Sådan så nogle af de første 'spadestik' ud
i juni 2003 til det som skulle
blive en kanon succes på Islands Brygge og omegn. Bryggebadet i
Københavns Havn. |
Fem år senere tog jeg et nyt billede! |
Denne webside vil
vise eksempler på hvordan Islands Brygge så ud
før
og efter
den blev "opdaget" af politikere og pengemennesker.
Gå nu ned, bro -
- så vi kan komme hjem til
Bryggen!
Senere kan vi så tage med 4'eren ind til byen igen ...
Denne websides
billeder er traditionen utro holdt i en charmerende
geografisk skiftende rækkefølge. Lidt ligesom forskelligheden i de nye bygnings-mastodonter der er
skudt op på begge sider af havnen siden starten af det nye
årtusinde.
Forsiden af Magistratens 4.
Afdelings
informationspjece fra maj 1983 |
|
Indtil for få år siden [skrev jeg i 2006] var Islands Brygge bare en kedelig knold i nakken
af Amager.
De mange boligkarreer på kanten af fælleden og de tidligere
lossepladser, Dansk Sojakagefabrik, Københavns Kul & Koks Kompagni (senere 4K
Beton), alskens små virksomheder og værksteder og den uddøde havn gjorde bydelen
til et kvarter man kun kunne holde af, hvis man tilfældigvis var født der. Og
var man det, så gjorde man det vel også. Men pludselig eksploderede udviklingen.
Måske var det især diskussionerne om udnyttelsen af kajgaden i
begyndelsen af 80'erne som satte gang i en (videre)udvikling af
lokalpatriotismen. Et formidabelt sammenhold opstod og resulterede i de første
spadestik til den senere så berømte havnepark. Se folderen til højre.
Siden da har
nye boligbyggerier buldret hæmningsløst frem bag den reinkarnerede havn og dens
badeanlæg - ofte med lejligheder i 5-10 mio. kr.-klassen. Pralende
prestigeprojekter uden skygge af sjæl i stål, glas og beton til nyrige familier
såvel som til firmaer og fagforeninger. Sojakagens område forsøger man i
dag at markedsføre under det eksotiske navn
Havnestaden.
Ak ja!
Folderen til højre blev i 2001 udgivet af kommunens Bygge- og Teknikforvaltning
/ Vej & Park. |
2001 |
Islands Brygges havnefront
i widescreen, sommer 2004. Prik og forstør.
Ikke mindst inde
bag ved havnefronten -
imellem Amager Boulevard, Artillerivej, Nokken og
gaden Islands Brygge - skyder enorme byggerier frem
som svampe i september.
Tre fotos fra 2006 - |
set fra Artillerivej - hvor |
fortovet ligner sig selv! |
Flere fotos af Islands
Brygges sporvognslinie 4. De tilhører
Sundby Lokalhistoriske Forening og Arkiv (SULFA):
Foto: Erik Johansen, juli 1931
Der er endnu ikke oplyst fotografens navn for disse fire fotos:
Billeder søges til låns af
'stien' over Fælleden, før
den blev til Njalsgade.
Kontakt venligst webmaster, tak.
|
Nyttehaveforeningen
Faste Batteri er anlagt i 1940 -
og
fotograferet af Flemming Lamberth i 1995, før Metroen m.m. gjorde
indhug i området: |
© SULFA |
© SULFA |
© SULFA |
© SULFA |
© SULFA |
© SULFA |
© SULFA |
© SULFA |
© SULFA |
© SULFA |
Vi er i sommeren 1955
...
I tre måneder er der helikopter(rute)flyvning
mellem Amager og Malmø. Der bliver anlagt en såkaldt
Københavns Heliport umiddelbart syd for
Njalsgade-stien og øst for Politiskolen. Billedet af Sikorsky-helikopteren herunder er taget af Svend-Erik
Lindberg, som også er leverandøren af de to gulnede
udklip fra "Vi flyver", juli 1955, plus af følgende
citat fra Københavns Lufthavns jubilæumsbog fra
1975:
"I maj 1955 åbnedes den første helikopterrute mellem
Amager og Malmø. Det var den til Ostermann Aero
udlånte SAS-medarbejder, direktør Christian
Hunderup, senere administrerende direktør for B&W,
der startede foretagendet. Forud var gået en serie
helikoterflyvninger med en lille to personers Bell.
Nu indsattes en Sikorsky S-55 med plads til 8
passagerer. Der blev etableret midlertidig heliport
på Amager Fælled, hvorfra to ture om dagen gik via
Kastrup til havneområdet i Malmø. Det blev et
vellykket, men dyrt eksperiment. Billetprisen, 28
kroner, dækkede ikke omkostningerne, og ruten blev
indstillet med udgangen af juli, en måned før
beregnet."
Set fra 'stien' med
haveforeningen Faste
Batteri i baggrunden; sommer 1955
Tak for dette herlige billede
af heliportens billetkontor;
bemærk også den klassiske Taxa-telefon i kanten af
jordvejen.
|
6.5. og 18.6.1955
|
9.7.1955 |
27.7.1955 |
Pjece fra 2002 om Amager Fælled. Prik på den og
se den hele i et nyt vindue (som søgbar pdf-fil).
Amager Fælled i 1970 set fra toppen
af Peder Lykke
Centrets højhus; foto: Arne Glud, copyright: SULFA
De følgende ti billeder i 'Fælled-galleriet' er taget af
Flemming Lamberth i 1997. De er alle © SULFA: |
I november 2005
tog jeg selv disse fem fotos af de nye tider på den gamle
fælled set fra et metro-'tog':
|
På dette
luftfoto fra o. 1964 ser man tydeligt de mange og
lange, trange beboelseskarreer mellem Njalsgade og
Halfdansgade.
Man ser volden og Ny Tøjhus-området - og man ser at SAS
Radisson Scandinavia endnu ikke er bygget. |
|
Billeder
af
de dengang - i 2005 - kommende boliger på Ny Tøjhus-området,
set
fra det nye vejstykke mellem Thorshavnsgade og
Klaksvigsgade:
Fire andre og senere billeder fra Niels Rydahl Jensens kamera -
i juni 2012:
Den høje, hvide kolos er (bl.a.?) Pensionsstyrelsen og de
lave grå-røde bygninger er 'gamle' KUA. Begge dele i
Njalsgade. |
Et kig sydpå ad Islands Brygge-gaden med nr. 37 nærmest. Her
har den kommunale Teknik- og Miljøforvaltning til
huse. |
Zeppelinerhallen på Islands Brygge 55 lå oprindelig i
Tyskland! Læs lidt om den på
Wikipedia. |
Hjørnet af Klaksvigsgade og Klaksvigsgade (!) med de nye
boligkarreer ved navn Ny Tøjhus. Skyggerne t.v. er kastet af
de store FDB-bygninger; se længere nede. |
Ældre billeder fra Bryggen, lånt
fra et par gamle bøger:
En sandsuger i færd med at lægge til kaj ved A/S Carl
Nielsen, Sand og Grus
- ca. 1930 |
Med Dansk Sojakagefabrik i forgrunden - ca. 1930 |
KB-Møllen ved siden af Sojakagen - ca. 1947 |
Den nordlige del af Sydhavnen - ca. 1947 |
Sluse- og afspærringsanlægget fra 1901-04 er her foreviget
ca. 1930 |
Selve slusen mellem Sydhavnen og Kalvebodløbet - ved siden
af vore dages Sjællandsbroen - ca. 1930. Se også de nutidige
fotos nederst på siden. |
Sydhavnen mellem Islands Brygge og
Kalvebod Brygge 1947
|
Den definitivt sidste rest af den gamle mur omkring Ny Tøjhus kunne man så sent
som i september 2005 se i Thorshavnsgade - måske fordi kommunen i lang tid ikke
nænnede at ødelægge de 'smukke' plakater.
I 2003 var meget
af smedejernshegnet og -lågen og nogle af
murpillerne stadig intakt, som det ses herunder på
hjørnet af Amager Boulevard:
|
|
En bid af det nuv. Ny
Tøjhus-område set fra Amager Boulevard; sept. 2007:
Den næsten færdige
front langs Amager Boulevard, lige over Langebro,
set fra
Christianshavns Vold; marts 2008:
Foto: Bent Cederkrantz - som også skal
have tak for de næste farvebilleder:
Butikker og beværtninger
på Bryggen anno 2008:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Postkontoret
under Langebro |
|
Kan du huske butikkerne?
Herunder har vi fire samlinger af annoncer fra 1950'erne,
sakset fra et jubilæumstidsskrift fra 1960 om
Amagerbro Skole:
Annonce fra 1949. |
Ca. 1955. Tilhører Islands Brygges lokalarkiv. |
Antagelig sidst i 60'erne |
1984. Tilhører Islands Brygges lokalarkiv. |
Hj. af Reykjaviksgade 'før i tiden'. |
Ved Dansk Sojakagefabrik - da der var skibe i havnen. |
2003: Wennberg-siloen under ombygning ... |
... til 142 lejligheder med en vis udsigt! |
On the Boardwalk, juni 2004. |
Do. do. |
1995: Stykket mellem Axel Heides Gade og Drechselsgade. |
Frøsiloerne er nu døbt om til noget mere fancy; 2004.
*) |
Det nye LO-domicil; 2004. |
Juni 2004 |
Juni 2004 |
Juni 2004 |
|
Juni 2004:
Stornos fhv.
domicil på hjørnet af Artillerivej - |
- og Drechselsgade, vis-a-vis P&T's og DR's tidl. bygning. |
|
*)
I 2005
indrettes der lejligheder i disse spændende
bygninger. Den dyreste koster en bagatel af 9
millioner kroner, ikke for en silo men for én
lejlighed. Spis brød til!
Sojakagen og omegn set fra himlen omkring 1935.
Fællesforeningen
for Danmarks Brugsforeningers
hovedsæde omkring 1910. Opført i 1908. Vejen
forrest er Njalsgade, til venstre lige uden for
billedet ligger Thorshavnsgade - og alle de fem
store, gedigne bygninger plus den lave basarbygning
til højre består den dag i dag. Også flere af de små pakhuse bag ved bygningerne, langs med
godsbanen, har foreløbig overlevet, som det ses her
på Niels Rydahl Jensens næste billeder fra juni
2012:
Her kørte i mange år godstog inde fra Godsbanegården via
Langebro og Reykjaviksgade - |
- med varer til FDB's pakhuse og videre ud til Statsbanernes
godsekspedition i Uplandsgade ved Vermlandsgade. |
Her er der ikke længere nogen varer at gøre godt med ... |
Bygningen til højre er en del af det store, gamle
FDB-kompleks fra 1908. |
Forsiden af den lange basarbygning langs med Njalsgade - |
- og til venste har vi en bid af bagsiden af 'basaren'. |
FDB's karakteristiske såkaldte Anva-hjørne fra 1935 ligger
stadig i Thorshavnsgade / Njalsgade; her set i 1952. |
Og igen i juli 2012, mange år efter at Stormagasinet Anva
flyttede ind på Vesterbrogade - hvor det senere lukkede for
evigt. |
Njalsgade 17: FDB's gamle, tidstypiske og
lidt svulstige logo kan
den dag i dag ses på den store smedejernslåge. November 2012.
I DR TV's serie Borgen, 3. sæson 2013, ser man
optagelser fra området bag FDB-bygningerne i Njalsgade.
Billederne af de tidligere så aktive fabriks- og lagerbygninger tog jeg
i november 2012.
Mellem de mange nye betonklodser på Bryggen ser man også
kreative resultater som fx
Tietgenkollegiet, tegnet af Boje
Lundgaard og Lene Tranberg. September 2006.
Nå nej, det ligger vist helt ovre i Ørestad! Formerly
known as The Ødestad. |
Islands Brygge syd ca. 2002. Før
byggeboomet gik amok. |
Nyt og gammelt mødes:
15 m togskinner ender blindt tværs over
Artillerivej, hvor Myggenæsgade ender; sept. 2006
Susan forevigede denne bronzerede brandhane på
Artillerivej
i oktober 2007 ud for nr. 71C. Kan vi kalde det dekorativt hærværk?
Peg på de to følgende billeder og
se noget af
Dansk Sojakagefabrik under nedlæggelse i august 2000:
Susan Smith tog de fire fotos, da det
skete ...
Boligselskabet AKB's seniorbofællesskab
SamBo,
som består af 15 lejligheder plus
fællesarealer, er blot en del af et større
boligkompleks - som igen blot er ét af de
mange nybyggerier der er skudt op på Sojakagens
område. Fællesskabet er formodentlig
opkaldt efter
Højskolen
Brogårdens elevforening Sams.
Der er nemlig flere fhv. medlemmer - såkaldte samsere -
blandt beboerne.
Beskrivelse af Dansk Sojakagefabrik i
"Danmarks Ældste Forretninger"; Krak 1950.
September 2005
Dette
panoramabillede er taget fra Drechselsgade, set mod
nord. Den nyanlagte gade med lygterne (imellem den grønne og den blå
container) fik allerede i november 2002 navnet
Jens
Otto Krags Gade, og tre år
senere er det omsiggribende boligbyggeri på Bryggen
nu nået hertil. Man må da virkelig håbe at
gadeskiltet, som blev opsat mens byggerierne stod på, kun er midlertidigt. Hvilken
slatten stavemåde
... helt der ude hvor kragherne vender. Pinligt!
Se en bunke eksempler mere på skøre
skilte. Klik her.
Disse sort-hvide billeder ud over Hf. Bryggen og lidt af den
del af fælleden som kaldes Fredskov er taget oppe fra 6. sal
... |
...
i Storno-bygningen på Artillerivej 126 i
april 1977. |
Den fhv. Storno-bygning og den stadig nulevende haveforening
set endnu højere oppe fra - i 2007. |
Indgangen fra Artillerivej til Hf. Bryggen og dens 65
kolonihaver ... |
... og lige indenfor ved stien langs vejen -
begge fotos:
Fl. Lamberth
© SULFA |
Resterne af arealerne med de før så hektiske havneaktiviteter
på
og ved Islands Brygges sydhavn:
Stort set kun området syd for Drechselsgade ser endnu
(oktober 2005) næsten ud som før i tiden
Set fra Islands Brygge nr. 83 ind mod
byen.
2008-billeder med motiver fra den bagerste del
af Bryggen:
Disse fem fotos er taget af Bent Cederkrantz i marts 2008 |
|
|
|
|
Fire billeder fra begyndelsen af 90'erne + et fra
2005:
Stemningsbilleder fra den
daværende ...
|
... havnegade. Med både
brosten, togskinner og busterminal.
|
Islands Brygge-gadens østside
med udsigt til Sojakagen - og ...
|
... dens vestside set fra hj.
af Drechselsgade.
De fire første er vist taget af Fl. Lamberth; mere om det
senere ...
|
Samme sted sept. 2005. |
Kajen cirka ud for
Drechselsgade - fotograferet af Fritz Sode
omkring 1980:
og
Se også billeder af
området omkring Drechselsgade på webstedet om
Storno
Drechselsgade set fra Artillerivej.
Havnen i 1940'erne set fra sydvest med den forrige
Langebro forrest.
Apropos Københavns Havn og den hidtil
nyeste broforbindelse:
I september 2006 åbnede Bryggebroen, en gang- og cykelbro mellem Islands
og Kalvebod Brygge
Nokken og omegn
Oprindelig var
Nokken den yderste spids af Islands Brygge, før
flere arealer senere blev inddæmmet på tre af
dens sider. Nokken betyder 'enden af en planke,
bom el.lign.'
Øst for Hf. Nokken ligger Hf. Prøvestenen, og i eller ved det
sydøstlige hjørne af Nokkens område er der en
appendiks ved navn Hf. Lille Nok. Ved siden af
igen har vi et tegn på tidens trend: Hf. Amager
Fælled Økohaver.
Syd for Nokken frem til Ved Slusen er anlagt den store Hf.
Sønderbro, som oprindelig lå ovre på Irlandsvej,
men som måtte flyttes da den daværende
Svaneparken skulle bygge institution. |
Haveforeningen Nokken
- som meget elskværdigt
byder folk og fæ velkommen i vinterens vildnis:
(Beg. af marts 2008)
Billedserien
herunder tog Flemming Lamberth fra SULFA i 1996
- fotos fra Forgaden, Hovedgaden og Strandvejen
© SULFA
|
Allersydligst på
Islands Brygge ligger
Hf. Sønderbro.
Den er omgivet af
en motocrossbane, en speedwaybane, den gamle sluse og
Sluseløbet i Sydhavnen. Er der meget støj her? HVA'
SIGER DU? Havekolonien lå oprindelig på Irlandsvej lige nord for Funkiavej.
Den blev
tvangsforflyttet midt i 70'erne til en grusmark på
kanten af Amager Fælled,
fordi dens arealer skulle bruges til moderne
institutionsbyggeri:
Udsigten over Hf. Sønderbro er fotograferet
af Fl. Lamberth i 1996 - med
siloerne og Hotel Scandinavia i bagerst.
© SULFA
Flemming Lamberth, 1996 - © SULFA
Samme udsigt som billedet ovenover, nu
(september 2012) set af Niels Rydahl Jensen.
Næste billeder er også taget af Niels Rydahl i
lavthængende septembersol 2012:
Gaden Islands Brygge set ind mod byen - |
- og den anden vej, med byen i ryggen. |
Sidevejen til venstre er Thorvald Borgs Gade. |
Her slutter Islands Brygge-gaden og bliver til noget så
smukt som Nokken Strandvej! |
Indkørslen til Hf. Sønderbro. |
Sønderbros nabo
Amager Fælled Økohaver fik jord under egne negle i
begyndelsen af 2010. |
Sensommeridyl ud for Nokken. |
Motocross-banen mellem Hf. Sønderbro og Ved Slusen. |
Panorama-vue fra kanten af motocross-banen
set mod Vejlands Allé og Ørestad
Det gamle sluseanlæg og de fine velholdte bygninger ved
Sluseløbet mellem Kalvebodløbet og Sydhavnen.
Se også højere oppe på siden. |
Begge fotos: Niels Rydahl Jensen, september 2012.
Afspærrings- og sluseanlægget er etableret i årene 1901-04. |
Linie 4 var Bryggens
sporvogn. Nu er den min! Skabt som sangskjuler af min svigerfar i 1985.
Nogle af billederne tilhører bl.a. Fl.
Lamberth/SULFA, Susan Smith (ss), Fritz Sode, Bent Cederkrantz,
Niels Rydahl Jensen (nrj)
og Islands Brygges
lokalarkiv.
Genvej
til "Islands Brygge's Lokalhistoriske forening"
Se
også den glimrende artikel om Islands Brygge på Wikipedia
Genvej til forsiden af min Amager-portal
|