Krimsvej er navngivet 1901 og opkaldt
efter den russiske halvø Krim.
Børge Jørgensen fortæller om vejnavnet i sin fantastiske bog
'Storbyens Stednavne' [1999]: Navnet afskaffedes i 1952, idet strækningen overtoges af navnet
Tovelillevej, men beboernes protester var så
voldsomme, at navnet Krimsvej genindførtes i
1953.
Navnemæssigt tilhører Krimsvej Formosavej-gruppen.
|
|
Her begynder Krimsvej i 2003 (tv.) og i 2012 -
oprindelig langs Amagerbanens
spor og Øresundsvej Station, i vore dage ved siden af Metro-station
Øresund. Det yderste af træerne har fået lov at
overleve. Storsindet!
|
|
Krimsvej set en face
fra Øresundsvej. Henholdsvis 2004 (til venstre) og
2012. Nogle få af
de gamle fabriksbygninger står endnu oprejst, men
Dubai-wannabe-byggerierne ved Amager Strandvej æder sig
ind på livet af dem.
|
Foto: Susan Smith, marts 2000
|
Begyndelsen af Krimsvej, november 2012 |
Lokalplan nr. 425 'Krimsvej' om det fremtidige område
bestående af
Øresundsvej-Amager Strandvej-Krimsvej blev vedtaget
27.8.2009.
Se den her!
(pdf-format 32 MB)
Chr. Dyhrbergs røgeri på Krimsvej 9, 1965. Billedet tilhører
SULFA.
Se længere nede ...
Det første højhus er rejst. Endnu holder Dyhrbergs
skorstene stand.
Foto: Rene Petersen, 1.6.2012. |
Det næste trues der med 6.6.2012;
foto: Rene Petersen. |
Grunden er støbt, og snart rejser det sig hoverende mod
himlen. Lettere chokeret tog jeg bl.a. dette billede i
november 2012. |
De fire tågedisede billeder
herover er Fl. Lamberths som tog dem
den 1. januar 1998. De tilhører
SULFA.
|
Sporet langs med Krimsvej, mellem
Valseværkets ruiner og
stationens næsten ditto; 2000. Foto: Susan Smith.
De to røde villa-agtige huse er omtalt længere nede ad siden.Denne ramme er helt bevidst forsynet med en
sørgerand!
|
Ved
Øresundsvej Station marts 2004. Skinner og
sveller er fjernet, og anlæggelsen af metroen rykker
hastigt nærmere de stakkels villa- og kolonihaveejere.
Og for at det ikke skal være løgn er der nu planer om at
rive stationen ned og flytte den ud
til Frilandsmuseet,
fordi man frygter den vil gå til grunde
ved at ligge lige op ad Metroen - den ny tids
lyksalighed ...
|
Krimsvej anno 2000 - også
fotograferet af Susan.
Stationsbygningen blev rent faktisk revet ned,
pakket sammen som et puslespil - og flyttet til
Frilandsmuseet.
Læs alt om projektet på Erik V. Pedersens
hjemmeside!
|
2.6.2013 tog Niels Rydahl dette
udsigtsbillede af den sydøstlige del af Krimsvej-området.
Kranen beviser, at der stadig byggedes nyt på det tidspunkt.
Flere nyere billeder af vejen og
firmaerne fra de senere år følger længere nede.
Men det meste af nutidens hæmningsløse byggeri på Krimsvej-området
må man
lede efter andre steder ...
Haveforeninger
I 1940'erne +/- lå
havekolonierne Engblomsten og Søndre
Strandlyst på området mellem Krimsvej og Amager
Strandvej cirka bag ved Krimsvej 15 og lige syd for
Falck-stationen på Amager Strandvej 110. Måske
grænsede de op til hvor Elselillevej og Kong Volmers
Vej ender blindt.
Søndre Strandlyst er registreret i en kommunal oversigt så sent som
i 1952; måske levede den endnu længere.
|
Et lille uddrag af
Susan Smiths omfangsrige fotoserier fra Krimsvejs forfald i 2008-09:
Eberts Rengøring i nr. 3 |
Carl Petersen og Søns Eftf. (brolæggere) i nr. 7 |
Fhv. Suhrs Autoophug i nr. 11 |
Fa. Trillingerne i nr. 13A hvor tidligere ... |
... ACS' byggemarked lå indtil o. 1992. |
Set mod Øresundsvej |
Nr. 29, 29A og 29B |
Forsiden af det brandhærgede hus med nr. 17 |
Bagsiden af samme |
Gavlen.De næste fotos viser husets resterende indmad
... |
|
|
|
|
|
|
Skilt ved nr. 5 |
Forsiden af nr. 15 set mod syd; her bor i 2009 Dansk
Voksfabrik |
Bagsiden af nr. 15 |
Vejviser ved nr. 15 |
Ukronologisk uddrag af Karin
Andersens fotoserier på Facebook
med nogle af Krimsvejs ændringer i
2013-14: |
26.7.2013. Foto: Sune Martensen
1.3.2015. Foto: Karin Andersen
Begge fotos: RP, 2012 |
12.4.2012 ser det triste syn sådan ud. Dyhrbergs
skorstene står endnu oprejst i protest mod
'udviklingen'. |
De fire billeder herunder - hvor Krimsvej bliver til Tovelillevej -
er taget
af Rene Petersen i april 2012:
|
Den lange bygning herover t.v. - dvs.
Krimsvej 29, 29A og 29B - husede blandt andet i årene
1967-94 Laborantskolen (hvor min ven
Poul Pedersen i en årrække var rektor) og i en
kortere periode endvidere både Frisørskolen for
Storkøbenhavn og Buntmagerskolen.
Bommen på billederne står hvor Krimsvej ender og dens fortsættelse
Tovelillevej begynder. |
Fra
Tovelillevej mod Øresundsvej tog Fl. Lamberth disse tre
fotos i sommeren 1997. © SULFA |
Fortsættelsen af Krimsvej hedder
Tovelillevej. Som fortsætter
på den anden side af Italiensvej
helt ud til Formosavej.
Tovelillevej så sådan ud i hhv. 1997 og 2007 ud for Hf.
Strandbo: |
Tovelillevej ud for Hf. Strandbo til venstre; foto:
Svend-Erik Lindberg, august 2004. |
Samme motiv uden for anlægsarbejdets hegn; sept. 2004. |
Ud for Hf. Strandbo til venstre; foto:
Svend-Erik Lindberg, august 2004. |
Ditto |
Set mod nord i retning af Krimsvej på den anden side af
Italiensvej. Strandbo ligger på
begge sider af vejen. Begge fotos er fra 1997. |
Og den modsatte vej, mod syd.
Læg mærke til advarselsskiltet ved Amagerbanens gamle
overgang. |
Fra samme position på Tovelillevej som ovenfor - ti år
senere ... |
Og set i samme retning som ovenover - ti år senere ... |
For enden af Tovelillevej, hvor den og
Amagerbanens spor i sin tid krydsedes af Formosavej:
Foto: Flemming Lamberth, 1996. Copyright: SULFA
Se også websiden om
Øresundsvej Station
|
Genvej til websiden om
Valseværket, Vølund og
Øresundsvej St.
Genvej til
Amager-forsiden Tak til Sundby Lokalhistoriske
Forening og Arkiv - SULFA - og Fl. Lamberth for lån af en del af billederne.
Tak til bl.a. Susan Smith (SS), Erik V.
Petersen (EVP), Rene Petersen (RP) og Karin Andersen (KA)
|