Lergravsparken set halvvejs fra himlen
o. 1950 - med gasbeholderen, vandtårnet og Sundparkens 'aldersrenteboliger'.
(Luftfotoet blev udgivet som postkort nr. 2165 af Børge Jakobsens Boghandel
i Østrigsgade 53.)
Websiden om Lergravsparken handler som nævnt bl.a. også om
Sundparken, om
Sundby Gasværk og
Vandtårn
og lidt om anlæggelsen af
Metro-stationen
Men først et
himmelspjæt mere, denne gang fra
2004:
Midt i billedet har vi igen
Sundparkens 12 blokke med pensionistboliger. I parkens øverste højre hjørne
ses
stadig omridset af gasbeholderens fundament, og til venstre skimter vi
Metro-station Lergravsparken.
Og endnu et skud fra oven,
med legepladsen i centrum, taget af
Thomas Brabæk den 12.10.2012:
(Bremensgade og Hessensgade nederst, øverst til højre en bid
af Østrigsgade)
Udsnit af annonce fra 1912 om salg af grunde ved Øresundsvej |
Sundbyøster Remise var navnet på det første tiltag til
anlæggelse af en park. Remisen, dvs. en lille lund hvor vildet
kan søge føde og ly, lå ved siden af datidens lokale lergrave og
øst for et vandhul, der fungerede som branddam. Oven på disse
lergrave blev i 1918 Lergravsvejens Skole opført. Remisen
eksisterer stadig i et hjørne af den senere og nuværende del af
parken, omgærdet af store kampesten.
Selve Lergravsparken
er anlagt i 1930'erne og afgrænses mod syd af Øresundsvej, mod vest af Østrigsgade, mod
nord af Lergravsvej og mod øst af Strandlodsvej. Tidligere
bestod det meste af området som nævnt af de fælles lergrave, hvor man
hentede ler til byggeri. Den ældste del af anlægget,
som oprindelig hed Sundby Park, findes endnu, selvom den
tilsyneladende i en periode (1898-1940) var næsten fortrængt af
det daværende Sundby Vand- og Gasværk. Men 1941 blev stykket
retableret. Den tætte bevoksning af træer er den føromtalte gamle
Sundbyøster Remise, en 'lille kratskov som er
tilflugtssted for småvildt'. Området er omkranset af en cirka 1 m
høj vold af store kampesten. Da gasværket - bortset fra dets ene beholder - i Lergravsparken var
blevet fjernet sidst i 30'erne, opførte Københavns Kommune i 1939-40
tolv boligstokke med lejligheder til pensionister.
Aldersrentenydere, som de hed dengang. Komplekset fik navnet
Sundparken
og bestod oprindelig af 1- og 2-værelsers boliger. Det blev
senere overtaget af Foreningen Socialt Boligbyggeri, nu kaldet
FSBbolig. 10. oktober 1940 skriver Amager Bladet således ifølge
lokalhistorikeren Helge Scheuer
Nielsens research: "800
gamle Mennesker er nu flyttet ind i de nye smukke
Aldersrente-boliger paa Øresundsvej". Cirka
50 år senere - i 1990-93 - blev samtlige boliger totalrenoveret i en omfattende
proces som varede flere år. Mange af de 1-værelses lejligheder
blev bygget om til 2 værelser. Og i 2007, ser det ud til, bliver alle
eller mange af de små altaner skiftet ud med større. Det
rene slaraffenland for ældre mennesker ...
Legepladsen i Lergravsparken har i to menneskealdre været et
populært og stedse fornyet aktivitetsrum og opholdssted for
mindre børn, personale og forældre.
|
Nyhed!
Vil du nøjes med at
se billederne i kronologisk orden uden at læse de mange
forklarende tekster mv., som ligger her på siden, kan du
bladre i dem i et
album *)
Det indeholder også de cirka 40 nyankomne billeder der i juli 2014
er på vej til websiden.
*) Albummet ligger nu på
Facebook - se det via dette link:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.823890585581050&type=3
|
Dagen efter, dvs. 23.4.1972,
at Københavns sidste sporvogn - Linie 5 - afgik ved døden,
kørte der gennem byen et stort optog af gamle sporvogns- og
busmodeller. Her er man nået til Østrigsgade ud for den
gamle 'sløjfe' - og med den grønne Lergravsparken som
baggrund. Billedet er et af mange tusind sporvognsbilleder som fotografen Per
Bech Petersen tog igennem adskillige år. Fotoet brugte SULFA
som julehilsen til sine medlemmer i 2007. Ophavsretten tilhører
Sundby Lokalhistoriske Forening og Arkiv. Andre af Per Bechs
billeder kan ses på websiderne om bl.a. Holmbladsgade og
Amagerbrogade.
Annonce fra
begyndelsen af 1900-tallet om salg af
byggegrunde ved Sundby Parkanlæg
eller Sundby Anlæg, som Lergravsparken også
kaldtes, inden den i 1938 fik sit nuværende
navn.
Da jeg var barn o. 1950, blev 'alt det grønne' - plæner
og beplantninger - i Lergravsparken stadig blot kaldt Anlægget af os som boede nærmest. Legepladsen hed
bare Legepladsen, og somme tider Den Store Legeplads. Men
også mange andre og lidt yngre mennesker har altid
kaldt og kalder stadig Lergravsparken for Sundparken,
til trods for at Sundparken altså er de 12
beboelsesblokke - og ikke selve parken som helhed.
Tilsvarende hedder Sundbyvesterparken ovre mellem Irlandsvej og
Englandsvej, ved siden af Sundby Idrætspark, ikke
hverken Englandsparken eller Irlandsparken. Og
Elbaparken ude ved Parmagade har siden 1994 officielt
heddet Filipsparken ...!
Herunder:
Gratis, kommunal financieret og arrangeret
sommerunderholdning for borgerne i mange af byens parker var
uhyre populære før i tiden. Her er det den fænomenale violinist Wandy Tworek som i maj 1947
giver koncert på den store plæne i Lergravsparken ud for
Sundparken. Foto: Børge Madsen. (Tak for det tilsendte
billede.)
Den største af parkens plæner - i
sommeren 1966
Forår i parken
2010 ... |
Den nyanlagte naboplæne set mod hjørnet af Øresundsvej-Messinavej:
Græsset maa ikke betrædes
Fætter Svend foreviget af sin mor, Faster
Gurli,
en frysende fugtig forårsdag i 1945 |
... med nyplantede træer |
Den største af græsplænerne set mod vest i juni 1996. Foto: Fl.
Lamberth, © SULFA |
Samme plæne set mod øst med nyt, kreativt blomsterbed forrest.
Juni 2014 |
Ved bunden af den store plæne, bag flagstangen og set mod nord.
Foto: René Sylvest, januar 2014. |
|
|
|
De tre nederste billeder herover:
1) Stien fra legepladsen til Østrigsgade og Wittenberggade, med
toiletbygningen til venstre i billedet. [Foto fra juni 2014]
2) Udsigten i maj 2009 til bl.a. Sundpark Skole som nu kaldes
Lergravsparkens Skole, og som på billedet endnu ikke har fået
opsat sit nye, grimme navneskilt. [Foto: Michael Kofod]
3) Samme som det forrige, men drejet længere mod nord, så
sognets Allehelgens Kirke kan knejse stolt med sin flotte
tagrytter. [Foto fra juni 2014]
De fem glaspyramider er naturligvis Metroselskabets nødvendige
'kunstværker'.
|
Ca. 1953: Søskendeparret Vagn og
Wivi Nilsson, der som børn boede i Trægården 18. |
Nov. 2012. Vore dages formaninger er mere humant
formuleret end fortidens bombastiske forbud. |
Billedet tilhører Niels Rydahl;
det er fra 1953
|
Peg med musen og se
årstiden skifte
Fotos: Vivian Skovbjerg, juni 2006 og januar
2007
OBS! Det er ikke
det oprindelige Sundby Gasværk, som man ser bagerst til venstre,
men det 'nye' for enden af Prags Boulevard; og nu er det også væk ...!
Smagsprøver på
parkens Københavnerbænke - og bevoksningen omkring dem: |
November 2012 |
November 2012 |
Juni 2014 |
Juni 2014 |
Remisen i Lergravsparken
Marts 2010. Den med store
kampesten indhegnede gamle remise
ligger
stadig mellem den store græsplæne og
Øresundsvej. Foto: Susan Smith (ss).
De fire nederste
billeder herover skyldes også Niels Rydahl, 24.7.2014 |
Da morfar var dreng
o. 1950, legede Hans
og jeg (eller mig og Hans som man siger i dag)
og et par mere røvere og soldater og cowboydere og indijanere - både oppe på
stengærdet og inde bagved i den gamle remise (det vidste vi
ikke, at sådan et sted hed). Der skyggede de store træers
kroner så meget for sollyset, at det var som at træde ind i en
anden verden. Indtil parkbetjenten jagede os ud i virkeligheden;
man skulle holde sig på stierne, skulle man!
Remisens to stier set mod øst -
af
René Sylvest i juli 2014
Note En remise er et ældre
ord for en lille kratskov, lund eller bevoksning af
træer og buske, som er tilflugtssted for vildt, og hvor
dyrene kan fodres og søge ly. Der lå flere remiser rundt om
på Amager, bl.a. ved nuværende Remisevænget.
|
Udsigten fra toppen af
Østrigsgade 50, ud for den gamle
sporvognssløjfe. Dobbeltbilledet domineres af
Lergravsparkens træer og Sundparkens karreer - og hvor den
lille pavillon med det sekskantede tag ligger til venstre,
dér stod vandtårnet i sin tid. Til højre har vi Øresundsvej.
I det fjerne ser vi Amagerbanens gamle stationsbygning og sågar et containerskib på vej
igennem Øresund.
Fotos: Vivian Skovbjerg, forår 2003.
Bunkerserne
I 1944 blev
der i Lergravsparken - ligesom i hundredvis af andre steder i
Danmark -
anlagt fem-seks bunkers (dækningsgrave) med beskyttelsesrum. De ligger
stadig ved hjørnet af Østrigsgade / Øresundsvej. I vore dage
bliver et eller flere af dem helt legalt brugt af unge
rockmusikere som øvelokaler.
De første otte fotos
er taget af Susan Smith i november 2007: |
Lergravsparkens herligste kælkebakke ligger oven på en
gammel bunkers:
Foto: ss, december 2009. Øresundsvej bagerst.
|
Skøjtebanen engang
i 1950'erne.
Fotograf
ukendt.
Rundt om græsplænen under isen var der et aflåst
trådnet, fordi plænen på andre årstider var forbeholdt Sundpark
Skole til fodbold og lign. |
Oven på hvor nu
Metro-station Lergravsparken
ligger var der før i tiden en stor græsplæne.
To fotos:
Svend Grandt, vinteren 1961-62. |
Om vinteren (dengang var der
vintre!) blev plænen overvandet og var en
meget populær skøjtebane for børn, unge og voksne. |
Legepladsen
Parkens
gamle, kommunale legeplads er ombygget og fornyet i flere omgange.
Dette fotografi er fra omkr. 1944; det tilhører Tonny Nielsen:
Fire fotos fra legepladsen 1966:
Omkring 1. maj 1967 - med det forhenværende vandtårns murbrokker i
baggrunden:
De følgende syv billeder af
elever fra Sundpark Skole er taget af Bjørn Funch i
1958 i anledning af årets skoleafslutning:
|
|
|
|
|
Servicebesøg i tårnet.
På billedet til venstre kan man med lidt god vilje
skimte den store vandpost bag pigens venstre
skulder. |
|
|
Selve
parkområdernes plæner og beplantninger kan stadig bruges til at lege i.
Her er en skoleklasse i gang med bl.a. spydkast
(sic!) i september
2007:
Sydsiden af parken var en tid indhegnet af brædder for at
beskytte
de nye hækplanter. Fotos: Susan, marts 2010. |
Sundparken
Sundparken ligger bagerst (mod øst) i Lergravsparken og består af
ca. 800 boliger fordelt på 46 husnumre: Nr. 1 til nr. 46 inkl. de tre
blokke med
nr. 9, 16 og 17 der er en slags moderne udgaver af 1890'ermes
'korridorlejligheder'; eller var det i al fald, da jeg lave denne webside o.
2005.
Læs om bebyggelsen som i 1940 kaldtes aldersrente-boliger oppe i begyndelsen
af denne webside. |
Sundparken på et postkort
fra ca. 1945
Uden for
højre side af billedet herover lå og ligger den 'høje', en meter tykke
vold af store kampesten omkring den gamle remise. Den er beskrevet højere oppe ad
websiden. Bag den store flagstang, mellem nogle buske og med små bunker af
sand medbragt henne fra legepladsen som skyttegrave, legede Hans
og jeg ofte med
Reisler-soldater. Jeg har mange af dem endnu:
|
Et klik
her giver dig en genvej til et filmklip fra 1947
om Sundparkens lyksaligheder ... (Åbner i nyt vindue.)
Sundparken langs Øresundsvej
omkring 1975 |
og ca. 1990 |
Udskiftning af altaner i 2007-08 (fotograferet af Dan Knudsen);
dog vist nok kun i udvalgte prøvelejligheden i første omgang: |
Altanudskiftningen griber om sig: |
Foto: ss, juni 2008 |
Eget foto, april 2010 |
Fl. Lamberth tog de næste to fotos i sommeren 1996.
© SULFA |
Sundparkens nærbutik - minimarkedet
i nr. 22A - som måske var kvarterets sidste
købmandsforretning, er afgået ved en stille død. I
sommeren 2014 står lokalet tomt.
Naboblokkens tvillinggavl (husnr. 18A) indeholder nu som før ejendomskontoret for
FSBbolig (tidl.: Foreningen Socialt
Boligbyggeri).
Heldigvis fik Flemming Lamberth fra SULFA lov at
fotografere butikken indvendig i oktober 2008. De
fire fotos i rammen herunder tilhører SULFA. |
Maj 2007 - nr. 22A |
Ditto |
Maj 2007 - nr. 18A |
Marts 2010 - nr. 18A |
Et klik
her giver dig en genvej til en såkaldt startredegørelse
fra 2017 i relation til en lokalplan for området.
Bag Sundparken, dvs. ved hjørnet
af Øresundsvej-Standlodsvej, har beboerne i mange år
haft mulighed for et lille stykke jord i skikkelse
af en nyttehave.
Haverne blev anlagt
oven på den tidligere gasværksgrund omkring 1980
og blev straks populære og eftertragtede. Men i første omgang blev glæden kort, thi jorden var - naturligt og
forudsigeligt nok - stærkt forurenet.
Nyttehaverne blev nedlagt i nogle år,
mens der blev renset og tilført ny jord, og
så genopstod det hyggelige område som
Fugl Føniks. De tre billeder tilhører SULFA og er
taget af Fl. Lamberth i 1996.
|
De to grundplaner er sakset
fra en kommunal pjece fra
1991. |
|
|
April 2010
Præcis midt i billedet
herover - når man var kommet
ind fra Øresundsvej
ad denne allerede dengang hærgede låge -
Nov. 2012
dér lå indtil 1967 Sundby Vandtårn! |
Juni 2014 |
April 2010
|
Rundingen, hvor tårnet stod, er der endnu som
en tavs hyldest til fortiden - knapt 50 år efter braget:
|
Sundby Vandtårn
Sporvognssløjfen på hjørnet af
Østrigsgade / Øresundsvej blev anlagt 1929,
altså ti år før Sundparkens boligstokke blev
bygget. På dette
fine lille fotografi ser man
det stolte vandtårnets beliggenhed i Lergravsparken lige
ud for Hessensgade.
På de to billeder herunder har vi
stedet i dag [2007] i hhv. fugle- og frøperspektiv:
Sammenlign desuden billederne her på siden med dem på
Østrigsgade-siden. |
|
Foto: Bjørn Funch, 1958
Vandtårnet var tegnet af
arkitekten Sophus
C.C. Jørgensen |
Vandtårnet var et af Amagers mest markante
vartegn fra 1900 og ...
Dette billede tog jeg ud for nr. 59 i Hessensgade midt i april
1967 ... |
... og igen fra samme sted i juni 2003. Noget vil
for evigt mangle! |
Susan Smiths tegning fra 1996
som nu er logo for Sundby Lokalhistoriske Forening
og Arkiv, kaldet
SULFA. |
En lidt mere 'truende' udgave af tårnet, fotograferet af Svend
Grandt en vinterdag i 1961.
Sundby Gas- og Vandværk blev
indviet 24. april 1900. |
... og
indtil det blev sprængt bort og forsvandt for
altid 67 år senere!
Advarslen til de omkringboende om
sprængningen af vandtårnet, april 1967.
Bjarne V. Jensen beskrivelse af oplevelserne 29.4.1967
Det var lidt af en oplevelse (dog
med blandede følelser) at se tårnet forsvinde. Det var jo en
yndet legeplads, hvor vi brugte meget tid på at spadsere rundt
om tårnet på det skrånende fundamentet. Det kunne kun lade sig
gøre indtil man nåede en bestemt størrelse (tykkelse), så kunne
man ikke længere holde sig ind til muren. Tårnet var også vores kendetegn, når vi som små gik på
opdagelse i gaderne omkring Østrigsgade. Når man kunne se tårnet
for enden af gaden, så vidste man, at man var i Hessensgade.
Den dag vandtårnet skulle
sprænges i luften, havde vi fået besked på at åbne alle vinduer
i de omkringliggende ejendomme. Jeg boede på Lergravsvej, så vores vinduer vendte
over mod vandtårnet. I dagene forinden havde man muret dør og de
nederste vinduer til i tårnet, hvorefter sprængladningen
(svarende til ca. 60 kg trotyl såvidt jeg husker) blev anbragt i
bunden. Til sidst blev tårnet fyldt ca 1/3 op med vand for at
mindske lufttrykket ved eksplosionen. Uden om tårnet havde man lavet en stor vold, for ikke at få
spredt vand mm. over for stort et område.
Da tidspunktet for eksplosionen nærmede
sig, hængte jeg en mikrofon ud af vinduet, startede min båndoptager og
gik over i parken med mit nye Kodak Instamatic-kamera.
Da braget endelig lød, skyndte jeg
mig at tage det første billede, trak i fremspolings-håndtaget og ville
så skyde det næste billede af, men ak - udløseren var blokeret, og inden
jeg fandt ud af, at mit nye apparat krævede 2 træk i håndtaget for at
fremføre filmen, så var tårnet jævnet med jorden -
og jeg tror nok jeg fik sagt noget meget grimt om Kodak.
Også
Billed-Bladet forevigede tragedien. Og i
begyndelsen af biograffilmen "Cirkusrevyen
1967"
ser man Dirch Passer
flintre forbi det
sammenstyrtende tårn.
|
Sensationelt!
Peg på billedet
og hold vejret:
Bjarne V. Jensens billeder af vandtårnets sørgelige endeligt,
fotograferet i retning mod Østrigsgade:
Lige før det sker! |
Et halvt sekund efter braget |
Fem sekunder senere |
Og fem minutter efter |
|
Men!
Tårnets fætter står dog stadig oprejst:
Bortset fra den manglende altan og et par
detaljer mere er de to tårne helt tydeligt i
familie. Tårnet her i Glostrup er fra 1905 og
altså bygget fem år efter vores tårn.
|
Udsnit af luftfoto fra februar 1938 hvor man tydeligt ser
både vandtårnet, resterne af gas- og vandværket plus den
længstlevende og største af de to
gasbeholdere.
|
Udsigt fra tårnet med Øresund i det fjerne. Et par cm fra
billedets højrekant aner man lige akkurat et rundt omrids hvorpå
Sundby Gasværk blev anlagt. Billedet er sandsynligvis fra o.
1910. Huset i baggrunden t.v. kan ses i
nærbilleder her.
|
Her er vi inde i selve parken og ser
nu gasbeholderen skrås bag tårnet t.v.
Træerne i billedets højre side er den såkaldte remise. (Foto fra
ca. 1920)
|
Så sent som i vinteren 1961-62
var der tilsyneladende facadearbejde i gang øverst på vandtårnet.
Forrest, på hjørnet af Bremensgade, skutter webmaster sig i sin
tynde ruskindsjakke. Foto: Svend Grandt.
Se også websiden om Øresundsvej
Nord. Klik her.
Sundby Gasværk
- det
oprindelige ved Lergravsparken
lå
på området imellem Lergravsvej og
Øresundsvej langs vestsiden af Strandlodsvej. Altså
dér hvor Sundparken og de små nyttehaver nu (2001) ligger.
Gasværket blev
bygget af Sundby Kommune omkr. 1900 og overtaget af
København, da Sundbyerne (-øster og -vester) blev indlemmet i Københavns Kommune
pr. 1.1.1902. Det blev nedlagt i 1937 og
nedrevet. Dog fik den
ældste og største af de to gasbeholdere
lov at blive stående på hjørnet af Lergravsvej. Denne skulle
fortsat benyttes, idet den blev drevet og
fjernstyret fra Valby Gasværk, indtil den
blev fjernet i 1972. I 1951 var den
blevet hovedrepareret pga. utætheder i jernbassinets bund.
(I september 1964 sprang Valby Gasværk i luften.) Senere
- efter at Pyrolyseværket ved Kløvermarken var blevet
nedlagt 1978 - genopstod Sundby Gasværk på området for enden af
Prags
Boulevard.
Den store gasbeholder som lå
på hjørnet af Lergravsvej og Strandlodsvej,
her set fra
Sternberggade (1957).
Sundby Gasværk i sin nuværende skikkelse ved Prags
Boulevard lukkede 2007. Tre år senere forhandler
fredningsmyndighederne med kommunen om mulighed for at
bevare den store beholder til fx kulturelle formål. Læs mere
her i Miljø- og Forsyningsudvalgets mødereferat fra
2005 - og i artiklen i
Amager Bladet
31.8.2010.
|
Obs!
Der er mere om
det gamle, oprindelige Sundby Gasværk på
webstedets
specialside ved navn
Sundby Gas. Som selvsagt også handler om det nye. |
|
Metro-station Lergravsparken
under anlæggelse
Nov.
1996. Før de gik i gang:
Hjørnet Lergravsvej /
Østrigsgade. |
Nov. 96.
Ditto |
Marts 97.
Samme gadehjørne. |
Marts 97.
Lergravsvej |
Marts 97.
Byggepladsen set fra Østrigsgade. Den røde barak i midten var en
børnehave. Den blev nu byggepladskontor og kantine. |
Marts 97: Bybanen anlægges! På det tidspunkt havde man
endnu ikke vedtaget navnet Metro. |
Juli 97. Byggepladsen set fra
Østrigsgade. |
Juli 98. Byggeriet set fra Sundpark
Skole.
(Foto: Torben Liebst) |
Marts 2000. Set inde fra parken. |
Febr. 2002. Set fra Østrigsgade. |
Febr. 2002. Set mod øst fra Østrigsgade
lige til højre for gadehjørnet. |
Sept. 2002. Set inde fra parken. |
De sidste tre billeder er venligt stillet til rådighed af Metroselskabet. |
|
Et herligt billede
af området Østrigsgade og Lergravsvej. |
Nogle af billederne
her på siden tilhører SULFA/Sundby Lokalhistoriske
Forening og Arkiv.
Ikke mindst tak til Susan Smith (ss) for igen at have ageret
fotoleverandør.
Også tak til de øvrige billeddonorer.
Gå til
forsiden af Amagersiderne
|