- fra Årslev Engsø og Brabrand Sø til Århus
Havn
Dette geniale logo-forslag lavede
Finn
Hjernøe til Århus Kommune i 2001 - som tak for den frilagte del
af åen.
Bro nr. 1
Den første bro over Århus Å efter
Østjyske Motorvej E45, som vel næppe kan kaldes en
bro, i retning mod Århus Havn ligger på Holmbækvej i
Skibby 500 m nord for Ormslev Stationsby.
Åen
udspringer af Solbjerg Sø. Den er 32 km lang,
når den smelter sammen med Århus Havn, efter at den på
vejen har gennemløbet Årslev Engsø og Brabrandsøen:
Kortudsnit fra 1900
|
Fire fotos fra maj 2009
Åen set mod vest |
Udsigt til bro nr. 2 |
|
Bro nr. 2
Den næste bro ligger hvor åen løber
ind i Årslev Engsø. Broen er den første af tre
træbroer af gedigne planker i smukt og enkelt
design. Billederne er taget i maj 2009.
|
Set mod øst - og set mod vest
|
Mellemspil: Lyngbygårds Å |
Også Lyngbygårds Å løber ind i Årslev Engsø - under
denne bro fra samme serie af nye træbroer; set mod
nordøst. |
Disse billeder er
fra 21.5.2009 |
Broen fra den modsatte side, dvs. set mod vest. |
Prik og forstør
Set fra himlen: Åen ledes imellem søerne i en kanal under
Søskovvej (2009)
Bro nr. 3
Når åen atter forlader Årslev Engsø et par hundrede
meter fra søens østlige ende, sker det igen under en af de nye træbroer og langs
med det sidste stykke af søen. Derefter glider den
ind under Søskovvej (bro nr. 4) for at blive
en del af Brabrandsøen.
|
Optagelserne er fra september 2008 |
Bro nr. 4
De
næste
fotos
i denne serie af åbroer er
alle set
mod nord - ad Søskovvejs vestside
herunder og ad østsiden til
højre. Tidligere lå der en bro -
Constantinsborgbroen - ca. 200 m syd for
det nuværende åløb, inde hvor
Brabrandstien ligger parallelt med Søskovvej. Den
ses på de
sort-hvide billeder.
Søskovvej-broen
mellem de to søer; hhv. 2006 og 2008
Constantinsborgbroen o. 1900
1954
|
Teksten taler om den nye bro i sept.
1962 over Søskovvej - men den ligger altså på vejen og over åen!
2006
De to fotos af
Constantinsborgbroen
herunder er fra hhv. 1956
og 1961. Bl.a. ser man en af datidens
mange oversvømmelser af den dengang smalle Søskovvej.
Det er vejen og ikke broen som bilen
kører på!
|
Bro nr. 5
I den anden ende - den østlige - af Brabrand Sø
løber Århus Å ud igen og fortsætter som å, indtil den
når til Århus Havn.
2002
2008 |
Broen ligger hvor søen
atter bliver til å, nærmere betegnet imellem
haveforeningerne Lunden og Sølyst.
Juli 2008
På
billedet herunder er broen fotograferet oppe fra
skrænten ved Hf. Lunden - en af Danmarks mindste
havekolonier - med en bid af Brabrandstien nederst i
forgrunden:
2006 |
Juli 2008
|
Bro nr. 6
Den næste bro som åen møder er Viby Ringvej. På
billederne her løber vandet ind under vejen fra vest
- og pga. indhegning og kraftig bevoksning er det
ikke muligt at fotografere broen fra den anden
side, medmindre man kommer til den i båd.
Efteråret 2001
|
|
Viby Ringvej set mod
Viby - altså Viby J, eller som Arriva siger: "Viby Jylland"
:-( (2008) |
|
Efter
Ringvejen slår åløbet en stor S-bue først mod nord,
så mod øst, og så atter mod nord. |
Bro nr. 7, 8 og 9
Dette
geniale system af broer over åen, hvor Brabrandstien
deler sig neden under de tre jernbanebroer, har form
næsten som et liggende H - således at den del
af gang- og cykelstien som udgør tværstregen i
H'et ligger parallelt med åen og ikke på tværs af den! Er
De forvirret, så kom selv og bese den ret.
Det uofficielle navn for de tre broer er ...
tata! ... Trebroer; somme tider lidt poppet
stavet TreBroer.
I forb. med renovering af broerne 2008 omtales de
som Fiskerhusbroen.
Farvebilledet
til højre tog jeg i 2001, det sort-hvide foto
tog en anden i 1955.
|
|
Den nordligste H-formede deling af Brabrandstien er
her set mod syd. Cykler man til venstre her, ind
under jernbanebroerne, kommer man ud til Eskelundvej
og Åhavevej, og til højre ender man ved Frichsvej og
Ringgaden - dog først efter man især på denne
strækning har nydt udsigten til åen, som man ad
denne vej har på sin venstre hånd.
Fire ældre billeder
mere af "Trebroer"; de to
ældste fra før Brabrandstien blev anlagt:
1967 |
Trebroers forgænger var kun én
bro, nemlig Hammelbanens:
1913
De tre broer
totalrenoveredes i 2008;
kig ned ...
|
Læs om disse særprægede
broer i Aarhus Wiki.
Klik her!
Diasshow (video) med
billeder af reparationsarbejdet i 2008:
KLIK
HER!
|
Mellemspil
Denne lille bro ligger ikke over selve åen, men
langs med den - hen over en kanal ind til et
rensningsanlæg på Søren Frichs Vej.
|
|
2009 - indløb
2008 - ind |
2008 - ud |
Her
fra denne vejbro følges Århus Å og Brabrandstien atter ad, først
400-500 m stik øst, og derefter 300 m i nordøstlig
retning.
|
Bro nr. 11
"Lille Ringgadebro"
opført 1936
Straks
efter at vandet er kommet til syne på den anden side
af Frichsvej slår åen et knæk mod øst og løber nu
ind under Vestre Ringgade ved siden af det store
gadekryds.
1936. Vestre Ringgade er ved at
blive anlagt. Etageejendommene i baggrunden
må være Silkeborgvej og dennes sidegader.
Næste billede er set i samme retning fra en lidt
mere spids vinkel:
Og set mod syd:
|
Bro nr. 12
En
ny åbro blev etableret januar
2013 - omtrent ud for hvor Søren
Frichs Vej drejer og bliver til Carl
Blochs Gade. Altså vis-a-vis
godsbanegårdsområdet. Billederne tog jeg 8.4.2013. De to første er set fra vest i retning mod byen, de to
sidste fra nordøst med ryggen til
byen.
|
Endelig! En ny nummer 13-bro ...
I dagene 11.-14. september 2017
blev den 39 år gamle bro omsider skiftet ud!
Den nu forhenværende bro i november
2015
Den nye nuværende bro
i september 2017
(angiveligt bygget af holdbart mahonietræ) |
Bro nr. 14
Bro fra 2017
mellem det åbne område i Carls Blochs Gade ved
Thorvaldsensgade og den nye fancy bebyggelse
Ceresbyen på det fhv. bryggeris grund.
Med udsigt til de få rester af
fredede bryggeribygninger og nye betonklodser;
marts 2017
Set mod Blochsgade |
Set mod den næste åbro |
Set fra Blochsgade |
Med lidt tydeligere udsigt til
bryggeriets gamle 'lysthus';
september 2017
|
Dette
kort fra 1925 viser åløbet gennem byen, sådan som
det forhåbentlig snart igen kommer til at sno sig
fuldkommen fritlagt. Læg mærke til
at Åboulvardens begyndelse (dvs. hvor den ender ved Vester Allé) engang
hed Louisegade. Og at stykket fra Immervad til
Dynkarken hed Ågade. (Ved
Carl Blochs Gade og kortets nr. 18 ser man tydeligt
hvor
Hammelbanens
endestation lå. Selve stationsbygningen har
Århus
Bymuseum nu ført tilbage så den ligner den gamle
ventesal.)
|
Prik og forstør - så er kortet
lisom nemmere at aflæse ...
|
Et kortudsnit mere, her fra o.
1885. Som man ser, kaldtes Århus Å dengang
Mølleåen, fordi den leverede vand til den store
Århus Mølle.
|
|
Januar 2001 - og
april 2013:
Sommer 2001 |
Bro nr. 15
"Ceres Broen" opført 1934-35
Et par
hundrede meter fra Bymuseet, i retning mod byens
centrum, forsvinder åen atter ind under en gade:
Thorvaldsensgade. Og ind under husnr. 28.
De store billeder er fra vinteren 2001, det lille
fra sommeren 2006:
2006
2008
Ceres-broens
forgænger; 1933
Og
her dukker åen frem igen - under den lille
parkeringsplads bag
beboelsesejendommen - for at
fortsætte sit løb nordøstpå mod havnen.
På billedet til venstre skimter man vandet under
betonklodsen som udgør ejendommens lille baggård og
cykelparkering - få meter fra Vesterbro Stenhuggeri
som ligger på hjørnet af Vestergade. Det er
tydeligere på billedet fra 2009 herunder:
|
1935. Set fra
stenhuggeren på hjørnet af Vestergade. |
Det nye brobyggeri i 1935.
Tolv år
senere blev husnr. 28 opført. |
|
Thorvaldsensgade anno 1954 |
April 2011, set mod
Thorvaldsensgade
|
Den 'nye' bro 1974 |
Set fra
Ceres-broen i retning mod Vestergade:
1918 - og ...
|
... 2008
|
Bro nr. 16
"Smedens Bro for Vestergade" opført 1910-11
Ved
næste bro - i Vestergade, kort før denne ender i
Thorvaldsensgade - knækker åløbet som et liggende
spørgsmålstegn, og pludselig er retningen stik syd.
På fotoet til højre ser vi vandet løbe ind under
nordsiden af den fine bro med det spøjse navn. Og herunder løber åen ud og fortsætter; begge billeder er fra
sommer 2008:
Historisk tilbageblik:
1911
1972
Læg mærke til
nutidens smukke chaussésten-mønster som naturligvis symboliserer
vandets bølger [juni 2013]
|
Sydsiden af Smedens Bro.
Den lange røde ejendom i baggrunden på dette billede ligger i Janus la Cours Gade.
NB! Gangbroen til venstre i billedet
herunder går ikke over åen, men blot bag om
Netto-butikken:
|
Fotos fra hhv. 2005 og 2008 |
Ved hvert af broens fire
hjørner ligger disse grumme djævle på lur og kigger både ind ad mod broen og ud ad fra den (2008):
De
pudsige byvåbenkarikaturer ser sådan ud i hhv. 2008
og 2010:
|
Det rigtige, officielle
byvåben ser således ud i 2004-designudgaven:
Bro nr. 17
"Museumsbroen" opført 1884
Atter
bøjer åløbet for nu at vende mod sydøst. På
billederne her har vi den bro som ligger hvor
Museumsgade ender i Thorvaldsensgade. Til højre ses
broen mod syd.
Set i profil fra den modsatte side, mod nord:
2008
Og set fra et
trappevindue i Thorvaldsensgade 15:
2008
Desværre er
Museumsbroen lige så dårligt vedligeholdt som bro nr. 12: |
2006
Foto fra 1915 set fra Museumsbroen mod Smedens Bro:
Fire fotos fra 2008
|
Bro for fugle og kanoer - mellem Museumsbroen og
Slusebroen; 2008 |
Den lille bro set fra den modsatte side i 2015. Den
er i mellemtiden blevet fornyet og nu med tre trin i
st. for et.
Billedet herunder
er fra 2013, med Slusebroen bagerst: |
|
Bro nr. 18
"Slusebroen", ældgammel, ombygget 1894 og 1937
Et af
de store, skæve gadekryds i Århus Centrum består af Vester
Allé, Thorvaldsensgade og Åboulevarden. Billedet
t.v.
er taget i begyndelsen af Thorvaldsensgade, og jeg
sigter hen mod gadekrydset. Bag den
forbipasserende pølsevogn ligger Åboulevarden, og
til højre og venstre hedder gaden altså Vester Allé.
Nede under gadekrydset knækker åen igen og løber nu
på ny mod nordøst.
Det
første af de tre gamle billeder herunder er fra
o. 1865 og viser Århus Mølle i baggrunden. På
billede 2 (1907) ser man tydeligt de gedigne ejendomme
som stadig ligger ved Marstrandsgade og Vester Allé.
Billede 3 (1922) er taget den anden vej, i retning
mod domkirken og havnen.
|
1926 - set mod fra venstre en bid af Mølleparken og
til højre Louisegade, som Åboulevarden hed på det
stykke dengang
|
Udsigt fra
en lejlighed på Vester Allé 7:
|
|
|
1909 |
Der står 1934 på dette billede, men kan det passe? |
Den flotte, nye,
forsænkede promenade ved siden af broen ud for
Mølleparken
blev hurtigt populær
- juni 2008
|
|
Bro
nr. 19 gangbro anlagt 1990
Langs med bro nr. 17 - dvs. østsiden
af Vester Allé - har vi en lille bro til fodgængere.
Under broen bruser vandet fra slusen lystigt og
sætter ekstra gang i åens strøm. Her slutter Åboulevarden, hvis husnumre begynder i den modsatte
ende.
I 2007 blev broen
renoveret i forbindelse med at Mølleparken blev
nyanlagt; februar 2007:
Juli 2008 - set mod Vester
Allé 2013:
Mon låsesættet forrest tilhører et
kollektiv?
|
Februar 2003
Juli 2008
I
2009-10 når en ny international
romantisk dille til Århus: Elskende par
besjæler en hængelås og låser
den fast til broen for at understrege
en ubrydelig kærlighed. Skal det være
helt gennemført, bruger man naturligvis
to låse i én: |
(Jeg
tog disse tre billeder i september
2010) Og til venstre et billede fra maj
2013, før låsene blev klippet af. |
Nederste billede til venstre er taget i august
2014 oppe fra gangbroen, og vi ser bl.a.
Mølleparkens nye, populære terrasseanlæg ved
'flodbredden' |
1936. © Poul-Erik Pløhn |
Men i oktober 2013 ønsker ikke |
alle at værne om Århus Å |
|
Bro nr. 20
"Gangbro" opført 1914
Transporterer man sig i kano, kajak eller robåd i
retning mod havnen, vil man nu have Mølleparken
og Møllegade til bagbord. Her deler
åen boulevarden på langs i to kørebaner, og imellem
J.M. Mørks Gade og Møllegade ligger denne idylliske
fodgængerbro; billedet er fra foråret 2001.
Rettelse
til ovenstående tekst:
I forbindelse med frilægning af åen
og omlægning af Mølleparken forsvandt både den
nordlige del af Åboulevardens kørebane - og ikke
mindst denne lille gangbro. En dag i juni 2006 var
broen pludselig borte,
angiveligt fordi den skulle repareres. De tre
triste billeder til venstre er taget den 22.6.2006.
Senere skulle det
vise sig at broen blev udskiftet med en helt ny
gangbro. |
27.10.2005 |
10.8.2006 |
2006 - endnu med popler ... |
... og nu med nye piletræer og et gedigent
bolværk (2008) |
|
30.7.2006
28.8.2006 - man
forbereder træfældninger og sikring af skråningerne |
Men så ankom den
nybyggede bro da endelig som sendt fra himlen med
hjælp fra Byggeriets Maskinstationer alias BMS. En
tåget formiddag i december 2007:
Maj 2011
set fra det nye fodgængerområde langs
nordsiden af åen, som tidligere var den
ene halvdel af Åboulevarden.
|
Marts 2008 - med
nyplantede træer til erstatning for de smukke,
gamle popler som blev fældet. Flinke folk i kommunens afdeling Natur og Miljø fortæller, at de
nye træer er pil (Salix alba 'Saba').
Herover har vi til venstre den nyanlagte gågade-zone
og til højre resten af den indskrumpede Åboulevarden
som nu er dobbeltrettet i to gange én bane. De
gående personer på billedet befinder sig på den ene
af de to cykelstier; der er ikke fortov på gadens
åside. |
Folkefest i Mølleparken i juni 2008 i anledning af parkens
genåbning efter en gennemgribende renovering - og åens frilægning længere
fremme.
Åboulevarden i 1996:
Bro
nr. 21
"Christians Bro" opført 1910
Her -
hvor Christiansgade og Grønnegade krydser
Åboulevarden - er det at åen forsvinder ind i rørene
under den store åbne parkeringsplads og den brede
gade langs med Magasin. Det vil
sige: forsvandt. I datid. For i disse år bliver den så
endelig lagt fri igen, efter at have levet et liv i
mørke siden 1930'erne.
Det første sort-hvide
billede er taget fra hjørnet af
Christiansgade i retning mod Grønnegade:
1915
Og til venstre for
broen:
Ca. 1924
1935 - set mod Vester
Allé
Januar 2008: Den
nordlige side af Åboulevarden omdannes til
flisebelagt gågade som en del af
Møllepark-projektet. Boulevardens sydside gøres
dobbeltrettet.
|
Den
19.2.2007 blev broen lukket for at blive revet ned og
udskiftet med en ny til efteråret. Læs mere om
projektet
her!
Grønnegadebroen Christians Bro anno
1933 - set mod Immervad:
Før ragnarokket på
bro og boulevard: En bid af Christians Bro i august 2006.
12.8.208 - med de nye
adskilte platforme |
Bro nr.
22
|
Den nye gangbro ved siden af
og umiddelbart øst for
cykel- og bilbroen mellem Christiansgade og
Grønnegade. Billedet t.h. er taget en
klam og tåget decemberdag i 2007, mens åfrilægning
og brobyggerier stadig var i fuld gang.
Billederne herunder er fra april og maj 2011 og
set hhv. mod Grønnegade og mod
Åboulevarden/Christiansgade:
|
Frilægning af åen
fra Grønnegade til Immervad i
årene 2005-2008 |
Hele syv nye broer
blev anlagt i forbindelse med
frilægningen af åen og
omlæggelsen af Mølleparken
I
forbindelse med busgadegennembruddet mellem Åboulevarden
og
Frederiksgade - som var en forudsætning for at man
kunne frilægge næstsidste del af den overdækkede å -
blev der i 2005-08 bygget syv nye broer. Fire af dem
fremgår af planen til højre
Og på skitsen
herunder ses alle syv nye broer:
Klik på skiltebilledet og hop hen til siden med
andre
skøre
skilte og fatale facader i Århus og omegn!
;-)
|
Prik på dette
topografiske kort og se det i dobbelt størrelse i nyt vindue:
Klik her og se et
diasshow med
100 billeder af åens frilægning og
etableringen af de nye broer mellem
Vester Allé og Immervad |
|
|
Bro nr. 23
Den første man kommer
til af de nye tvillingbroer - den til personbiler -
imellem parkeringskælderen og Magasins p-hus ses her
under færdiggørelse i august 2006.
Disse to nye
kørebroer er til dels bygget af rester fra den
rampevej som i årene 2003-06 lå langs med
Halls Sti fra Frederiks Allé til Bruuns Galleri. Og
som senere blev erstattet af den mere rigtige
Værkmestergade. Så
nogen gavn gjorde den malplacerede vej altså
alligevel til sidst! |
|
Bro nr. 24
24.6.2004 blev busgadegennembruddet imellem
Frederiksgade og Åboulevarden indviet.
Og 26 måneder senere, den 28.8.2006, blev så den anden
tvillingbro (til busser og taxier) åbnet, omend den
næppe var helt færdig. Her ses en af
de første busser på vej mod Emil Vetts Passage og
Magasin.
Den festlige første dag - før den
første bus
|
Set
oppe fra min tandlæges altan 12.6.2007
|
|
Bro nr. 25
|
|
|
Mens de nye broer
(nr. 21 og 22) blev bygget, anlagde man denne
flytbare jernbro, før den blivende gangbro (nr. 23)
var færdig.
T.v. en bid af busbroen nr. 22, t.h.
fodgængerbroen nr. 23 set i maj 2011
|
Den smalle, let
slingrende jernbro lå skiftevis øst og vest for de
to bilbroer. At den var mindre end en meter bred,
fik selvsagt ikke trafikanarkister
til
at stige af cyklen. |
|
|
|
|
Bro nr. 26 Den forrige bro
mellem Frederiksgade og Immervad hed Frederiks
Bro. Men der har ligget bro her i flere
hundrede år. De er borte for
længst, men på billedet herunder ser vi hvordan
Frederiks Bro så ud o. 1910:
Set mod Lille Torv
og sporvognen. Oprindelig en kørebro,
indtil der blev hægtet et træfortov på i
hver side. |
På billedet t.h.
har vi så den hidtil seneste 'bro' som nu også er
væk! I 2005-06 blev den revet ned i
forbindelse med åens frilægning, og på billedet
herunder ses stedet i begyndelsen af august 2006;
billedet er taget oppe fra Clemens Bro.
|
Mens arbejdet med at
frilægge åen skrider frem, ser der mest sådan ud
imellem Immervad og Frederiksgade - inklusive
interimsbroer til kabler og fodgængere. De fire
miniaturefotos herunder er fra februar 2006:
... og disse fra juli og august 2006:
|
På de to fotos fra sidst i september 2006,
set mod havnen, kan man tydeligt se
murbrokresterne af brogaden som forbandt
Frederiksgade med Immervad:
Omkr. 1906. Fotografen
har stået i Immervad ud for Frederiks Bro. I
baggrunden skimter man Clemens Bro. Den senere
Åboulevarden hed her Ågade, før åen i 1930'erne blev
overdækket.
|
1910: Til
højre bag broen ses Magasin du Nords
bygning og butik. Midt i billedet
knejser Otto
Mønsteds margarinefabrik. Sig navnet!
På kajkanten til højre
sidder et offentligt pissoir, hvis
indhold landede i den 'duftende' å ... |
1932.
Hver en sten i Frederiks Bro nummereres,
før den fjernes, fordi åen skal
overdækkes. Monstro stenene stadig eksisterer er sted? |
Informationsplakat fra 1995 om frilægning af
Århus Å fra Immervad til Clemens Bro.
|
|
August 2008. Nu er
'Frederiks Bro' for længst taget i brug som en
naturlig og nødvendig forbindelse mellem de to
bydele. Skade blot, at broens lyse, metalliske
belægning blænder de gående, når solen skinner
en smule!
Avisbilledet tv. er antagelig taget oppe fra
taget af Magasin. Det viser den daværende
Åboulevarden hen under Clemens Bro, som gaden
tog sig ud, før man i 1995 gik i gang med den
første frilægning af åen. |
2006
2008
Billede fra
slutningen af 1930'erne. Åen er i gang med at
blive indkapslet.
|
Bro
nr. 27 Den
første - fra Immervad og ud - af de små, nye
arkitekttegnede fodgængerbroer over den senest
frilagte del af Århus Å. De er bygget af planker af
azobetræ anbragt i lette og luftige
stålkonstruktioner, som der står i en af kommunens
pjecer.
2008
Ågade o. 1905 set mod
den første bro - vist nok Fiskergadebroen(?) - efter
Frederiks Bro. Læg mærke til det delikate pissoir
med frit fald i åen ...
|
2006 - den gamle høje
og den unge lave
© Poul-Erik Pløhn; 1936
Clemens Bro i 1885. Ukendt fotograf. |
Og i 1919 |
|
Bro
nr. 28
Clemens Bro og nr. 29 Næste
bro er to broer. Set i frøperspektiv: Dels den gamle
Clemens Bro som er en del af Skt. Clemens Torv (og
som jo er en del af Strøget) - dels en af de små nye
designede broer underneden. Det er ikke kun
Øresundsbroen som er i to etager! Det sort-hvide
billede fra 1905 er Clemens Bro set i
fugleperspektiv.
2006
1924
Set fra sydøst mod
bl.a. Clemens Bro. |
To billeder fra 1993.
Mens Åboulevarden endnu dækkede den indkapslede å,
var åen dog åben under Clemens Bro, antagelig for at
have mulighed for oprensning:
Og i dag ...
- dvs. i 2008:
Udad |
Indad |
|
© Erik Johansen/SULFA; 1936 |
Informationsplakat fra 1997 om 2. etape af åfrilægningen, dvs. fra Clemens Bro til Mindebrogade.
Bro
nr. 30 Her er
vi nået frem til en lille chausséstensbelagt betonbro i rækken af de
nye, smalle broer over den åbnede å. Den forbinder
den lille Harald Skovbys Gade med den endnu mindre
Fiskergyde.
2008
2008
Forstør
billedet herunder og nyd belægningens fine vand-
og 'åagtige' bølgemønster:
2008
Omkring hvor
den nye bro er anlagt - eller måske lige præcis
dér? - lå førhen Thrues Bro:
som en
forbindelse mellem Ågade og Niels Th. Truhes bogtrykkeri.
Det stemningsfulde billede er fra 1929.
|
2008 - med Clemens
Bro bagved
2006 - foreviget oppe
fra bro nr. 26
Koloreret tegning
fra o. 1884. Forrest har vi forgængeren for
Thrues Bro,
bagerst den genkendelige Clemens
Bro. |
De næste tre broer ser sådan ud når man ser dem oppe fra
Clemens Bro i 2006
Og igen: Set fra Clemens Bro i 1909
Men imellem disse to fotograferinger så strækningen -
altså Åboulevarden - i
mange år sådan her ud:
Koloreret reklamefoto fra o. 1962
2006
2008 |
Bro
nr. 31 Den
første af de sidste ligger vel hundrede meter fra
den forrige - og er altså den fjerde af de nye,
smukke
småbroer over Århus Å.
2008
2008 |
2008
Og den anden vej:
2008 |
Bro
nr. 32 ... og
atter 100 m fra dén ligger så den sidste af slagsen.
Set oppefra ser denne
bro sådan ud:
2003
|
Bro
nr. 33
"Mindebroen", gammel, ombygget 1922
og 1932
Den
gamle bro
lå ud for hvor Skolegade ender indtil 1938, hvor
den indgik i overdækningen af åen og etableringen af
Åboulevarden.
Dette
er således den
sidste del af Århus Å som endnu ikke er blevet
genåbnet - stykket fra Mindebrogade her og ud til
selve havnen. På billederne løber vandet ind under
Åboulevardens forlængelse og Europaplads og forbi
Grenaa-banens trinbræt dér.
2006
Og 2015! |
2006
Nutidens Mindebro (2014) set fra den nu genåbnede å med havnen i ryggen.
|
1890 |
Fra Mindebroens ombygning i 1932 |
Årstal usikkert. Måske 1932? |
|
2008. I det mindste bærer gaden den gamle bros navn - men lad
os nu få frilagt den sidste bid af Århus Å!
Bro
nr. 34 "Dynkarkbroen" opført 1900. Retableret
(måske under andet navn) 2013-14.
Den
næstsidste oprindelige bro var Dynkarkbroen. Den lå
midtvejs mellem Mindebroen og jernbanebroen. Den
afsluttede således overdækningen fra 1938, men blev
sløjfet da Europaplads blev anlagt. I 1931 så broen
sådan ud
Først i slutningen af
1950'erne blev man endelig færdig med at indkapsle
det sidste stykke af åen, således at Åboulevarden
kunne blive færdig og Europaplads anlagt. Billedet
herunder er fra 1956:
|
Obs!
Dynkarkbroen genopstod i 2014 mellem Åboulevarden og
Europaplads. Uanset hvad man måtte kalde den i dag. Se længere nede i appendikset. |
Herover: Tre-fire broer i 1937.
Nærmest fotografen har vi Svingbroen
(inkl. dens gangbro), i midten
Dynkarkbroen, og bagerst skimter man
Mindebroen.
Bro
nr. 35
"Svingbroen" opført 1862, ombygget 1944 til
fast bro + tilhørende gangbro
Og den
allersidste overgang inden åhavnen var en gangbro som
var vokset sammen med Grenaa-banens enkeltsporede
jernbanebro.
På det første
sort-hvide billede herunder er
Europaplads endnu ikke anlagt oven på åen. Hvis alt
går vel bliver den snart frilagt igen også på dette
stykke - så den kan sno sig synligt for enhver lige
fra Brabrandsøen til Århus Havn.
1953
Cirka 1870. Bemærk domkirkens dav. tårn.
1892 |
2003
September 2008
Det var
Vejkontorets hensigt at udføre sidste del af
frilægningen i tiden ultimo 2007 til ultimo 2009 -
meddelte man i juli 2004. Maj 2011: Desværre
trak tankerne ud!
|
Sommer 2012 påbegyndes anlæggelsen af en 'ekstra'
bro over åhavnen. Den skal tilsyneladende kobles til en helt ny vej ud til nybyggerierne på havneområdet
Fortsættelse følger!
|
27.8.2012 |
27.8.2012 |
|
Svingbroen i august 1936 - set af Erik Johansen fra Amager. ©
SULFA
Indsejling i Aarhus Havn anno 1919, mens et godstog
kører over Svingbroen. Filmklippet tilhører Filmcentralen.
Klik på billedet!
Appendiks!
Følgende billedserie handler om den sidste rest
af å-frilægningen og om de nye broer nærmest åhavnen i årene 2013-2015.
Juni 2015 (med skyldig tak til
Google)
Bro nr. 35 og 36
|
Der er i 2017 i alt 36 broer over Århus Å fra
Årslev Engsø og Brabrand Sø
til åhavnen i Århus C
Tak til Århus'
lokalhistoriske arkiv for lån af mange af de ældste billeder. Og ikke mindst tak til de privatpersoner som har lånt mig deres
fotos.
De anførte
bronavne fremgår af fortegnelsen i bogen
"Aarhus By's Gader og Veje,
1948-50"
Som et
supplement til denne webside kan jeg
anbefale pjecen 'Åbning af Århus Å' som blev
udgivet 1997 af Stadsarkitektens Kontor,
Projektafdelingen. Den kan vist nok stadig
købes i Kommune Information på Park Allé.
Eller 'Borgerservice'?
Læs også den lille interessante bog af tidl.
borgmester Bernhardt Jensen: "Fra åhavnen
til Fiskerhuset" (1978/79).
Op til top
Skitse fra 1959 over hvordan Århus Ås bifloder snor og forgrener sig i landskabet:
Genvej til den forreste
af Århus-siderne
|