Billeder og tekster på denne webside er beskyttet af loven om ophavsret.
© 1999-2017 Jørgen Grandt, Århus

Opdateret
25.4.2017



 

Om beboerdemokrati i Ingerslevgården:
Afdelingsbestyrelse og -årsmøder mv.

 

Den nederste halvdel af nedenstående har før stået på side 1 om Ingerslevgården
 


21.4.2017
Det 88. AAB-afdelingsmøde (læs: generalforsamling) i år på Hotel Scandic havde ligesom i 2016  kun 23 lejemål repræsenteret inkl. bestyrelsen. Ud af i alt 180. Men cirka 35 deltog dog i den efterfølgende middag - der i parentes bemærket var let og delikat, men som ikke tilnærmelsesvis levede op til den kvalitet og kvantitet, vi svælgede i ved tidligere tiders møde-middage i Restaurant Friheden.
   Det mest bemærkelsesværdige ved årsmødet var, at formanden, som blev valgt for 2 år siden, havde trukket sig, således at næstformanden nu var rykket et trin op på toppen. Tillykke med det til både ham og os beboere!
   'Heldigvis' for bestyrelsen deltog ingen småbørnsforældre i årsmødet. Derved undgik den nemlig at skulle svare helt konkret på hvorfor, man for første gang nogensinde ikke havde arrangeret julefest og fastelavn for afdelingens børn i alle aldre ...

Flere emner, som ikke var omtalt i den skriftlige beretning, holdt den nye formand foredrag om. Det, som jeg mest bed mærke i, var, at vores affaldscontainere i de fire båse i gården snart bliver nedlagt. Efter forlangende fra kommunen. Vi skal i stedet benytte nedgravede skraldebøtter ude på gaden af samme slags, som står der i forvejen; nu kommer der bare en masse flere. Hvilket vil gå ud over de i forvejen stedse færre parkeringsmuligheder for biler.
   Nå ja, og så skal vi have lamper over samtlige 18 gadedøre. Årsagen til det er, at i Vestergaardsgade er facaden fra nr. 2 til nr. 12 blevet næsten mørklagt, da der blev etableret LED-belysning langs fortovet overfor. (Se dokumentationen for lys og skygge via dette link: http://www.grandts.dk/Aarhus/ingerslevgaarden.htm#godnat) Af hensyn til ensartetheden har man valgt at belyse alle indgangsdøre og ikke kun de seks i Vestergaardsgade.

Det nok så interessante og tankevækkende ved mødet var, at kun bestyrelsens forslag var signeret. De øvrige 10 forslag var anonyme!
   Afdelingen og/eller boligforeningen var angiveligt blevet forbudt at sætte personnavne ved forslagene af hensyn til regler for personbeskyttelse. Hvilket selvsagt er rent galimatias al den stund, navnene oplyses både på mødet og antagelig(?) i det efterfølgende referat - som udkommer i ét eksemplar om nogle måneder. Høh!
   Men bestyrelsesmedlemmernes navne fremgik dog højlydt og naturligt nok af den udsendte dagsorden.

Afdelingsmødet varede tre timer uden pause.

- o -

21.4.2016
holdt ejendommen (afdelingen) generalforsamling. De kun 23 boliger, som i år var repræsenteret inkl. bestyrelsen, svarer til ca. 12% af de 180 lejemål. Det betyder, at hele 157 beboere ikke kunne eller ville deltage. Ærgerligt og sølle! Mit bud på en forklaring er, at bestyrelsen ikke udstråler lyst, fantasi, engagement og begejstring nok til at samle flere  medlemmer end som så. Øv!
  
Som vanligt var årsberetningen ikke udsendt i forvejen til medlemmerne/beboerne, og den uddeles kun til dem som deltager i mødet. Måske kan den senere ses på afdelingens hjemmeside, hvis man altså har en computer. Og kan finde frem til hjemmesiden ...
   Der var indsendt 6 forslag i år, hvoraf det ene blot var oplæg til debat; en af de fire forslagsstillere var ikke selv til stede. Noget blev vedtaget og andet nedstemt. Intet af det var epokegørende. Der blev valgt et nyt bestyrelsesmedlem, en ung mand som sikkert vil forstå at markere sig på en saglig måde; det turde være tiltrængt.
   Den traditionelle lodtrækning om vin og chokolade var droppet i år, men denne besparelse vil med garanti ikke bevirke, at der så 'bliver råd' til at omdele beretning og referat til de 180 postbokse. "For det plejer vi jo ikke!" (læs: ingen i bestyrelsen gider gøre det).
   Aftnens  mere eller mindre seriøse meningsudvekslinger om stort og småt varede cirka 3½ time, hvorefter vi kunne kaste os over Hotel Scandics herlige natmad.

[Gad vide, om bestyrelsen selv nogensinde analyserer og tolker årsagerne til, at så ekstremt få beboere - færre og færre år for år - deltager i årsmøderne? Svaret på dette spørgsmål blæser i vinden.]

- o -

17.4.2015
holdt Ingerslevgården sit afdelingsmøde (generalforsamling) nr. 86. Af de 180 lejemål var i år blot 29 boliger repræsenteret! Og kun disse 29 var så heldige at få udleveret et eksemplar af den ekstremt kortfattede beretning for forgangne år.
   (Traditionen tro blev ej heller referat af mødet i år omdelt i de 180 brevbokse! Beboerne måtte nøjes med at læse en enkelt kopi, som det var 'forbudt' at fjerne fra opslagstavlen i fællesvaskeriet!)
   Nogle af de beboere som påfaldende nok ikke var til stede, var to forslagsstillere. Den ene havde indsendt 5 forslag, den anden 7. Kun ét af disse 12 forslag blev vedtaget; de øvrige blev enten nedstemt eller afvist. Børnehave!
   Mødet varede 2½ time plus spisning. Den kolde buffet-middag i Restaurant Terrassen var udmærket, men ikke på højde med tidligere tiders lækre retter i Restaurant Friheden.


Ejendommens officielle websted hed i en årrække www.ingerslevsgaarden.dk. Det gør det ikke længere.
  
På et ikke nærmere oplyst tidspunkt i 2012 fik Ingerslevgården ny hjemmeside i selve AAB-regi, bygget i samme skabelon som alle de andre afdelinger af AAB. Dens spøjse navn er

Afdeling-06-Ingerslevgarden
[angiveligt fornyet nov. 2016]

Men! I hjemmesidens første ca. 1½ leveår har den ikke kunnet bruges af menige beboere til noget som helst! Den er svær at finde rundt i. Den har endnu aldrig været opdateret. Og beboerne blev aldrig vejledt i brugen af herligheden. Det er både trist, tankevækkende og temmelig skuffende ...

Endelig! Først efter direkte spørgsmål på afdelingens årsmøde i april 2014 får beboerne 'undervisning' i, hvordan man bruger den AABske fælleshjemmeside. Nemlig ved at man på den lokale afdelings webside åbner en rubrik ved det kryptiske hybridnavn 'Quickmappe' (dansk: Kvikmappe). Og dér - hvis man er heldig - kan man så se, hvem der er hvem i lokalbestyrelsen, og man kan - hvis man er endnu mere heldig - læse nogle af referaterne fra afdelings- og måske bestyrelsesmøder.

Kun 31 boliger ud af 180 var repræsenteret på årsmødet 2014! Det burde i høj grad være tankevækkende for en bestyrelse, at så ekstremt få medlemmer af en afdeling har lyst til at deltage. Hvilket sandt at sige desværre ikke er noget nyt. I mange år har der knapt nok været 30 lejemål med til disse vigtige årsmøder. 30 ud af 180, hvabehar!
   Påfaldende var det i år at bestyrelsen ikke fik gjort tydeligt opmærksom på, at ejendommen kunne have fejret 85-års-jubilæum i år; og ligeledes heller ingen ord med tak til et mangeårigt nu afgået medlem af bestyrelsen. Det var både ynkeligt og pinligt!
   Ups! Få dage efter afdelingsmødet bestemte det nyvalgte bestyrelsesmedlem, som fik næstflest stemmer på mødet (nemlig 35; hvert lejemål har 2 stemmer), sig desværre for at springe fra. Derfor måtte en ligeledes nyvalgt suppleant træde til. En forklaring til dem, der havde givet damen sin stemme, ville være på sin plads.

Er der en fornyelse på vej? Desværre nok ikke ...!

Det viser sig, nærmest ved et tilfælde, at Arbejdernes Andels Boligforening på sine hjemmesider faktisk har udgivet et fremragende Idékatalog som arbejdsredskab for afdelingernes bestyrelser.
   Under bl.a. følgende overskrifter:

- Kan afdelingsbestyrelsesarbejdet gribes an på en anden måde, så det appellerer til nye kræfter/medlemmer?

- Hvordan sikrer man bedst muligt at nye medlemmer har lyst og mulighed for at blive en del af afdelingsbestyrelsen?

- Hvordan sikrer man at alle i afdelingsbestyrelsen kender afdelingsbestyrelsens opgaver og har overblik over hvem der gør hvad?

- Hvordan sikrer man at nye afdelingsbestyrelsesmedlemmer bedst og hurtigst bliver klædt på til arbejdet i bestyrelsen?

- Fokusspørgsmål: hvordan afholdes det ideelle afdelingsmøde, som giver flest mulige mulighed og lyst til at deltage? (cirkelmetode)

- Hvordan kan man sikre at flest mulige har størst mulighed for/lyst til at deltage i afdelingsmødet?

har bestyrelserne fået et uvurderligt værktøj at arbejde med. Hvis den vil! Måske især i de afdelinger hvis informationsniveau i årevis har kunnet ligge på kanten af et frimærke.
   Når en demokratisk valgt bestyrelse ikke blot har ladet sig vælge pga. personlig prestige, men med det formål at gøre en AAB-afdeling til et godt og velfungerende sted at bo - og leve - bør de mange god råd i katologet varsle nye toner i et ustemt klaver. De bør bruges!
Klik her og se Idékataloget.
Og vurdér så selv i hvilken grad DU mener at bestyrelsen i Ingerslevgården hidtil har levet op til AAB's intentioner om og vejledninger i beboerdemokratisk administration og foreningsarbejde. Nej, vel ...

 

 

Motto
(ikke ejendommens, men mit)
Hellere bide førerulvene i haserne end tænderne sammen og tingene i sig!


 

Den tankevækkende 'udvikling' i antallet af beboere/medlemmer som deltog
i ejendommens årsmøder/generalforsamlinger; der er 180 lejemål i alt:

     
2016 23     Hotel Scandic, Østergade
2015 29     Restaurant Terrassen, Tivoli Friheden
2014 31     Ditto
2013 ?     Ditto
2012 28     Ditto
2011 28     Ditto
2010 33     Restaurant Friheden, Tivoli Friheden
2009 28     Ditto
2008 26     Ditto
2007 27     Ditto
2006 22     Ditto
2005 51     Ditto
2004 ?     VUC, tidl. Ingerslevs Boulevards skoles gymnastiksal
2003 ?     ?
2002 ?     Restaurant Friheden, Tivoli Friheden
2001 35     Radisson SAS Hotel Scandinavia
2000 40     Aarhus Kongreshus, Amaliegade
     

 

 

I april 2004 fejrede AAB-afdeling 06 sit 75-års jubilæum.
Det foregik i gymnastiksalen på den fhv. Ingerslevs Boulevard Skole.

Men på årsmøderne i 2009 og 2014 forbigik bestyrelsen i tavshed vores 80-års og 85-års jubilæum!


 


28.6.2014 inviterede bestyrelsen til gårdhavefest med herlige grillretter og salatbarer.
NB! Ønsker man ikke at se sig selv på et billede, må man sige til. Så bliver man fjernet - eller billedet bliver fjernet ...


 

Stort NEJ! til etablering af kviste med taglejligheder og boliger i to etager!
 


I 2005 foreslog Ingerslevgårdens bestyrelse i samklang med udlejeren AAB at der på toppen af karreen skulle indrettes 28 stk. 2-etagers boliger og 3 stk. 1-etages boliger i de hidtidige pulterkamre og tørrelofter.
   Jeg skal ikke trætte webgæster med bunken af skriftlige argumenter som tilhængere og modstandere af forslaget fik udfærdiget, men alene holde mig til beboernes endelige dom.
   En urafstemning for de 180 boliger med to stemmer hver - dvs. 360 mulige stemmer - afgjorde det markante resultat:
   25,0% stemte ja
   43,5% stemte nej
     0,5% stemte blankt
   31,0% undlod at stemme
   (Af de afgivne stemmer sagde ikke mindre end 63% nej!)

Tillykke med resultatet til flertallet af os!

 


 

Genvej tilbage til webforsiden om Ingerslevgården
 

 

Til forreste forside


Tæller for hele webstedet

© 1999-2017 Jørgen Grandt, Århus