015 - vejarbejde
  (De ni fotos herover er tilføjet i oktober 2016)  


19.3.2008


28.3.2008


28.3.2008
Erik Schmidts velholdte Volvo


Restaurantens


nye køkken fra


september 2009.


29.4.2011


17.10.2012


29.4.2011


26.10.2011


30.1.2013
Hamigen, jaja.


29.4.2011

 


Den dag det var ...

... vinter i februar 2007.


Fra december 2009 til februar 2010: Endelig rigtig vinter igen!

Men i 2014 blev grantræerne fældet til fordel for en ny bøgehæk -
som ser ud til at være temmelig langsomtvoksende:

8.4.2016
Til gengæld - efter rydning af buske ved gavlen - blev graffitien visket bort:

23.9.2016

En bid af restauranten i februar 2014 - med logoet udenfor:

 



Op til toppen!

 

 

Til forreste forside


Tæller for hele webstedet

 

© 1999-2017 Jørgen Grandt, Århus