Billederne i dette første afsnit er
resterne af de smukke og spændende
3D-street art-malerier, som mere eller mindre har
overlevet siden dette års International
Street Art Festival Brande (1.-3. juli
2016).
Desværre har vind og vejr her og der sat sine spor, før jeg
forevigede 3D'erne den 18. oktober. Om kort tid
går højtryksspulerne i gang med at bortviske de
midlertidige kunstværker, således at fliser og
asfalt er klar til næste års festival.
street art er forgængelig og ikke statisk.
2015 var den første festival i en forhåbentlig lang række af slagsen.
I al fald er den i 2017 foreløbig berammet
til 1. og 2. juli. Ud over de kommende
herligheder i Brande vil der antagelig også
forekomme 'angreb' af internationale kunstnere i
Århus, når Verdens Mindste Storby i 2017 er
Europæisk Kullturhovedstad.
Fabio Maria Fedele, Italien
Gregor Wosik, Polen
Matthew May, England
Vera Bugatti, Italien
Stefan Pollack, Tyskland
Melina Berg, Tyskland
Ruben Poncia, Holland
Remko Van Schaik, Holland
Alina Oravs (Estland) værk herover
er set fra fire sigtepunkter, som tilsammen resulterer i fire forskellige
motiver af samme maleri; genialt.
'Dødens eleksirer' af Adolph Denis Horn,
Norge (1970, renoveret 2011)
'Sort/Hvid relief' af Kai Fürer (1968)
'Kvinde, sky og fugl' af Poul Agger (1968)
Naboer
Alice i Eventyrland
af Vera Bugatti, Italien, og
Carlos Alberto Hernández, Mexico (2016)
Via Helle Madsen, Brande
Turistkontor, har jeg med tak modtaget følgende fine
forklarende tekst af Henrik Kraglund, Lions Brande:
Som bekendt er
AIE et kunstværk i genren ”Trompe l'oeil”,
(synsbedrag – eller ”snyd af øjet”). De mest overraskende elementer er venstrefoden på Alice, som peger
direkte hen mod beskueren – ligegyldigt, hvor
beskueren står. Det samme gælder for kløerne på kaninen. Og uret. Og øjnene på
Alice. Og muren, hvor kunstnernavnene står,
drejer sig også mod beskueren, når denne bevæger
sig væk fra muren/væggen, hvor navnene står. Og det gælder for kagen i hendes hånd – kagen kan plukkes
umiddelbart - ligegyldigt, hvor man står. ”Spis mig” (eat me) er helt essentielt for eventyret. Og har altså
været med fra første færd. Den korte version er,
at Alice kan blive stor eller lille. Hun bliver
stor ved at spise af kagen – og mange forhold i
livet kan jo klares ved størrelsen alene (fysisk
størrelse, mange penge, stærkt militær o.s.v.)
Ofte er det dog bedre at være lille – holde lav
profil – og det kan Alice gøre ved at spise af
en (anden) kage eller ved at drikke en
”eliksir”. Sådan er livet – tænk over det. Alice er altså et symbol på livets
op- og nedture.
Lad mig fortælle lidt mere (her tildeler jeg mig
selv en portion licentia poetica!): forfatteren
Lewis Carroll (psedonym) var bange for livet.
Han var bange for at blive ”hentet” i utide –
bange for, ikke at have nået det, han gerne
ville nå. Derfor blev tiden hans livs tyran.
Derfor stressede kaninen konstant Alice (læs:
Carroll) ved at stirre på uret og meddele: Vi
har travlt. Så stressende var det, at Alice ofte
brød ud i tårer. For Carroll var der ingen voksne mennesker, som kunne give en
hjælpende hånd. Der var børn, der var større
børn og der var gamle børn, hvor kun de gamle
børn (Carroll) var bange for sengetid, altså
døden. Denne holdning martrede Carrolls sind
hele livet. Altså: Det at se eller at have set gavlmaleriet er jo en god
anledning til at læse eller genlæse AIE – gerne
i børneudgaven, hvor illustrationerne er
talrige. Sådan har jeg selv læst AIE nogle gange
det seneste ¾ år – og med stort udbytte.
Maciej Osmycki, Polen
(2010)
Aksel Kror, Danmark
(2009)
Carlos Matuck, Brasilien
(2006)
Vytautas Tamolounas,
Litauen
(2007)
Sigrun Gunnarsdóttir Niclasen,
Færøerne (2006)
Mikiya Tokuda, Japan
(2005-2010)
Lis Gram, Danmark
(2004)
Forrest: Finn Birkelund, Danmark
(2004)
æ spikers kårner-skiltetstår midt i 'Verdens Navle'.
Hvem er skaberen? Altså af denne geniale installation.
Men det spøjse værk
til venstre var ikke
det oprindelige Speaker's Corner!
Første udgave af a speaker's corner/æ
spikers kårner (kært barn osv.) var den skulptur som
ses herunder, og som arkitekt Kristian Kristiansen
fik sat op på Torvet i 1989. Cirka ti år senere blev
den flyttet til nuværende placering på hjørnet af
Stationsvej og Godsbanegade, hvor den desværre
Læs om førsteudgaven på Brande
Borgerforenings
webside - med en genvej til artikel i Herning
Folkeblad 2011.
'Rene Linjer' af Adolf Denis Horn, Norge
(1990; renoveret 2010)
Ditto
'Uden titel' af Holger Bäckström og
Bo Ljungberg, Sverige (1970)
'Livsglæde' af Jorma Kardén,
Finland (1970)
Dalgas
Dragen er skabt af
Ida Caroline Møller Bjerg og Frida Stiil Vium,
Danmark (2015)
Firmaet
BioMar har fået dekoreret sin skorsten, som her
ses bag Brande Højskole
'Vindenes Konge' af Britta Madsen og Søren Gøttrup,
Danmark (2003)