Her begynder 'boulevarden'. Efter at den er blevet
lukket for kørende trafik mellem
Amagerbrogade
og Skånegade, ser der sådan ud langs kirkegårdsmuren en tilfældig dag i
juli 2006.
Indkørslen fra Amagerbrogade så sådan ud i april 2010.
Til venstre har vi en bid af muren omkring Vor Frelsers Kirkegård. Stilladset
skyldes reparation efter en tagbrand. |
10.11.2012 så der sådan ud. Nedslidte streger i asfalten,
væltede cykler og henslængte stole.
Et trist syn på sin 70-års dag! |
Prags Boulevard (2300 København S) på Amager udgår fra
Amagerbrogade, slår et lille knæk bag Vor Frelsers Kirkegård ved
Jemtelandsgade, krydser rundkørslen i Vermlandsgade og fortsætter
helt ud til Amager Strandvej parallelt med og umiddelbart nord for
Holmbladsgade. En besynderlig 'boulevard' som skal
opleves! Kirkegårdsmur og industri, park, værksteder,
beboelsesejendomme og boldgård, værested i skurvogne, hunde-wc'er -
den fik det hele. Undtagen charme. Eller hvad?
Vejens nuværende navn er fra 1926; den er opkaldt efter hovedstaden
Prag (Praha). Før da havde den heddet henholdsvis Sundby Boulevard
(1907-15) og Sundbyøster Boulevard (1915-26). I bogen "Storbyens
Stednavne" fortæller Bent Jørgensen bl.a. at Prags Boulevard blev
navngivet som en høflighedskvittering for at en gade i Prag netop
var blevet opkaldt efter København (Kodanska ulice).
Obs! Prags Boulevards nuværende husnumre 66 og 68 - bygget hhv. 1916 og
1938- hed oprindelig Cumberlandsgade 16 og 18. Måske indførtes
ændringen samtidig med at Tjørnerækken og Poppelrækken blev
navngivet i 1961.
|
Maj 2007. Set fra Amagerbrogade, dvs. i modsat
retning af billedet øverst.
Men mange år før da så starten af Prags
Boulevard
(og Skånegade) sådan ud:
Sundbyøster Boulevard i 1923. Man skimter
Bagdelen af en Sporvogn som dreier om ad Skaanegade.
1965
- fra Amagerbrogade til venstre ad Prags Boulevard ... og så til
højre første gang - |
1966 |
1966
Læg bl.a. mærke til Brugsen på hjørnet af Skånegade - og Importøren ovre på
Amagerbrogade |
1966
Turistsporvognen på besøg i Linie 9's endestation i Skånegade |
1967
Linie 1 ophørte i 1967. Måske var denne en af dens sidste ture - ad
østsporet i Skånegade |
1966 |
1966 |
1968
8'eren blev nedlagt i 1965. Måske er denne vogn på parallelsporet
til ære for fotograferne? |
Disse sporvognsbilleder er alle taget af Per Bech Petersen. Og de
tilhører alle SULFA. |
Fra
Amagerbrogade til Vermlandsgade |
Annonce i Amager Vejviser 1918: Sundbyøster Boulevard ...
Med Amagerbrogade i ryggen ca. ud for Nordlandsgade.
Foto: Flemming Lamberth, 1997 -
© SULFA
Apropos den gamle regnvandskanal, som vi kaldte Åen:
På dette udsnit af
Kraks gadekort fra 1929 ses det tydeligt, at
regnvandsgrøften, kanalen, kloakhjælpeledningen -
kært barn - var anlagt åben fra cirka midtvejs
ved den nuværende sti mellem Ved Sønderport og Prags Boulevard (bag
Vor Frelsers Kirkegård) og løb helt ud til Øresund. Se
også de gamle
gadekort på Amagerportalen, især det fra 1914.
Dette fotografi er fra
1913 og har tilhørt Stadsingeniørens Direktorat, som nu
via Starbas har frigivet det som 'public domain'.
Motivet er beskrevet som "Skelgrøften mellem Sundbyerne
og Gamle København". Forrest til venstre aner man vejens (og dermed grøftens) drejning
mod nordvest, altså hen imod og langs med bagsiden af
kirkegården som aftegnet på ovenstående gadekort. Til højre har vi beboelsesejendommene fra 1904 i Carlsgade og
Cumberlandsgade. Og bagerst midt i billedet står det
gamle krudthus fra 1858 ud for Krudttaarnsvej alias
Amager Strandvej.
En beretning om kanalerne i Prags Boulevard,
Lergravsvej, Italiensvej og Greisvej kan man læse i et
tilbageblik i
Amager Bladet fra 2007.
De tre billeder herunder er taget
af Arne Glud i 1978 og 79 fra Prags Boulevard 14
eller 16. Vi ser dels den omtalte sti mellem Ved
Sønderport - jævnfør Gluds fremragende erindringsbog
'Sønderport' - og Prags Boulevard. Altså der hvor
regnvandskanalen nu ligger nedgravet og gemt i store
kloakrør.
'Åen' midt i 'boulevarden' begyndte man at overdække i 1954. Om det
også gjaldt stykket bag kirkegården - eller om det
skete tidligere dér - ved jeg ikke. |
Disse fotos har Arne Glud og SULFA copyright på. |
|
|
Dette billede er taget ud for Carlsgade og viser arbejdet med at
indkapsle og overdække regnvandskanalen i 1954-55. Billedet tilhører Bent Cederkrantz.
De næste fem fotos
skyldes Niels Rydahl; optagelserne er fra 1. oktober
2014: |
'Stien' bag kirkegården set fra Ved Sønderport |
Ditto; med Prags Boulevard i baggrundn |
Og set den modsatte vej, mod Ved Sønderport |
Boulevarden (oven over den skjulte grøft) kort efter Jemtelandsgade |
Det er bag bilerne at stien løber ud i boulevarden.
Set fra Jemtelandsgade med dennes nye belægning.
|
Akzo Nobel set i fugleperspektiv af Susan 9.6.2005.
Disse to fotos tog jeg en januardag i 2007
gennem en fugtig rude på første sal i det ude fra set uskønne
idrætstempel, som blev rejst i
Holmbladsgade i 2006.
|
Indhegnet
boldgård bag det dengang kommende idrætscenter i
Holmbladsgade, set mod øst og mod den nye rundkørsel.
Foto:
Susan Smith, dec. 2005. |
Lige før Vermlandsgade og rundkørslen som blev
anlagt i 2004-05, og som skimtes på billedet til
venstre.
Foto: Niels Rydahl, 2014.
Se
også websiden om hhv.
Vermlandsgade og
vejkrydset før rundkørslen blev anlagt |
Disse to billeder herunder modtog
jeg engang fra Per Skiold. Vi ser her det trekantede hjørne af Prags Boulevard og
Vermlandsgade (med førstnævnte forrest) måske o.
1960. |
Da det spidse hjørne af Prags
Boulevard-Vermlandsgade blev ryddet i 2012,
anlagde progressive økologer alternative højbede og plantekasser
-
(Set fra Vermlandsgade; foto: Mikael Madsen, april 2012)
- men i slutningen af 2014 var
eventyret og eksperimenterne forbi,
til trods for dette
håbefulde initiativ fra juni 2014:
Fra
Vermlandsgade til Strandlodsvej |
Fra rundkørslen set tilbage mod vest (nrj, 2014) |
Fra rundkørslen set frem mod øst (nrj, 2014) |
Ved
dav. husnr. 41-43. Det nærmeste hus er borte nu. Flemming Lamberth
fotograferede i 1996. © SULFA
En stor ovn er ved at
blive muret op inde i gården
bag Cumberlandsgade -
engang under besættelsen. |
Foto: Brian Nielsen, 2004.
|
Gadens venstre side, altså
nordsiden. Billedet t.v. viser husrækken lige efter
Laplandsgade - og den fortsætter i billedet t.h. hvor det
mindste af husene er den gamle administrationsbygning på
Toms fabrikker.
Det er ikke småting af
firmaer og lagre der åbenbart er stuvet sammen i
fabrikslokalerne i nr. 49A:
Foto: Brian
Nielsen, 2004.
|
|
Toms, 1926 |
Toms-hjørnet af Laplandsgade, cirka 1920. |
Ca. 1924 |
2004
|
Den lille bygning forrest
var inspektørboligen til Toms fabrikker. Oppe under dens
tag skabte sangeren Frede Norbrink og nogle venner i
1962 deres første band: The Placers. |
|
1940-42 |
Billederne til venstre, til
højre og herunder er taget under krigen. De tilhører Kåre
Holst.
Til venstre ser vi bag den snedækkede skråning ned til 'åen'
Haveforeningen Energien som lå mellem Prags Boulevard og
Kløvermarken. Måske er der stadig nogle få haver tilbage
længere mod vest, langs Amagerbanens tracé ved Uplandsgade?
Billedet til højre er set i samme retning måske et halvt år før
eller efter billedet til venstre. Et militært camoufleret
køretøj på uønsket gennemrejse.
Marts 2009.
Huset til højre er nr. 54-56, og derefter følger
Carlsgade og Cumberlandsgade. (ss)
|
1940-41 |
2004 |
Længere mod øst ad gadens venstre side.
Ukendt årstal, måske 1960. Per Skild ejer billedet. |
Foto: Brian Nielsen, 2004. |
|
Til højre ser
vi en af Holmbladsgades sidegader - Carlsgade - hvor denne
udmunder i Prags Boulevard.
NB!
Mere om Prags
Boulevard kan man se på siderne om
Holmbladsgade og dennes
sidegader.
Blandt andet er der billeder af den store Philips-bygning på
hjørnet af Strandlodsvej. Billeder af
regnvandskanalen ligger bl.a. på
Amager-forsiden.
Selve gadekrydset hvor der nu er rundkørsel kan man se
billeder af fra 1938 til 46 på
krydsets egen side.
Bortset fra Toms var der ikke meget andet end
kolonihaver imellem Prags Boulevard og Kløvermarken.
|
Foto: Susan Smith, 2000.
|
Fire
fotos mere fra 1950'erne, taget fra det nuværende husnr. 68:
Udsigten fra stuen i Kåre
Holsts barndomshjem i Cumberlandsgade 18 (nu: Prags
Boulevard 68) ca. 1952. På det tidspunkt er der ved at
være bebygget langs regnvandskanalen hvor før
kolonihaverne lå. De store lyse bygninger i baggrunden til venstre er
fabrikskomplekset som ligger på hjørnet af Uplandsgade
og Laplandsgade.
Tak til R98 for lån af dette herlige billede fra sidst i 40'erne:
Klik og forstør!
Den blev kaldt
'Lange Maren' og var en såkaldt
vekselbeholderbil. Den tilhørte Kjøbenhavns
Grundejeres Renholdningsselskab og var en af
de nye vogntyper som KGR eksperimenterede
med efter krigen. Vekselbeholdersystemet gik ganske enkelt - og lidt smart - ud på at
de fyldte bøtter fra kundernes skraldekældre
blev skiftet ud med tomme bøtter, således at
der ikke var omlæsning i ejendommen eller på
gaden. Men pga. køretøjets størrelse og vægt
faldt forsøgene igennem sammenlignet med den
vogntype der komprimerede affaldet. Lange Maren ses her på Prags Boulevard bag Celludan og med
Tjørnerækken og Poppelrækken bagved.
Værested, skure, landsbymiljø - midt i 'boulevarden'. Januar 2008/ss
Karin Andersen tog disse to hygsomme billeder i september 2014. |
|
Philips-bygningen (foto fra o. 1965) hedder i virkeligheden "Den nye
Industrigaard 1946 A/S".
Dens hovedindgang var Prags Boulevard 80. Nogle kilder hævder, bygningen
er opført i 1949(?!).
Fra
Strandlodsvej til Strandvejen og Prøvestenen |
Hvor Uplandsgade løber sammen med Prags Boulevard og opsluges af denne:
Til venstre løber Prags Boulevard ud i Uplandsgade og overtager
denne resten af vejen til kysten. Begge billeder: ss/2008 |
Her er fotografen bakket lidt baglæns tilbage langs resterne af
godsbanesporet til Prøvestenen. |
Et stykke vej 'tilbage' ad Uplandsgade, set bagud mod Vermlandsgade,
er dette Niels Rydahl-foto af 15.2.2024 fra:
Stendøde sporskifter fra godstogstiden langs Prags Boulevard ... |
...
og Uplandsgade. Fundet og fastholdt af Susan Smith, marts 2008. |
Nogle af Københavns Energis bombastiske bygninger,
her ved hjørnet af Raffinaderivej i marts 2008. /ss
Det gamle krudthus over for Amager
Strandvej:
Værsgo og spis!
En delikat bid af den tidligere kemifabrikgrund øst for Kløvermarken som
der
f.t. (2008) er planer om at omdanne til boliger i en "Kløverparken". Værsgo!
Flere af Susans billeder
fra marts 2008. De viser den
definitivt sidste åbne rest af den oprindelige
regnvandskanal - lige øst for Amager Strandvej - og det senere
nedlagte Sundby Gasværk til
højre.
ss/2008
'Åudløbet' umiddelbart øst for Amager Strandvej. Alle tre fotos:
ss/2008 |
Regnvandskanalen set mod vest med ryggen til kysten. |
|
På billedet herunder ses kanalen lidt mere fra oven:
I forbindelse med etableringen af Prøvestensdæmningen
i 1994 blev den gamle Oliehavnsbro over Østhavnen nedlagt;
men først nedrevet og fjernet et par år senere.
Kontrol:
På flyfotoet
fra o. 2005 herunder kan man stadig se arrene efter
broen på havbunden:
Oliehavnsbroen ses tydeligt på de næste tre flyfotos fra 1970'erne; på de
to af dem med et tog på vej over broen:
Godstogskinner nær den fhv. Oliehavnsbro.
I 1996 - et par år efter den var taget ud af
brug - tog Fl. Lamberth dette billede af Oliehavnsbroen:
For enden af sporet som før løb over til 'Benzinøen'.
ss/2008 |
Den yderste forpost. ss/2008 |
Den gamle kajrest. ss/2008 |
Havneindløbet mellem Prøvestenen og Amager med det nu for
evigt forsvundne vartegn bagerst. ss/2008 |
Arbejdskamp. Faglig blokade af Oliehavnsbroen og Prøvestensbroen 1984-85. (ss)
Benzinhavnen står der ved dette gamle flyfoto fra 1932:
(Ukendt fotograf)
Thomas Brabæk fotograferede i oktober
2012 Amagerværket, Prøvestenen og Amager Strand fra et
andet perspektiv og en mere utraditionel vinkel, end man
sædvanligvis ser disse områder. Er det rensningsanlægget
Lynetten forrest i billedet?
På et tidspunkt vil jeg oprette en webside med
en bunke billeder af 'Benzinøen' alias Prøvestenen;
mestendels fotos som er taget af Fl. Lamberth fra SULFA i 1996-97
Tak til
fotoleverandørerne Susan Smith (ss), Niels Rydahl (nrj), Kåre Holst og Brian Nielsen med flere
Gå til forsiden af mine Amager-sider
|