- vejen, der (i vore dage) begynder som en fortsættelse af
Østrigsgade
og
som
løber ud i Kastrupvej ved Hedegaardsvej
Backersvej fik sit navn omkring 1903 og
blev opkaldt efter den lokale gårdejer og
grundudstykker Peter Geertsen Backer
(1843-1919).
Oprindelig udgik Backersvej fra Kastrupvej og bøjede i en ret
vinkel ind på det nuværende forløb.
Øst-vest-stykket har siden 1933 heddet
Sixtusvej. Og stykket mellem denne og
Øresundsvej hed Lynette Allé indtil 1933.
(Efter Bent Jørgensens 'Storbyens Stednavne',
Gyldendal 1999)
Den nordligste
del af Backersvej-området:
Åbn gadekortet fra 1929!
|
Begyndelsen af Backersvej så sådan ud i 1934 - if.
Stadsarkivet/Starbas
1970 |
1972 |
1970
Disse tre billeder skyldes
den dygtige og særdeles flittige sporvognsfotograf Per Bech
Petersen. Ophavsret: PBP og SULFA. Vi ser her fra enden af
Østrigsgade starten af Backersvej. Bemærk i farten bl.a. ud- eller
rettere afviklingen af frisørsalonen til højre.
Der er flere af PBP's billeder længere
nede ... |
|
Det tidligere emalje-gadenavneskilt oven
over købmanden fotograferede
Flemming Lamberth i 1989.
Er skiltet tæret op af tidens tand, eller er der også tale om
skudhuller? Billedet tilhører SULFA, fra hvem jeg fik det i 2012.
2014 fortæller Eyvind Fledelius:
"Jeg kan en lang historie om skyderi netop ved dette kryds
under folkestrejken i 1943 eller –44. Jeg boede dengang på
Øresundsvej 82, som var nærmeste opgang til gadekrydset. Det
må være skudhuller fra den gang. Hullerne 'fortsætter' op ad
muren!" |
Messinagårdens daværende
facade med en af de sidste 5'er. Set af Svend Grandt 22.4.1972.
Nemlig præcis den dag, hvor Københavns allersidste sporvognsLinie døde.
1996. Foto: Flemming Lamberth
Dette Flemming Lamberth-foto fra 1997 er set mod Øresundsvej med Netto-butikken og den
daværende autoforhandler til højre i billedet. Og med
Metro-byggeriets kran i Lergravsparken i baggrunden.
I sommeren 2004 forsvinder Citroën (husnr.
17)
for at gøre plads til 36 ejerlejligheder. Se mere om
de mange nye boliger der skyder op på Østamager i disse år -
her.
I maj 2007 ser der sådan ud
|
2006 får den
tidligere byggepræmierede og forhenværende kommunale
beboelsesejendom
Messinagården pludselig påsat rigtige altaner foruden de
oprindelige franske altaner:
Husrækken har sine
opgange på bagsiden. Adressen er Marengovej 1-13. Før ejendommen blev bygget (færdig 1962) lå der
nogle lange
militærbarakker som blev brugt af 80 husvildefamilier. De blev
taget i brug o. 1920. Se fotos nedenfor. Endnu tidligere var der kolonihaver på området, ligesom der var
mange andre steder i Sundbyøster og -vester, da bøndergårdene
begyndte at stykke jordene ud.
A/B Messinagårdens
hjemmeside hedder
http://messinagaarden.boadm.dk/
Maj 2007
November 2015 (Karin Andersen) |
'Bagsiden' af Messinagården - dvs. bygningen langs selve Messinavej:
- set mod Øresundsvej. Foto: Fl. Lamberth 1996, © SULFA
Før Messinagården blev opført, lå der på området i en
årrække
adskillige lange træbarakker for børnerige familier: |
Tak til Susanne Skibelund for denne
herlige mangfoldighed,
antagelig fra en fastelavnsmandag engang i 1950'erne. Der
er tale om den eller de barakker for husvilde, som førhen lå
hvor Messinagården blev opført i 1962.
De to billeder fra barakkerne herunder
tilhører Poul-Erik Pløhn.
Den afbildede herre er Ludvig Frederik Marinus Hansen med sin
hustru Poula og et af deres ti børn, datteren Tove. Ca. 1940.
(Ludvig er også omtalt på websiden om
Minorkagade.)
|
De tre næste billeder er fra 1950'erne og
tilhører Allan Andersen: |
Set fra Backersvej |
Den
forreste af barakkerne, dvs. parallelt med
Backersvej. Bygningen til venstre var den
hvori Citroën-forhandleren senere fik
forretning. Huset blev nedrevet i 2004. |
Barakken langs Backersvej |
|
|
Efter beboelsesbarakkerne blev
nedrevet o. 1960, opførtes den store karré Messinagården.
Arne Persson tog dette billede af noget af nybyggeriet som stod
færdig i 1962; set fra Marengovej:
Apropos Messina - ikke
"gården", men "vejen"! Dvs. ejendommen
Palermohus.
Billedet herunder er taget i gården bag
Messinavej-Caprivej-Palermovej en sommerdag o. 1952-53:
(prik og forstør)
Den femte pige fra venstre i
bagerste række er Anni Larsen (nu: Fleuron Dahl), og
nogle af de andre børn er Annis fætre og kusine John
Arnesen, Lis Arnesen og Preben Sørensen. Der er flere billeder af børn 'i gamle dage' på de andre websider -
og ikke mindst på denne om
Børn i
Holmbladsgade-kvarteret.
(prik og forstør)
Børnebillede
nr. to er fra samme baggård ved antagelig
samme kældernedgang som fotoet ovenover. Det er fra
1950-51 og tilhører S.A.B. Jensen.
Firmavisitkort fra o. 1955
Nr. 16 på hjørnet af Sixtusvej. Foto:
Arne Persson, o. 1965. © SULFA
Også Backersvej 16, men her set af
Susan i maj 2009
|
Ved hjørnet af Sixtusvej:
Backersvej 16. Foto: ss, maj 2009.
|
Sorrentovej. Set mod Messinavej. Foto: Fl. Lamberth, 1996.
© SULFA
Florensvej. Set fra Backersvej. Foto: Fl. Lamberth, 1996.
© SULFA
Veronavej. Set fra Backersvej. Foto: Fl. Lamberth, 1996.
© SULFA
Andre sideveje
m.fl. til Backersvej
som alle er fotograferet af
Fl. Lamberth i 1996-97 - og som tilhører SULFA:
Hindustanvej |
Korfuvej |
Uralvej |
Japanvej |
Malakkavej |
Kinavej |
Formosavej |
Formosavej |
Koreavej |
Birmavej |
Borneovej |
Kvintus Allé |
Marengovej |
Mellemforts Allé |
Rialtovej |
Siamvej |
Sixtusvej |
Luganovej |
Arabiensvej |
Armeniensvej |
Hedegaardsvej |
Backersvej 38 i 1937:
© SULFA
1934: Udsigt til Sundby Hospital. Billedet tilhører
Stadsarkivet/Starbas
Sporvogne m.m. ved Italiensvej:
To fine
sporvognsbilleder fra o. 1963 taget ud for Sundby Kirkegård
med Linie 19 på vej mod byen og Bispebjerg. Her er vejen set
mod syd ...
Begge billeder © SULFA |
... og her mod nord.
Måske er billederne taget en tidlig morgen hvor vognen lige
har forladt sin remise. 19'eren vendte jo normalt ved
Øresundsvej/Østrigsgade. |
Erik Valsgaard har leveret dette
interessante postkortbillede fra slutningen af 30'erne.
(Eller måske er fotoet fra o. 1941-42, når man påtænker
mørklægningstidens hvide kantsten ...)
Sporvognssløjfen på hjørnet af Italiensvej blev anlagt i 1933.
39 år senere ser vi her 5'eren holde ved stoppestedet, hvor
tidligere
sløjfen begyndte. Foto: Per Bech Petersen, 1972 ©
SULFA
Sporvognsspor til himlen?
lød den spøgefulde rubrik i bladet 'Grøn Bølge', udgivet af
Stadsingeniørens Direktorat i 1981
Oktober 1972: Et halvt
år efter
Københavns sidste sporvogn er kørt
for sidste gang bliver skinnerne
taget op de fleste steder. 35 år senere ligger de dog
stadig flere steder under asfalten på fx Amagerbrogade! |
"Linie
Irma" på vej ind mod byen.
Foto-arkiv: Erik V. Pedersen, 1967.
Vognen førte både linieskilt 2 og 5 jf.
websiden om
Amagerbrogade Øst. |
|
1934: Backersvej ud for Italiensvej, set mod byen. Foto: Starbas.
På vej ud fra
Kretavej - og nogle år senere: på vej forbi: |
|
Foto: Torben Liebst(?) - o. 1960. |
Foto: Niels Rydahl Jensen,
dec. 2012 |
Og på vej ind til endestationssløjfen ved Formosavej:
Foto: Torben Liebst - 1964 |
Disse
bygninger var vistnok*) førhen gården Fredenshøj som lå
ved hjørnet af Samosvej mellem
Backersvej og Livornovej. Gården eller dens efterfølger havde et stort gartneri
som også var en arbejdsskole. Sådan så bygningerne ud omkr. 1975 (billedet tilhører Tårnby Lokalarkiv og SULFA):
Tak for nedenstående tilsendte billede af gårdens
daværende stuehus:
|
I 1971 tog
sporvognsfotografen Per Bech Petersen et af sine mange
tusinde billeder ud for arbejdsskolens bygninger,
umiddelbart efter at vogntoget havde passeret Samosvej.
Billedet tilhører SULFA.
På arbejdsskolens jorde blev i 1990-91 opført
ældreboligerne Livornoparken og et par integrerede daginstitutioner.
*)
Kilderne til gårdens navn er lidt diffuse: Tilsyneladende
var den afbildede gård en lystgård som oprindelig hed 'Den 8. Juli' og var opført af
L.P. Holmblad i 1871-74. Det er lidt uklart for mig om
gården senere skiftede navn til Fredenshøj - eller
om
Fredenshøj var en nærtliggende nabogård på hjørnet af
Italiensvej.
Københavns Museum beskriver bygningerne på mine fotos som "Backers Minde - kaldet Den
gamle hollandske Gaard".
Mere konkrete oplysninger om bygningernes navn modtages gerne! |
Samme sted igen, her i 1972. Foto: PBP
© SULFA
|
1941 - det næsten-nye asfalterede stykke af Backersvej syd for
Italiensvej, her ved Delosvej tv. og Skolens ved Sundets grønne arealer
th.
Foto: ? (Ophavsret afventes) |
Del af Samosvej set fra nr. 23. Den største bygning th.
er nr. 28,
og i baggrunden ser vi Skolens ved Sundet. Foto: Hans Jacobsen,
1976. |
|
Den del af Backersvej, som ligger syd for Italiensvej,
så sådan ud i 1934:
(Billederne tilhører
Stadsing. Direktorat og SULFA har ophavsret til dem) |
Set fra Korfuvej |
Set fra Persiensvej |
Set fra Samosvej |
Backersvej 133 ved
hjørnet af Kinavej - da der i 1997 stadig var et lille lokalt postkontor
i huset her:
Foto: Flemming Lamberth, copyright: SULFA
Vis-a-vis Kinavej og Siamvej - og ud for Backersvej
112-122 - ser vi atter en Linie 5 på vej mod Formosavej -
- som PBP fastholdt den i 1972; © SULFA
Endestation Formosavej
engang i 60'erne:
(Fotografens navn oplyses
senere) |
Og i 1972:
Foto: PBP,
© SULFA |
Opdatering!
Flere af Per Bech Petersens
sporvognsbilleder fra 1970-1972; copyright SULFA og SHS:
Tak for billederne til bl.a. Flemming
Lamberth/SULFA, Susan Smith (SES),
Per Bech Petersen (PBP) og Niels
Rydahl Jensen (nrj)
Genvej
til Amagerportalens forside
|