Bidder af
- hvis mere korrekte og fulde navn var
Hammel-Aarhus Jernbane
(1902 - 1914)
Aarhus-Hammel-Thorsø
Jernbane
(1914 - 31.3.1956)
-
tilsammen forkortet AHTJ
Hammelbanegården i Carl Blochs Gade
Postkort fra cirka 1915. Sådan så Hammelbanegården i
Århus ud dengang - og sådan ser den ...
... omtrent også ud i dag [2004],
hvor
Bymuseet boede i bygningen i Carl Blochs Gade i årene 1993-2010:
Besøg Bymuseet - eller kig på dets hjemmeside på adressen
www.bymuseet.dk (som nu ikke længere eksisterer!)
- dvs.
i vore dage på
DOKK1
Udstillingsplakat fra dav. Århus Bymuseum (senere: Bymuseet;
nu:
'Folkestedet')
anno 1996
Klik her og læs
en masse erindringer om Hammelbanen og Togkirkegården
Carl Blochs Gade set mod Thorvaldsensgade i 1957.
(Foto: Børge Venge; lånt af Stadsarkivet) |
Bryggeriet Ceres i 1920. Øverst t.h. har vi Hammelbanen i
Blochsgade. |
På kortet her er hele ruten markeret
med rødt.
Indsat i kortet
er to køreplanforsider fra sidst i 30'erne.
Til højre en reklameplakat som M.A.
Fisker malte i 1933 >>> |
|
Hammelbanens spor
langs Carls Blochs Gade før det sted
hvor gaden slår en bue
og bliver til
Søren Frichs Vej - mens banen fortsætter
ligeud mod sydvest.
(1942)
Et hammelbanetog på vej mod
banegården krydser Blochsgade /
Frichsvej efter det er kørt under Ringgadebroen. Foto fra ca. 1955.
4.5.2008: Måske er det Hammelbanens sporrest som
ender blindt her lige ved Søren Frichs Vej-Carl Blochs Gade.
Til højre den lille sø af grundvand som lagde sig over for
sporet, da man piloterede til den store Åhusene-bebyggelse. |
|
På
kortet herover (fra 1920'erne) ser man
mellem de
to røde krydser
sporføringen
ved Fiskerhuset, hen over Mosegårdsvej (nu
Bjørnholms Allé) og - imellem de
to grønne
krydser - nede
i gennemskæringen lige nord for Lykkesholms Allé langs med
de siden 1940-anlagte tre haveforeninger. Kortet tilhører
Besættelsesmuseet i Århus.
|
Tre fotos fra DSB-Museet
i Odense juli 2008: |
Tre kort som bl.a. viser
første del af banens beliggenhed:
[Når de forstørres, åbner de i nyt vindue] |
Måske 1910 |
O. 1935-40? |
1954 |
Ved Fiskerhuset o. 1910 |
Ditto - set mod syd. Fiskerhuset var uden for billedets
højre kant. Foto: H.A. Ebbesen |
1913. Tilsendt foto |
1915-20. Tilsendt foto |
Ca. 1960. De to gitterbroer øverst til højre var
Hammelbanens
hen over dæmningen i Mølleengen. Se mere til de ikoniske Trebroer
på websiden om broerne over Århus Å. |
1956. Tilsendt foto.
I venstre side ses den dag i dag den af munkesten(?) støbte
jernbanebro, som Hammelbanen kørte ad på billederne
ovenover. |
Trekanten ved Åhavevej -
Bjørnholms Allé - regionaltogsområdet
Både før og efter banen blev nedlagt i 1956
havde Kate Daugaards forældre en have lige op ad
sporet / tracéet. Det er arrene efter sporføringen man stadig aner faconen på
Kates
billeder herunder: |
1976 |
1976 |
1984 |
Ca. 1985 - set mod Åhavevej |
Daugaards have er markeret med en lille rød klat på kopien
af dette gamle matrikelkort over området:
|
Og sådan ser samme sted ud på et luftfoto fra 2004:
|
|
I
denne gennemskæring mellem Lykkesholms Allé og
haveforeningerne fra Bjørnholms Allé til ca. ud
for Rosenholms Allé lå Hammelbanens spor
indtil 1956. Billedet er fra omkr. 1962.
|
Oven for Hf. Mosevang har vi skrænten
på den brede fordybning, hvori togskinnerne lå.
Øverst Skanderborgvej bag det daværende Viby
Gasværk, og
imellem det og tracéet ses rækkehusene
fra 1953. Ude til venstre ligger DSBs og
Odderbanens spor. Foto fra 1959.
|
Banens 625 m lange og op til 8 m dybe gennemskæring langs
Syrenvej i vore dage. Det er uvist, om skinnerne stadig
ligger dernede. (22.4.2015) |
Ved Rosenholms Allé, som bl.a. ligger mellem hf. Mosevang og
1940, slutter de synlige spor(!) af sporet, og her flader
terrænet ud. (16.6.2019) |
Samme sted som billedet til venstre. Her har
haveforeningerne (i 2019) planer om at anlægge en
legeplads. (28.4.2020) |
Ud for Hf. 1940 (24.7.2014) |
Ved Hf. Engvang (16.6.2019) |
Ud for Engvang med et blik tilbage mod nordøst (24.7.2014) |
'Dæmningen' langs med Engvangs P-pladser, set mod sydvest
(16.6.2019) |
Kort før Åhave Parkvej (24.7.2014) - på vej mod station Viby
(Nord), se kortene |
Viby (Nord) Station
I 2011 fik jeg fra Per Hauberg tilsendt dette billede af
billet og tang.
|
Stationsbygningerne i Stautrup ligger der endnu - som spejderhuse - på Bispevej i
den lille by Stavtrup på sydsiden af Brabrandsøen.
Disse to
billeder tog jeg i 2002
|
|
|
Tre
billeder fra 2008:
|
|
Mellem Stautrup og Ormslev ligger den store hovedgård
Constantinsborg.
På billedet herunder ses nederst Hammelbanens spor. Trinbrættet var nok
ved overskæringen af vejen ind til gården. Øverst ligger Århus Å:
Tak til Gunnar Jørgensen
for dette tilsendte foto fra o. 1925
|
Omslev stationsbygning virker også intakt i dag. I hvert
fald selve bygningerne. På to af billederne aner man et signalskilt bag
ventesalen.
Disse tre billeder
tog jeg i 2003 |
|
|
Ormslev St. - oplevet Kristi himmelsfartsdag 2009:
Græskanten på tværs
markerer noget af niveauforskellen mellem perron og tracé.
|
Den uhyre velholdte stationsbygnings facade ud mod den
nedlagte perron. |
|
Den gamle billetluge eksisterer! |
Det samme gør adskillige vægge og døre m.m. |
Meget af det gamle interiør er smagfuldt vedligeholdt og
renoveret. |
|
Toiletbygning og vaskehus. Dørene var for hhv. D og H. På
husets modsatte side var der pissoir.
|
I denne bygning boede stationens dræsine. |
|
Datidens graffititags og kærlighedserklæringer ... |
... ridset ind med lommekniv og skruetrækker ... |
... mens man ventede på toget. |
På nabogrunden står endnu dette hus som var stationens
pakhus, da banen eksisterede - dvs. før 1956. |
|
|
|
Facaden mod Storskovvej.
Tusind tak til familien Marqversen for at åbne deres private døre for
mig og mine ledsagere!
Februar 2010 præmierer Århus Kommune bygningens
beboere for deres
nænsomme renovering af den gamle station. Tillykke!
|
Et ukendt sted og tidspunkt på banen. Tak for tilsendt foto.
|
som den så ud i begyndelsen
af 1956; det vil sige så meget som man altså kan se af den bag ved
det dampende godstog:
(Tak for tilsendte
foto) |
|
Avisbillede - og fotografi fra o. 1950 >> |
|
Lillering Station
Skovby Station
Galten Station
Mellem Sorup og Anbæk:
Anbæk Station
Hammel Station (og remise) |
Sall Station
Thorsø Station (AHTJ's perron;
ikke DSB's)
Forskellige småfotos fra o. 1950:
Måske Thorsø Station
En udtjent
Hammel-gris:
Fyrre år efter Hammelbanen blev nedlagt tog
Per Hauberg
dette billede af en AHTJ-skinnebus ('Grisen') på Århus H - før den tog(!) videre til Skælskør.
Efterskrift og tilføjelser:
Stor tak til Jørn Skrydstrup fra
Veterantogsforeningen Amtsbanerne på Als (E
Kleinbahn) for at have leveret mig til låns
adskilligt ældre historisk materiale og (udaterede) fotos fra
Hammelbanen (og fra Odderbanen). Det er alt sammen noget, som har været samlet gennem mange år af
L.H. Hansen, og som efter Hansens død blev givet til
foreningen af hans familie. På et tidspunkt vil det hele ifølge aftale blive overleveret til
Stadsarkivet i Århus.
En del af materialet fra både Hammelbanen og
Odderbanen består af gamle årsberetninger om
banernes drift.
De mange sider i disse hæfter har
jeg undladt at scanne til brug her på min
'amatør-webside'. Vil man studere beretningerne, må
man henvende sig til Stadsarkivet.
|
Udaterede avisudklip
m.m. fra Hammelbanens sidste tid,
gamle køreplaner og billetter mv. |
Disse klenodier |
med flere kan |
snart ses på |
Stadsarkivet i Århus |
Klik også
på genvejen
til Togkirkegården i Åby
For enden
af Danmarks nordligste spor - på Skagen Station:
Tak til Lokalhistorisk Arkiv mfl. for lån af
nogle af billederne.
Genvej til min
Århus-side
Genvej til min side om Odderbanen
|