Lergravsvej begynder ved Moselgade¹ / Wittenberggade og
slutter øst for Strandlodsvej ved Amagerbanens tracé.
Vejen fik sit navn o. 1904 og er navngivet efter områdets store, gamle
lergrav som lå hvor Lergravsvejens Skole, senere
Sundpark
Skole, nu Lergravsparkens Skole blev opført.
Før i tiden - indtil ca. 1953 - var der en åben regnvandskanal eller 'å'
langs vejens sydside fra området ved skolen og helt ud
til Øresund. Ved siden af denne store grøft lå indtil o.
1960 en havekoloni ved navn Åbo.
Her
kan du se en oversigt over gadens og kvarterets
forretninger og fabrikker anno 1955.
¹ Moselgade nord for Wittenberggade var en del af Frankrigsgade
indtil 1936
|
Her, mellem hegnet og hækken, begynder
Lergravsvej; foto fra 2002.
NB!
Lergravsvej øst
for Strandlodsvej mangler på denne Krak-skitse fra 1950.
|
Dette billede åbner i et
nyt vindue, så man bedre kan orientere sig.
Øverst i
billedet fra venstre til højre ser vi Badensgade,
Ungarnsgade, Allehelgens Kirke og karreer i Østrigsgade og
Polensgade.
Midt i billedet har vi starten af Lergravsvej med skolehaverne og
Sundpark Skole plus det nuværende Metro-hjørne af
Lergravsparken.
Nederst ser vi fra venstre den dav. Wartburggade, Dyveke Apotek og
Kro, Weimargade, de gamle huse langs Øresundsvej og en bid
af sporvognssløjfen.
Tak til Karin
Faber for lån af dette smukke billede fra sidste halvdel af
1950'erne.
Langs
med og syd for den åbne regnvandskanal
på det manglende vejstykke lå der
endnu omkr. 1960 en
nyttehaveforening ved navn Abo. Eller var det
Åbo? I så fald et noget
selvsikkert navn, kan man mene, al den stund det jo ikke var en
rigtig å, men bare en ikke særlig delikat kanal med
overskuds-regnvand som løb ud i Øresund. |
To
cyklistanarkister angriber starten af Lergravsvej ved en
'elegant'
manøvre på tværs af både Wittenberggade og Moselgade. 2006.
På dette flyfoto fra 1954 ser man tydeligt, at
der lå koloni-/nyttehaver langs
med og syd for den østligste del af Lergravsvej, mellem Strandlodsvej og
Amager Strandvej. Haveforeningen hed "Åbo-1936":
Øverst i billedets højre
hjørne skimter man de daværende rester af en anden
havekoloni; den hed "Strandhusene".
|
Børnegården i Sundby blev
indviet
1938. Den ligger i den del af Moselgade som oprindelig var en
del af Frankrigsgade.
Den udbyggede såkaldte naturlegeplads
kom til ca. 60 år senere;
foto fra
2002. |
Stort billede af
gadehjørnet set fra et trappevindue i Wittenberggade.
2001. |
2002: Legepladsen set fra
Lergravsvej. Den grå ejendom ligger i
Moselgade og den røde i Wittenberggade. Se billedet
til højre. |
2013: Den lille 'naturlegeplads' er nu rammet
ind af hække og gjort mere 'naturlig'.
Lergravsvej set ud for Badensgade i 1997.
Foto: Fl.
Lamberth, copyright SULFA |
Regnvandskanalen set i
fugleperspektiv en vinterdag 1941. Arbejdet med at
overdække kanalen - eller 'åen' som vi unger kaldte den -
sluttede i 1954. Læg mærke til det
daværende gasværk og vandtårn i baggrunden.
(Stadsingeniørens Direktorat/SULFA) |
Ny kopi:
I juni 1981
skrev Stadsingeniørens Direktorat i sit blad Grøn Bølge om
regnvandsgrøften ved Lergravsvej. |
Allehelgens Kirke med 'åens' bevoksninger i forgrunden, set
i frøperspektiv engang i 1940'erne; måske i
forbindelse med Befrielsen? Billedet
tilhører Kåre Holst. |
August 1953. Efter at kanalen er blevet midlertidigt
tørlagt, arbejdes der på at få etableret to firkantede
betonrør til regnvand (og kloak?), før udgravningen
overdækkes.
Billedet har
tilhørt Stadsingeniørens Direktorat, men er nu frigivet af
Kbh. Stadsarkiv. |
Parti fra den østligste ende
af Lergravsparken i dec.
2002. Den lave, hvide bygning ligger på hjørnet af
Lergravsvej og Strandlodsvej. Det var der Stempel-Hansens
fabrik lå før i tiden. Det højereliggende hus bagved er
Hempels Skibsfaver. |
Midt i billedet
tv., nu omkranset af
et lavt hegn, aner man en lys cirkel. Her stod
den sidste af oprindelig to gasbeholdere
indtil 1972, hvorefter
Sundby
Gasværk flyttede over for enden af Prags Boulevard. Nede
under cirklen gemmer sig en af Metroens tunnelskakter; se
siden om
Strandlodsvej. |
Ud for nr. 29 - i juni 2014 |
Omkring 1960
blev dette billede taget ca. ud for nr. 23.
|
1996:
Dette billede er taget med Strandlodsvej i ryggen ca. 50 m
fra denne. Altså fra Strandlodsvej, ikke ryggen ...
Ejendommen til højre er en del af den store karré
Sundbygaard - se
denne.
Foto: Fl. Lamberth,
copyright SULFA |
1996: Set
mod Strandlodsvej, med den fhv. Stempel-Hansen-bygning til
venstre. Læg bl.a. mærke til det østlige hjørne af
Lergravsvej-Strandlodsvej. I 2013-14 blev der opført nye
bolig- og butikskolosser dér!
Foto: Fl. Lamberth,
copyright SULFA |
Ud for nr. 25 - i juni 2014 |
Ren nostalgi: I
kælderen tv. (nr. 29) lå i 1950'erne Klindts slikbutik med
verdens bedste muslingeis! Og i kælderen th. lå Aagaards
cykelforretning. Foto fra 2005.
Eget foto. |
Børnehaven Nürnberggaarden (som ligger i
Bremensgade 42) råder i 2005 over dette grønne område
på
Lergravsvej ved siden af den offentlige legeplads inden for
i parken.
Lergravsvej i 1913 set fra hjørnet af
Polensgade.
Den enlige beboelsesejendom har antagelig ligget i
Hessensgade med dav. husnr. 45; matrikelnr. 29 bx. Til højre ser vi Sundby Gas- &
Vandværk bag Sundby Parkanlæg (nu Lergravsparken).
Billedet har tilhørt Stadsingeniørens
Direktorat, men er nu frigivet af Kbh.
Stadsarkiv.
Læg mærke til at den senere så kendte 'å', regnvandskanalen langs
Lergravsvejs højreside, oprindelig lå ved vejens
venstreside, den nordlige. På et tidspunkt - måske
da man skulle i gang med at opføre de store
beboelseskarreer i 1920'erne - har man via
rørledninger flyttet kanalen fra den ene side til
den anden. Se gadekortene fra 1903 og 1914 på
Amager-portalen.
Murstenskanten lige oven over døren - i hele kirkens længde
- markerer
den oprindelige højde på den kryptkirke som
kirken var i starten.
Foto fra 2013.
Erik V. Pedersen
fotograferede 2004 slikmutters
daværende butik på hjørnet af Østrigsgade.
Året efter blev den overtaget af
og indlemmet i kiosken ved siden af. Kig
her!
Præcis neden under
gangstien og plænen langs Lergravsvejs sydside befinder sig
den regnvandskanal som blev indkapslet og overdækket i
1950'erne. De røde bygninger er Sundparkens
pensionistboliger.
De to billeder her tog Fl. Lamberth i hhv. 1996 og 1997. © SULFA |
Set mod øst - og mod
vest ...
|
|
Et detaljespækket flyfoto
mere, denne gang fra cirka 1938:
Nederst i billedet ser vi arrene efter Amagerbanens
sidespor tværs over Strandlodsvej til Sundby
Gasværk. Vi ser Sundby Vandtårn og de mange
beboelseskarreer på begge sider af
Lergravsparken ved
Øresundsvej og nord for Lergravsvej. I øverste højre
hjørne ligger Kløvermarken, og i venstre hjørne
skimter vi en aflang 'streg'. Det er Jacob Holm &
Sønners reberbane.
Gasværket blev revet ned i 1937 bortset fra den
største af gasbeholderne. Den overlevede indtil
1972. På billedet kan man lige akkurat ane det runde
spor efter den mindste af gasbeholderne lige til
venstre for den store. Se websiden om
Sundby Gas.
|
Alle tre fotos er taget af Fl. Lamberth.
© SULFA |
|
Sternberggade i 1996. Foto: Fl. Lamberth;
© SULFA
I april 2004
har firmaet Nybolig Peter Norvig store salgsannoncer
i bl.a. Politikens boligsektion om nybyggede
lejligheder på Lergravsvej 54. Øresund's Have
kalder firmaet bebyggelsen
med et af disse evindelige udanske apostrof-s'er. Brødteksterne
i annoncen råber til himlen med bunkevis af
sjuske- og stavefejl og mærkelige
sætninger. Og kender man det
tidligere fabriksareal ved Øresundsvej og
Amager Strandvej i dag,
må man undres over formuleringer som "store grønne
fælles områder - hvilket giver en skøn fornemmelse
af natur, dyreliv, havluft ..." Ha, ha, ha!
Midt i august
2004 ser det
'idylliske'
område sådan ud! (Foto: Brian Nielsen) Se
her
hvordan der senere kom til at se ud ved det nye
byggeri.
Susans billeder fra januar 2006:
Set fra hj. af
Strandlodsvej |
For enden af
Lergravsvej
(se også nederst på websiden) |
'Broen' over
'banen' |
Svends billeder fra vinteren 1961:
Et næsten Wim Wenders-agtigt stemningsbillede af
det nordøstlige hjørne af Strandlodsvej / Lergravsvej - med
bl.a. Søværnets antenneskov på taget i baggrunden. |
Et datidigt billboard for
enden af Lergravsvej. Læg mærke til Amagerbanens ikke-tilgroede
spor, og i højre side skimter man resterne af kvarterets sidste
regnvandskanal.
Personerne: Inge flankeret af Asger og Jørgen. Ak ja ... |
Venstre side af Lergravsvej med
Strandlodsvej i ryggen; december 2002
Hjørnet af Strandlodsvej og
Lergravsvej:
Maj 2009
Billedet herover
er måske et af de
sidste som viser hvordan der til sidst så ud ved
hjørnet af Lergravsvej-Strandlodsvej. Susan
fotograferede det saneringsmodne område, efter
autofirmaet var flyttet til Kastrup. Hun tog også de
næste billeder to år senere.
... i Rene
Petersens billeder af byggeriet på
samme område; snart står Kvickly og et par boligblokke parat:
28.10.2011 |
Do. |
16.3.2012 |
Do. |
Do. |
|
|
30.3.2012 |
15.5.2012 |
21.8.2012 |
Do. |
19.10.2012 |
2.1.2013 |
Do. |
2.1.2013 |
Do. |
Og
her
har vi så "Forslag til Lokalplan 449 for Strandlodsvej" fra 2010
Susan Smith tog dette panoramabillede i
september 2012
- og de fem følgende fotos er fra 15.2.2013:
Strandlodsvej-Lergravsvej |
Ud ad Lergravsvej |
Ud ad Lemberggade |
Ud ad Breslaugade |
Oppe fra Tørsleffs gamle bygning |
Strandlodsvej - med byen i ryggen |
Bunden af Lergravsvej, ved
Amagerbanens spor:
Foto: Susan Smith, marts
2000.
Kort før vejen via stien her løber ud i Amager Strandvej
eksisterer stadig Amagerbanens ubevogtede
jernbaneoverskæring.
Eget foto
2002
Se også billederne forneden
på siden om Ved Amagerbanen
Overskæringen har dog på det seneste
fået anbragt en bro hen over sig pga. installationerne til
den kommende Metro. Foto: Brian Nielsen, aug. 2004
Genvej til forsiden af Amager-siderne
|