Oprindelig hed
Kløvermarken Christianshavns Overdrev, senere Christianshavns Fælled. Navnet
havde den, fordi den var beregnet til græsgang
for christianshavnernes kreaturer.
Kløvermarken har altid været et af hovedstadens helt store og
enormt populære åndehuller.
Læs meget mere om
'Kløveren' neden for i blandt andet Hans Krogs
del af websiden - eller i Wikipedias
artikel.
I overborgmester Ritt Bjerregaards regeringstid 2006-2010 var
politikerne på nippet til at vedtage opførelsen
af en kolossal boligkarré rundt om hele
Kløvermarken! Efter en lang og sej modstand blev
disse planer heldigvis til sidst skrinlagt.
Indtil videre ...
Siden 1990 har der med ujævne mellemrum været diskuteret om - og
vedtaget at - der skal indrettes et boligområde
øst for Raffinaderivej, i den såkaldte
Kløverparken, når det 460.000 kvm
store areal bliver renset for forureringen efter
de tidligere fabrikker som lå der. Mere om de
planer længere nede.
Beskrivelse af hele området
(2007)
I 2006 planlægger
karrierepolitikere at bygge boliger på det meste af
Kløvermarken, et af storbyens livsvigtige åndehuller. Drop
dog de ideer!
Og det gjorde de sørme. Efter storme af protester og 37.000
underskrifter imod planerne om at bebygge Kløvermarken kunne
sagen i foråret 2009 endegyldigt betragtes som en død sild.
Indtil videre. Hurra!
|
1) Næsten-kronologisk billedgalleri om
Kløvermarken
1906 - Christianshavns Fælled set fra Carlsgade |
1923 - ditto set fra Carlsgade; i forgrunden Prags Boulevard |
Boldbaner på Kløvermarken? Ja
tak!
De fire avisudklip er
fra Politiken og de første, som jeg har kunnet finde
af slagsen
1950. Før anlæggelse af de mange
boldbaner. Foto: Københavns Stadsarkiv. |
I 1954 er området vest for
Raffinaderivej ryddet
og de 10 første
fodboldbaner etableret ved siden af klubhusene
(29.5.1954, set oppe fra A.P. Møllers
Pyrolyseværket)
|
O. 1930: Øresund går helt ind til Krudttårnsvej,
dvs. den nuv. Amager Strandvej. Længst mod øst
ligger Strickers Batteri som måtte lade livet i 1954
til fordel for Spritfabrikkerne, Mærsks raffinaderi
og Pyrolyseværket. |
1937. Hærens Flyvertroppers 25-års jubilæumsfest
uden for hangarer og værksteder. |
1946-47. Barakkerne for de tyske flygtninge fyldte
hele Kløvermarken og endda noget af det inddæmmede
område øst for Strickers Batteri.
Læs meget mere om flygtningeårene længere nede i Hans Krogs
omtaler. |
Flygtningelejren på Kløvermarken o. 1946; de første år fyldte
lejrens barakker hele området
som man ser. |
1950:
Formentlig den vestligste indgang til området
fra Uplandsgade. |
Lidt længere mod øst, stadig med Amagerbanens tracé
forrest. |
Og videre. Måske er den grå bygning yderst til højre
det gamle krudthus over for Amager Strandvej. |
Og til venstre ad Raffinaderivej.
Billederne fra 1950 i denne række er taget af Erik Johansen; de
tilhører SULFA og sønnen Ejvind. |
O. 1955. Jens Aasgaard tog billeder af
portalerne ved den tidligere flyveplads.
Denne var
i den vestlige ende af Kløvermarksvej. Den anden stod ved det fredede krudthus på
Prags Boulevard over for Strandvejen. |
17.3.1956 - Mærsk-rafinaderiet i fuldt vigør. Foto: Starbas.
Pyrolyseværket blev sat i gang i midten af 1950'erne - og blev
nedlagt i 1978. |
O. 1971: To betonstillinger forrest,
klubhusanlægget, Hf. Kløvermarken og en bid af
Christianshavns Vold. Billedet er doneret af Dines
Bogø. |
O. 1975. Tilsendt billede fra en lærebog om Amager.
De Danske Spritfabrikker Akts. - som de hed dengang
før adskillige fusioneringer med udenlandske
selskaber fandt sted. |
Indgangen til en af områdets syv attraktive haveforeninger. Den store, flotte
låge blev lavet af
en smed og skiltet af en snedker på B&W i samråd med kolonihaveejer Erik
Andreasen.
Min far havde i
mange år en ofte præmieret have og hus i nr. 28.
Desværre nåede jeg aldrig at se den ... Men i 1996 tog Fl. Lamberth/SULFA dette
billede af
haveforeningens festplads, er det vel.
(H/F Kløvermarken 1912's
hjemmeside)
|
To billeder fra 1975 kort før start (eller er det efter
Mål?) ved 2. årgang af Amager
Rundt-motionscykelløbet. Deltagerne er nogle fra
Stornos hold. |
Læg mærke til fabrikkerne langs Raffinaderivej. |
Amagerbanens gamle spor
langs Uplandsgade er groet godt til, men dog
ikke mere end at der blev arrangeret
nostalgisk turistkørsel fra Amagerbrogade
til Kastrup i et par år omkring 1996-97. SULFA
ejer dette 1997-billede som antagelig er
taget af Flemming Lamberth.
Raffinaderivej i 1996. Foto: Lamberth, © SULFA |
Forlandet i 1996.
Foto: Lamberth, © SULFA |
SULFA ejer disse tre udsigtsbilleder som er taget o.
2004 oppe fra den højeste af de dav. gasbeholdere på
Sundby Gas.
|
2004 |
2004 |
Widescreen-fotoet herunder er
nærmest en løgn! Således at forstå at det er taget en hverdag midt på dagen,
i arbejdstiden,
sidst i september - og altså ikke en sommerlørdag eller -søndag eller
efter fyraften, hvor der altid er masser af mennesker i gang:
Prik og forstør det endnu mere.
I september 2004 tog Finn
Dreyer Pedersen dette flotte panoramabillede fra toppen af
skorstenen på Amagerværket. Forrest ligger endnu
Hf. Prøvestenen, og ved
siden af - i forlængelse af de mange haveforeninger langs Kløvermarksvej - har
vi Københavns Gokart Bane.
2008: Nogle af sportsklubberne i Kløvermarkens
Idrætsanlæg har deres ... |
... klubhus helt ovre langs Raffinaderivej. Susan
tog disse fire billeder. |
2008. Resterne af det gamle Amagerbanen-spor som det
så ud |
hvor vejene mødes: Uplandsgade, Prags Boulevard,
Strandlodsvej og Ved Amagerbanen. |
19.3.2008 / Susan Smith
Endnu et flot foto i fugleperspektiv, nu med bl.a. Ørestad og Bella Sky i
baggrunden.
Fotograferet 12.10.2012 af den flyvende billedleverandør Thomas Brabæk.
Sept. 2008
|
Den nye indgang fra Uplandsgade vis-a-vis
Laplandsgade |
Disse syv billeder er nogle af dem, som |
jeg tog den 30.9.2008 i f.m. mit |
besøg hos boldklubben Sønderbro Fight
(se: Sønderbro af 1925) |
Sept. 2008
- har fået sin egen webside. Klik
her!
Glem ikke billederne på websiden om
fodboldklubben Sønderbro af 1925 som var med fra starten.
Klubben altså! På Kløvermarken.
2)
'Kløverparken'
- fra forurenende industri til nye boligområder?
Foto fra toppen af den høje
gasbeholder o. 2004: På det store, grønne
område øst for Kløvermarken skal det
multinationale svenske Skanska i
løbet af få år bygge en masse boliger. Når
altså lige at hele arealet først er renset
for de forurenede efterladenskaber fra den
tidligere storindustri. Billedet tilhører
SULFA. Mens disse linjer skrives i maj 2012, er man tilsyneladende endnu
ikke gået i gang med rensningsarbejdet. Men
allerede i 2010 nedlagde man den 60 år gamle
Haveforeningen Prøvestenen og
flyttede den over til Lossepladsvej(!) ved
Amager Fælled. Hvor haveejerne kunne starte
forfra ... |
2007
|
|
|
|
|
De gamle spor til Oliehavnsbroen |
Disse seks billeder er nogle af Susans
fotos fra det delikate område -
i marts 2008 |
Artikel i Amager Bladet 24.3.2009 om
Kløverparkens foreløbige skæbne. Til højre har jeg
forstørret illustrationen og dens tekster. |
|
Seneste nyt [i 2019] om Kløverparken:
I 2019 bliver ideerne om at bebygge området øst
for Raffinaderivej hevet op af mølposen af især
Skanska, som nu vil markedsføre herlighederne
under navnet Kløverkvarteret! Efter at
have ødelagt det meste af Østamager med hæslige
mastodonter og dyre lejligheder helmer selskabet
næppe, før hver en kvadratmeter af Amager er
bebygget af beton kamufleret af murstenslignende
skaller.
Og for at det ikke skal være løgn, har Amager Øst Lokaludvalg
klappet i hænderne og bakket ideerne op. Se fx
forsideartiklen fra oktober 2019 i det i
øvrigt seriøse og læseværdige lokalblad
Ama'røsten.
Hvis man så endda kunne nøjes med at bygge prisbillige boliger mv.
på den gamle stærkt forurenede grund - og lade
resterne af Amager Fælled i fred - bliver
planerne og deres udførelse vel til at leve med
...
|
3) Hans Krogs webside fra 2006
Denne sidste og største del af websiden er i skyldig respekt en let redigeret
udgave af
min gode netven
Hans Krogs side om Kløvermarken, som den tog sig ud i årene 2001-06.
Kløvermarken nu og dengang
|
Københavns Idrætsanlæg -
KI - var
en selvejende institution, der havde til
formål at drive og administrere
idrætsanlæg i København, herunder
Kløvermarkens Idrætsanlæg.
Fra 1.1.2010 blev KI lagt ind under kommunens Kultur- og
fritidsforvaltning.
På Kløvermarkens Idrætsanlæg er der
i 2005 20
stk. 11-mands fodboldbaner, 20 stk.
7-mands fodboldbaner, 2 stk. grusbaner,
1 stk. kunstgræsbane, 1 stk. Australsk
fodboldbane og 1 stk. cricket pitch.
Desuden er der
vægtløftningslokale samt omklædnings- og
klubfaciliteter.
I
SØ-hjørnet af
Kløvermarken, ud mod Raffinaderivej, har
Sundby Boldklub
deres klubhus. |
|
|
|
|
|
|
Udsigt over
Kløvermarken tirsdag den 1.
september 2005 fra
Sundby
Boldklub,
Raffinaderivej 3
|
|
I den nordvestlige del
af Kløvermarken, ud mod
Kløvermarksvej findes en masse
omklædningsfaciliteter til de mange
klubber der holder til på Kløvermarkens
Idrætsanlæg.
Brugere bl.a.:
Kløvermarkens Tennis Klub
(KTK)
|
|
På den
anden side af Kløvermarksvej:
Bag denne låge
finder du et spændende sted for børn:
Naturværkstedet Kløvermarken.
Klik på lågen for at komme
indenfor.
Obs! Websiden om naturværkstedet er endnu ikke aktiv! |
I
helt gamle dage ...
Kløvermarken var oprindelig en del af
Christianshavns Fælled (eller
Christianshavns Overdrev) Længst mod øst var anlagt
natrenovationskuler, hvor byens affald
blev kørt ud til. De var i brug til 1854,
hvor der blev anlagt en ny
renovationsplads nærmere kysten. På den
tid gik Kløvermarksvej helt ind til
Amagerbrogade, idet Markmandsgade var en
del af Kløvermarksvej. Kløvermarken var
ejet af Københavns Kommune og blev
udlejet til kreaturgræsning.
I 1901 fuldførtes kommunens nye store
hovedkloakpumpestation ved
Kløvermarksvej, og den ligger der endnu
og opfylder sin mission: at pumpe
Københavns kloakvand ud i Øresund. Der
manglede industriegnede arealer i
København, og derfor blev et areal af
Kløvermarken i 1914 udstykket som det
første planlagte industriområde i
København. Det var området mellem
Amagerbanen og Prags Boulevard, og mod
vest afgrænset af Dalslandsgade. Her
opstod industrier som Det Danske
Medicinal- og Kemikaliekompagni i 1917
og Toms Chokoladefabrik i 1925.
Langs
Christianshavns voldgrav anlagdes i 1892 den
første haveforening, den senere så
navnkundige Vennelyst (som
dog først fik det navn i 1910). I de
følgende år kom flere havekolonier til på det sumpede
område Fladerne op mod voldens ydre linie,
nemlig hf.'erne Sommerly,
Kløverblomsten, Kløvermarken, Rosen,
Strandhøj og Strandlyst.
|
Flyvepladsen på Kløvermarken
Kløvermarken er også kendt for sin tid
som flyveplads i flyvningens
barndom. Det startede i dagene 27.
december 1909 til 5. januar 1910, hvor
Danmarks første egentlige flyvestævne
fandt sted. Her lykkedes det Robert
Svendsen at slå to rekorder, den 3.
januar med en uafbrudt flyvning på 18
minutter, og få dage senere ved at nå
den svimlende højde af 84 meter. Om
aftenen den 3. juni 1910 foretog Alfred
Nervø sin berømte flyvning over
København, rundede Rådhustårnet og
landede velbeholdent igen på
Kløvermarkens flyveplads.
I løbet af sommeren 1910 opførte A/S
Skandinavisk Aerodrom et etablissement
på Kløvermarken med kontorer, restaurant
og hangarer. Herefter gik udviklingen
hastigt. Af særlige begivenheder kan
nævnes luftskibet Hansas besøg i 1912 og
stiftelsen af Det Danske
Luftfartsselskab i 1918. Først i 1922-25
blev Københavns Lufthavn i Kastrup
anlagt.
Den civile flyvning flyttede til Kastrup i 1925, mens den militæve
- Hærens Flyvetropper - fortsatte
med at bruge Kløvermarken som
flyveplads indtil besættelsen i
1940.
|
Tilskuere til
flyvningerne på Kløvermarken omkring
1910
|
Luftfoto af Kløvermarken
1919. Øverst til højre ses
renovationspladsen,
og nord for den hvide Kløvermarksvej
skimter vi de første
haveforeninger. |
|
|
|
|
|
|
Luftskibet
Hansa på Kløvermarken den
19. september 1912 |
Det var ikke
hver dag der blev fløjet på
pladsen så koen kunne
sagtens gå i fred.
|
1919 |
1919 |
1921 |
|
I 1960 stod
der sådan om Kløvermarken i bladet "Vi flyver", udgivet af
Københavns Lufthavn:
|
Bog om - ja, gæt selv.
Ludvig Bjarkov skrev den i 1973 på Chr.
Erichsens Forlag. Forord af Povl
Westphall:
|
Året er 1932 og
flyvningen mere avanceret. Den civile
flyvning var flyttet til Kastrup
allerede i 1925, hvorimod militæret,
dvs. Hærens Flyvetropper, som havde
overtaget Skandinavisk Aerodroms
bygninger på Kløvermarken og endda føjet
flere til, opretholdt Kløvermarken som
flyveplads indtil besættelsen i 1940. |
Hanne Thomsen på Gran
Canaria har sendt disse billeder
|
Sabotage på Kløvermarken |
Skaderne på en af
hangarerne ses herover.
Under
krigen brugte tyskerne Kløvermarkens
Flyveplads og den 6. maj 1944 lavede
BOPA en sabotageaktion mod
Flyvetroppernes værksted på
Kløvermarken. Tre tidligere hangarer var
overtaget af Værnemagten og anvendtes
til produktion af patronbælter til
maskingeværerne i Luftwarffes fly og der
fremstilledes også værktøjer til dette
formål.
Værktøjsmageren Kaj Schmidt, som havde
arbejdet på Riffelsyndikatet, og som i
slutningen af december 1934 havde været
med til at arrangere sprængningen der,
var i foråret i arbejde som
værktøjsmager ved den tyske
våbenfabrikation på Kløvermarken. Han
lagde nu i mindste detalje en plan for,
hvordan metoden som var brugt på
Riffelsyndikatet, kunne bruges på
Kløvermarken som var stærkt bevogtet af
Sommers Vagtkorps.
Schmidt indsmuglede i alt ca. 30 kg.
trotyl som blev skjult med 15 kg. i to
af de tre værkstedsbygninger.
Aktionsgruppen skulle selv medbringe
ladningen til den tredje bygning. I hans
plan skulle sabotørerne snige sig ind på
området over et plankeværk, besætte
hangarerne og klargøre sprængningerne og
trække sig tilbage af samme vej. Han
arrangerede også, at der stod ulåste
cykler klar, så tilbagetrækningen
henover det store område til
plankeværket kunne gå hurtigt.
Klokken 10 om formiddagen, under
arbejdernes frokost, gik aktionsgruppen
ind gennem en port til et område med
tennisbaner og kolonihavehuse lige syd
for målet. Dækningsgruppen havde i
mellemtiden sneget sig ind i et lysthus,
som lå på den anden side af
Kløvermarksvej lige overfor vagtstuen.
Hvis aktionen blev opdaget, ville de
kunne beskyde vagterne og dække
aktionsholdets flugt.
Dette gik nu ind på området mod syd og
hen til indbrudsstedet. Der var tre
rækker pigtråd ovenpå plankeværket, som
"Jach" klippede igennem og folkene
entrede over og ned på værkstedsområdet.
De var i arbejdstøj og besatte hangar 1,
hvor det medbragte sprængstof kom frem.
"James" holdt arbejderne op og anbragte
sprængstoffet, mens "Egon" førte
arbejderne over i snedkeriet ved siden
af. De fire resterende aktionsfolk gik
tværs over den store plads til hangar 2
og 3. I hangar 2 blev stoffet hevet frem
fra det sted, hvor Kaj Schmidt havde
anbragt det, her blev arbejderne ført
over i et nærliggende beskyttelsesrum.
Så gik man videre til hangar 3, og der
var det lige ved at gå galt, eller med
aktionsrapportens ord: "Her opholder sig
ca. 20 mand, der sidder i forskellige
kroge og spiser frokost. Da vi
præsenterer os som sabotører, tager
fanden ved dem, og de styrter ud af døre
og vinduer, uden at vi kan få hold på
dem. Dog, det lykkes, vi får dem hevet
indenfor og ned til beskyttelsesrummet
bagved. Vagten sover videre.
Hele aktionen tog kun 25 min. og er
udførligt beskrevet i bogen
"Sabotageorganisationen BOPA 1942-1945"
af Esben Kjeldbæk, hvor ovenstående er
hentet fra.
|
I 1945 blev Kløvermarken omdannet til flygtningelejr
|
Ved Befrielsen den 5.
maj 1945 befandt der sig
skønsmæssigt omkring 230.000 tyske
flygtninge i Danmark, indlogeret på
skoler, forsamlingshuse og hvor man i
øvrigt kunne finde plads.
Der blev omgående taget fat på at bygge
lejre, så de hidtil benyttede
lokaliteter kunne frigives.
På Kløvermarken blev der opført en lejr
med svenske træbarakker.
På sit højdepunkt rummede den ca. 18.000
flygtninge, men allerede i slutningen af
maj 1947 var tallet bragt ned på ca.
800. Samme år blev en stor del af
barakkerne flyttet til Ellebjergvej i
Valby for at tjene som husvildeboliger.
Her står de endnu!
|
Flygtningebørn med post og aviser |
Dansk militærmand uden for
Administrationsbygningen |
Der var ikke meget plads
i barakkerne. Her spises der i
hyggekrogen. Læg mærke til killingen i
øverste køje. |
|
Tak til Susan Smith (ss) for mange af
billederne.
Og til SUndby Lokalhistoriske
Forening og Arkiv ved sekretær Flemming Lamberth.
Genvej til Amager-portalen
|