Banens gamle ruteføring inklusive de private sidespor.
Reklametryksag fra
Carlsberg i anledning af banens åbning i 1907.
|
Grundlaget for etableringen af
Amagerbanen hviler på Christian IX's
Lov om Meddelelse
af Eneretsbevilling paa Anlæg og Drift af en Jærnbane paa Amager
- Givet paa Amalienborg, den 1ste April 1905.
Sådan!
Første tog afgik fra Amagerbro
Station den 17. juli 1907. Personbefordringen med jernbanen
ophørte med udgangen af august 1947 og godstransporten sidst i
1974.
Nedlæggelsen af banen skete
i foråret 1975, efter at DSB officielt
havde overtaget
Amagerbanen pr. 1.10.74.
I sommeren 1996 og 1997 kørte der af og til udflugtstog på
strækningen mellem Amagerbrogade og Kastrup St.
Sådan så banens aktier ud i 1906. |
Dette er ikke en reklame:
- det er gemen forbrugeroplysning: Denne mageløse bog fra 1986
er uundværlig for den som er seriøst interesseret i Amagerbanens
historie.
Dette er heller
ikke en (decideret) reklame, men alligevel:
Besøg hjemmesiden
www.amagerbanensvenner.dk som
bl.a. arbejder for at gøre det gamle spor om til skinnecykling!
YouTube-film fra 1997 om
Amagerbanens historie.
Klik her!
Udflugtstog krydser Prags Boulevard på vej tilbage
til Amagebro Station ved Amagerbrogade. Foto:
Flemming Lamberth, 8.6.1997. © SULFA |
Et andet lille turisttog holder her ved det
interimistiske trinbræt ved starten af Ved
Amagerbanen. Foto: Susan Smith, juli 1996. |
Susan Smiths besøg på banen ved Øresundsvej Station
den 1. februar 1997
(hun var der også både tidligere og senere; se
længere nede ...) |
Se også billederne på
Amagerbrogade
Øst, på
Sundbyøster, på
Sidegaderne til Holmbladsgade,
på Italiensvej og på
Vermlandsgade.
Ældre og nyere billeder ligger desuden på siderne om
Øresundsvej.
Filmklip fra 1940 med Gunnar Nu-Hansen som speaker.
Set langs Uplandsgade med Vermlandsgade i ryggen.
Foto: ss, 2008 |
Set mod Vermlandsgade. Foto: ss, 2008 |
Ved 'krydset' Uplandsgade, Prags Boulevard,
Strandlodsvej. Foto: ss, 2008 |
Ditto - også set mod vest |
Weekend-/turistkørsel i sommeren 1996
- oplevet og
fastholdt af Susan Smith:
16.8.1996: Hf. Strandbo til højre.
|
12.7.1996: Billettering. |
12.7.1996: Øresundsvej St. |
Stop ved Saltværksvej, ca. 300 m før fhv. Kastrup
Station. (Susan husker, at toget kun kørte hertil, til trods
for hvad køreplanen lokker med ...) |
Forkert! Turen går ikke Bakken! |
16.8.1996: Vægtergangen*) krydses.
*) Før: Syrefabriksvej; tidl.: Syrevej. |
16.8.1996: Den Hvide Klovn med datter. Hvor er mon klovnens
ven August som jo altid bliver kanøflet? |
(Toget kørte til og fra Saltværksvej
og ikke helt ved Kastrup Station, fortæller
Susan Smith)
Togvogn passerer Nordre Gang i Hf.
Strandbo, juni 1996
|
Begge billeder er taget af Susan tværs over tracéet
- her set mod Yderlandsvej ... |
... og her set mod Lindgreens Allé.
April 2008. |
Flemming Lamberths fotos af en gåtur ad banens tracé
i 1997.
Billederne tilhører SULFA
Syrevej Station
|
Et kig bagud mod nord og Italiensvej |
Ditto. Stien som sporet krydser ligger mellem de to
dele af Hf. Strandbo. På 'marken' tv. var Engvej
Station, dvs. trinbræt |
På vej sydover. Til højre en bid af Strandbo |
Udflugt for medlemmer af daværende SULFA, nu SULFA.
Sundby Lokalhistoriske Forening og Arkiv blev
stiftet i 1996. |
|
Et lokomotiv ud for Svend Dyrings Vej |
|
Ved Syrevej St. |
Morten Flindt Larsen har leveret denne skitse over Syrevej St.,
keminaliefabrikkerne
og banens spor og sidespor ude til den todelte syrebro, som de
tog sig ud i 1921.
Næste afsnit har tidligere
været publiceret på
websiden om
fabrikkerne Vølund og
Valseværket
Øresundsvej Station
før og
næsten nu
Amagerbanens stationsbygning set mod
Øresundsvej, juni 1965. Foto: Leif Bang*)
Skaffet af Dines Bogø.
|
Skitsen til venste tilhører og er udarbejdet af
Erik V. Pedersen. Den viser de mange private sidespor fra
Øresundsvej St. ind til de omkringliggende fabrikker - i perioden
ca. 1920-38. Tak for lån!
Billedet til højre er nok fra o. 1925
og antagelig taget oppe fra en af Vølunds fabriksbygninger. Set mod
nordvest, med både den lille og den store gasbeholder ovre ved
Strandlodsvej. Den lille blev revet ned i 1937, den største i 1972. |
|
|
John Jørgensen fotograferede o. 1975 både stationen og
skinnelegemet. Sidstnævnte dog allerede ved Lergravsvej. Hans
Jacobsen scannede billederne ca. 30 år senere. Tak for dem også. |
|
|
John Freytag tog disse billeder af stationsbygningen og
baneområdet i juli 2000. |
|
|
Og John Freytag igen. Denne gang i april 2001.
Stationen og sporet længere fremme mod Italiensvej. |
|
© EVP-arkiv |
Tilsyneladende
får
Amagerbanens to gamle bygninger ved Krimsvej lov
at overleve - men ikke hvor de altid har stået!
I 2005-06 bliver de revet ned - og
senere bygget op igen 12 km nord for byen,
oppe på Frilandsmuseet i Sorgenfri. Det gamle træ til venstre får lov at stå, fortæller dette billede fra februar 2007.
Først i foråret 2014 går man - ifølge Amager Bladet - i gang
med at genopføre stationsbygningen på Frilandsmuset, hvor den har
været pakket ned i snart en halv snes år. |
2002 |
|
November 2003: Endnu ser
det ud til at det gamle vartegn for det norske firma Helly Hansen
også får lov at blive stående.
Den karakteristiske stander med de blå fliser tilhørte
oprindelig "De Forenede Olietøjsfabrikker A/S - Olskind og
Standard", indtil HH overtog dette selskab og satte sit eget logo op
i toppen. |
|
|
Men niks! I marts 2004
har søjlen måttet lade livet på Fremskridtets Alter.
Til højre i billedet ses nogle af de mange nye dyre
lejligheder som i disse år
skyder op i kvarteret.
Og som i sommeren 2006 ser ud
som her på det andet billede taget fra samme sted - uden
stationsbygningerne. |
|
|
Marts 2005. Der
arbejdes på sagen. Webgæsten: Hvilken sag? Svar: Netop! |
|
|
Juni 2005:
Rejsegilde på metoens Øresundsvej Station
(EVP)
Banegraven langs Krimsvej
(EVP) |
|
23.2.2006 (SEL) |
NB! Hele historien om stationens flytning fra Amager til
Frilandsmuseet i Sorgenfri kan du se i tonsvis af billeder på
initiativtageren Erik V. Pedersens web.
Klik her!
På billederne til venstre og højre ser man at enden er nær, såvel
som den nye tid også er det.
24.1.2006 (SS)
Fortsættelse:
Svend Grandt tog dette billede på Frilandshuseet i
august 2015
af genopførelsen af Øresundsvej Station. |
23.2.2006 (SEL) |
|
Metrosporet set fra
Øresundsvej i retning af Lergravsparken, juli 2006.
Den lige-om-snart-nye
Øresundsvej Station, set juli 2006
|
|
|
Metrostationen set mod syd,
september 2006.
Samme - set mod nord, mod
Øresundsvej
|
|
|
Metroprøvekørsel 4.10.2006 - fotograferet af Erik V. Pedersen som
beskriver situationen således:
"Metro-togsæt under vending (rebrussement) på det
midlertidige "vendespor" mellem tunneludmundingen og Øresundsvej. Da
togene kører (og standser) aldeles fuldautomatisk (og alle er lige
lange), kommer alle tog ud og vender på nøjagtigt dette sted." |
|
|
I det mindste har det store træ ved
indkørslen til Krimsvej fået lov at overleve de nye tider med Metro
og prestigebyggerier. Foto fra november 2012. |
|
|
En forkromet skive af en togskinne som brevpresser.
Næppe fra Amagerbanens spor, men man kan aldrig vide.
|
|
*) Se også
Leif Bangs to diasserier fra hhv.
1962-74 og
juni 1965 |
Flere fotos mv. af
Øresundsvej
Station og deromkring
Sporet mellem Valseværkets ruiner og
stationens næsten ditto; 2000.
|
Atter
et sørgeligt syn:
Ved
Øresundsvej Station marts 2004. Skinner og
sveller er fjernet, og anlæggelsen af metroen rykker
hastigt nærmere de stakkels villa- og kolonihaveejere.
Og for at det ikke skal være løgn er der nu planer om at
rive stationen ned og flytte den ud
til Frilandsmuseet,
fordi man frygter den vil gå til grunde
ved at ligge lige op ad Metroen. |
Krimsvej anno 2000 - ligeledes
fotograferet af Susan.
Stationsbygningen blev rent faktisk revet ned,
pakket sammen som et puslespil - og flyttet til
Frilandsmuseet.
Læs alt om projektet på Erik V. Pedersens
hjemmeside! |
|
1979. © EVP-arkiv |
1989. Foto: John Jørgensen; scanning: Hans Jacobsen. |
1993. Foto: Fl. Lamberth,
© SULFA |
1996. Foto: Fl. Lamberth,
© SULFA |
Ditto
1996. © SULFA |
1992 |
© EVP-arkiv |
1998. Foto: Fl. Lamberth,
© SULFA |
© EVP-arkiv |
2000. Foto: Fl. Lamberth,
© SULFA |
Med ryggen til Øresundsvej, 2000.
Foto: Fl. Lamberth,
© SULFA |
Ditto. Marts 2004; eget foto. |
|
Søm og spiger fra sporet nær stationen. © EVP-arkiv,
2004
|
|
Herunder: Græsarealet kaldte vi Marken,
da jeg var barn i 40'erne og 50'erne, skønt det er langt mindre end
en fodboldbane.
Det ligger langs Amagerbanens
gamle spor for enden af Regitsevej, ved bagindgangen til Strandbos
Engvejsafdeling.
2002, set mod nord.
|
Herunder: Og hér lå
i gamle dage Amagerbanens Engvej Station som var
et noget flot navn for et simpelt trinbræt med skur.
Det ses yderst til højre på dette gamle
billede - og ligger altså på det senere 'mark'-område få meter fra Strandbos
bagindgang.
1938, set mod syd.
|
Herover: To billeder fra
Svend-Erik Lindberg, lige før og lige efter
Italiensvej i august 2004. De to andre tog jeg selv
en måned senere inde fra Hf. Strandbos
Engvejsafdeling - og lige udenfor. Metroen er på
vej! |
Ifølge
Amagerbanens
køreplan fra
sommeren 1931 var prisen for en rejse fra Amagerbro
Station til Engvej 30 øre på 2. klasse og 20 øre på 3.
Et månedskort kostede 4,00 kroner for samme strækning.
|
Set mod nord: Snapshot fra udflugtstog
med hjørnet af Hf. Strandbos Engvejs-afdeling til venstre. (Foto-arkiv:
Erik V. Pedersen, 4.9.1966.)
Samme sted sommer 1997. Endnu med
togskilte ved overgangen:
|
Men sommer 2002 er skiltene borte.
Marts 2004.
|
1991:
Gå trygt over
sporet, her kommer næppe flere tog! Og dog.
20 år efter er Metroen
lige på trapperne. Billedet viser
banens
gamle spor, hvor det krydsede Italiensvej.
Nogle af vejene som
krydsedes af banen (i København S) |
Ramundsvej; 1996. Foto: Fl. Lamberth, © SULFA |
Ramundsvej; marts 2004 |
Ditto |
Ditto |
Overgangen fra bunden af Holmbladsgade til vejen Ved
Amagerbanen; sept. 2004. |
Italiensvej; juni 2003. |
Ved Italiensvej; marts 2004. |
Svend Dyrings Vej; 1996.
Foto: Fl. Lamberth, © SULFA |
Men fremtiden rykkede hastigt nærmere ...
Sommeren 2006 så Metroens
Amager Strand-station sådan ud:
FLERE FOTOS
FØLGER - en dag!
Op igen!
Tak til bl.a. Erik V. Pedersen (EVP), Susan Smith (ss),
Svend-Erik Lindberg og SULFA for deres billedbidrag.
Genvej til siden om Amager Strand og omegn
Genvej til den første af alle Amager-siderne med
indholdsfortegnelse o.m.a.
|