Langebro (fra
1954) og begyndelsen af
Amager Boulevard (fra 1907) fotograferet
i 1965 fra
toppen af daværende Hotel Europa. Antagelig lige
efter at broen havde været oppe. Til venstre i billedet ser vi Langebrogade som løber ud til
Christianshavn, midt i billedet har vi
Stadsgraven og nogle af bastionerne i
Christianshavns Vold. Til højre svingbroen af
jern (der blev bygget først) som togene fra Godsbanegården kørte over og
via Islands Brygge landede ude ved
Vermlandsgade. Midt i billedet helt ude i periferien skimter vi
Sundby Vandtårn som
forsvandt for evigt i april 1967, næsten på dato
fem år før den sidste københavnske
sporvognslinje -
Linie 5 -
blev nedlagt.
|
Ca. 1956: Ti år før billedet foroven blev taget, så
broen og dens omgivelser på Amagersiden således ud,
inklusive Rysensteens Badeanstalt ved Langebrogade: |
Tilsendt foto af optoget fra Amager til Rådhuspladsen
for at hylde 'vores allesammens' nyligt afdøde Kim
Larsen / 5.10.2018 |
Næste tre bro-billeder tilhører
SULFA. [Senere copyright: Jesper Hobel] De er taget i foråret 1972 af den særdeles
aktive og dygtige sporvognsfotograf Per Bech Petersen,
kort tid før Linie 5 som den sidste sporvognslinje blev
nedlagt. |
Næppe blot en passiar eller fagligt møde midt på broen i 1972;
bemærk den løse stang der står og stritter.
(Foto: Per Bech Petersen, copyright: SULFA og Jesper Hobel)
Dette superbe billede fra august 1956 er taget
af
Arne Glud og gengives her if. aftale med SULFA:
Dette foto fra 1953-54 tilhører Birthe Melchior.
Af hensyn til godstransporterne blev
jern(bane)broen bygget først.
De seks fotos herunder tog Erik
Johansen i juni 1954 kort før og efter den nye
Langebros indvielse. Billederne tilhører Sundby
Lokalhistoriske Forening og Arkiv:
|
Ny og gammel bro, nye skinner - og en bus 32 mod Kastrup |
Lidt tættere på - med det gamle stoppested |
Og oppe fra den flotte bro med godstogsbroen ved siden
af og et rigtigt skib ved Islands Brygge! |
|
|
Set fra Vester Boulevard med hotellet under opførelse,
et års tid før boulevarden blev til H.C. Andersens. |
Før 'den gamle bro' så den endnu ældre sådan ud:
Svingbroen fra 1903, set fra Amagersiden
I 1930 byggede en af Amagers store virksomheder
en ny midlertidig(!) Langebro. Annonce fra ca. 1950. |
1955-56: Badeanstalten Rysensteen, Langebro og
Hotel Europa. (Tilsendt foto) |
De fire billeder herunder tog Erik
Johansen 3. maj 1933, da Børnehjælpsdagen
holdt fest ved
den daværende Langebro.
Ophavsretten til billederne har sønnen Ejvind Johansen
og SULFA. |
Tak for
de tilsendte billeder. Og til Svend-Erik Lindberg for
denne
historiske optagelse,
fra da broen var under reparation:
For en tid måtte cyklister og fodgængere
benytte den dav. jernbanebro til og fra Amager. Maj
1989.
|
Syng med Kim Larsen:
♪
Da jeg gik ud over Langebro / en
tidlig mandag morgen ... ♫
Amager
Boulevard blev anlagt og fik sit navn 1907. Den
løber fra Langebro til Amagerbrogade, og oprindelig
var vejen faktisk i hele sin længde en bred boulevard med
træer i begge sider. Dog var træerne mellem
Amagerfælledvej og Amagerbrogade plantet ude på hver side ad
midterrabatten, hvori sporvognene kørte.
Nu til dags er der kun forholdsvis få vejtræer tilbage og kun på
strækningen indtil omkring Seruminstituttet.
|
Tag dig ikke af at der er
rødt lys.
Kom glad nærmere!
På de to (!)
billeder fra 2004 herover skimter man ude til højre hhv.
venstre noget af de anmassende byggerier af beton,
stål og glas som er skudt op på en området hvor
tidligere Hærens Våbenarsenal lå mellem boulevarden,
Njalsgade og Thorshavnsgade. Radisson SAS Hotel
Scandinavia er fra 1973. Senere er det overtaget af
en international hotelkæde og har fået det lidet
mundrette navn Radisson Blu
Scandinavia Hotel (København); der
er nemlig også et Scandinavia i Århus ...
1907 anlægges Amager Boulevard. Til højre en bid af Røde Mølle (se
senere).
Bagerst Amagerbrogade.
[Fra 'Før og Nu']
1997 - foto og ophavsret: Flemming Lamberth, SULFA
- og set den modsatte vej engang i 1960'erne:
Copyright: SULFA og SHS
1945
Amager Boulevard 2
og 4 som bygningen tog sig ud i 1952 - før rampen ...
... var færdigetableret i forbindelse med til og fra-kørslerne ved den
nye Langebro.
Set fra Langebro ud ad Amager Boulevard
1915. Fra 'Før og Nu'.
|
Ditto. Fotograferet af Erik Johansen 18. juli 1929.
Billedet tilhører SULFA. |
I boulevardens første mange år var der cykelstier mellem træerne
i den brede midterrabat. Foto: Erik Johansen, 18.7.1929.
© SULFA
Undersiden af broklappen var i 1933 forsynet med denne plakat.
Foto: Erik Johansen, © SULFA |
Udkørslen fra Ny Tøjhus og Hærens Tekniske Korps, 1933.
Foto: Erik Johansen, © SULFA |
Herunder.
Skruer vi tiden 50-60 år tilbage, ser man af
og til dette syn som på fotoet til venstre: en sporvogn med to bivogne.
Sådanne vogntog kørte vi i, når vi skulle med hele
skolen i Zoologisk Have i gamle dage. Billedet til højre herunder må være fra 19'erens velmagtsdage, for (især) i
dens senere år kørte den som regel uden bivogn.
Linie 19 blev nedlagt som sporvogn
1.11.1964.
På de
to sort-hvide fotos her ser man det bur hvori en
færdselsbetjent 'svævende' over gadeniveau i
nogle år dirigerede og holdt øje med
trafikken, før man fandt ud af at anlægge mere
praktiske kørespor fra Langebro, så trafikken
ikke sinkedes
af reguleringslys. |
'Trafikburet' - set mod broen (november 1964) |
Og set ud ad Thorshavnsgade. Begge billeder er lånt fra
Stadsarkivet. |
|
|
Linie 2 ad Amager Boulevard og
Langebro? Der må have været noget galt med Knippelsbro!
Per Bech Petersen tog disse sporvognsbilleder i 1967.
Copyright: SULFA. |
Som man kan se på fotoet herover til højre, var der i en
årrække nedgang til fodgængertunnellen under boulevarden
ude fra stoppestedet, mens dette endnu fandtes. |
Tunnellen set mod Thorshavnsgade; august 1966.
På billedet til højre ser vi ind mod byen i november
1966.
Begge fotos tilhører Starbas. |
|
24.9.2017 |
24.9.2017 |
24.9.2017 |
Et kig ud ad Thorshavnsgade i juni 2012. Foto: NRJ.
Da der fandtes vintre i Danmark: Mænd
på 'snekrads' og en betjent
på cykel ud ad Amager Boulevard d. 11. december 1937.
Foto: Erik Johansen, copyright: SULFA
|
Husene t.h. på begge
disse billeder er Hærens Våbenarsenal som for mange år
siden blev revet ned - og hvor der senere er dukket
kæmpemæssige kontorbygninger op, plus en mængde nye
beboelsesejendomme bagved som har fået navnet Ny Tøjhus. |
|
Her på hjørnet af Thorshavnsgade havde Hærens Tekniske Korps til
huse. Foto fra o. 1915.
I marts 1930 så der sådan ud samme sted. Foto: Erik Johansen.
Oktober 1954. Foto: Københavns Stadsarkiv.
Fotoserien herunder er
fra Erik Johansens enorme billedsamling.
Johansen var i mange år ansat ved Hærens
Våbenarsenal og senere som tegnestuechef ved
Søartilleriet på Holmen. Billederne er fra
årene1932-34, og de er taget på værkstederne i
'kanonfabrikken'. De tilhører sønnen Ejvind
Johansen og Sundby Lokalhistoriske Forening og
Arkiv/SULFO (nu SULFA):
|
På dette foto ses i baggrunden bagsiden af FDB's
fabrikker ovre i Njalsgade.
Juli 1929.
|
To mere af Erik Johansens billeder.
På det venstre fra o. 1930 ses portindgangen med lågen
inde fra hærens område, mens der endnu var en
granitkugle på toppen af murpillerne.
Begge billeder tilhører som vanligt SULFA. |
Og boulevarden på vej op ad broen. Svend-Erik Lindberg tog billedet
i 1963-64.
Set fra fjerde
sal i Thorshavnsgade 4 i 1990:
|
Disse billeder
tilhører
Birthe Ingildsen. |
|
Udsigt fra busvinduer:
12.3.2002
|
13.6.2003 |
4.3.2004 |
4.3.2004 |
HK's nye glaskolos står færdig og er set i juni 2003. Murpillernes
granitkugler er for længst trillet væk ...
|
Sporvognene kørte ude i midterrabatten.
Til venstre ser vi en på vej ind fra Langebro - og til
højre en den modsatte vej, begge nær stoppestedet ved
Artillerivej.
Obs: Første del af Artillerivej - dvs. fra Amager
Boulevard og til cirka ud for Svend Aukens Plads
- hedder i vore dage Ørestads Boulevard.
Obs: Stykket af Artillerivej fra cirka ud for Hf.
Sønderbro og til Vejlands Allé hed indtil 2012
Lossepladsvej. |
|
1.5.1935 |
Maj-august 1935. Tre fotos fra omlæggelsen af
boulevardens brede midterrabat, da man flyttede
sporvognsskinnerne derind i stedet for at de lå på hver
side af midten. Erik Johansen stod med sin Leica
cirka ud for, hvor SAS-hotellet nu er. Billederne
tilhører Ejvind Johansen og SULFA.
1.5.1935
|
26.8.1935 |
|
April 1960. Midterrabat med sporvognstracé, og hen over
den: Fodgængerovergangen fra Enveloppevej til
Artillerivej (nu Ørestads Boulevard). [Starbas]
|
|
|
Mellemspil om Artillerivejens Kaserne
De to gamle smukt tonede fotografier
viser Herbert Højberg foran kasernen i 1927-28.
Billederne tilhører Højbergs datter Lis Tugwell som også har
leveret disse tre kopier af gamle optagelser:
I 1973 blev kasernen overtaget af Statens Serum
Institut.
Flyfotoet af kasernen fra hvornår fik jeg af Susan Smith
i 2016.
|
|
Voldgraven og boulevarden set fra Panterens Bastion;
1960. Den mikroskopiske anløbsbro er formentlig
forbeholdt stadsgartnerens folk. Eller militærets.
Fotoet er Starbas'. |
Seruminstituttet set fra hjørnet af Ved Stadsgraven.
April 1960. Tilhører Stadsarkivet.
|
Den navnløse fhv. træbro mellem Panterens Bastion og
Amager Blvd. er vist nu åbnet for civil trafik. Før i
tiden var den låst af med et stort gitterværk midt på
broen. April 1960; Starbas. |
|
Tv.: Området omkring Artillerivejs
(nu Ørestads Boulevard) begyndelse
med SAS-hotellet Radisson Scandinavia og de omtalte
glaspalæer bagved. Hotellet har adressen Amager
Boulevard 70, og det blev færdigbygget 1973. Billedet er
fra 2006.
Th.: Instituttet og forrest til højre nogle af
kasernebygningerne. Foto fra o. 1975; tak for
tilsendte. |
|
|
T.v. en trafiktynd udgave af boulevarden i vore dage
(juni 2005),
set mod nordvest ud for Seruminstituttet (den
hvide mur) og gaden ved navn Ved Stadsgraven.
Til højre Kvinderegensen, Amager Boulevard 101 - hvor
der også bor hankøn nu om stunder, se selv:
http://www.qr.dk/
Ca. 1930: Stadsgraven (ofte kaldet Christianshavns
voldgrav) med
Kvinderegensen midt i billedet og Elefantens Bastion og
dens legeplads
foroven. Yderst til højre dæmningsvejen mellem Torvegade
og
Amagerbrogade. [Billedet er udlånt fra Det kgl.
Bibliotek]
I nr. 103 - som hænger sammen med Ved Stadsgraven 15 -
ligger der en del private firmaer, og i nr. 111 ligger
Norges Hus.
November 2012. Bygningen er fra 1932. |
Bygningen efter Kvinderegensen er Amager Boulevard 103
(fra 1975) som hører sammen med Ved Stadsgraven 15 (fra
1963). |
|
Til venstre og til højre - set hhv. ind
mod byen og ud mod Amager - har vi her to sporvogne
omkring 1962.
1967: Linie Irma-Kaffe med skiltene 2 og 5 på samme
vogn.
Foto: Per Bech Petersen. © SULFA |
|
|
Opmuringen af den gedigne og senere hvidmalede mur foran
Statens Serum Institut, fastholdt af Erik Johansen i maj
1938. |
|
|
Tv.: Boulevarden slår et af sine knæk, hvor
Ved Stadsgraven (til højre uden for billedet) munder ud
i den. Billedet er fra 2006.Hotellet set og
fastholdt af i to fine fotos af Eyvind Fledelius i november 2008 ovre fra
pladsen hvor Enveloppevej ender ved Torvegade. Hvert år
i november-december, efter mørkets frembrud, ønskes
årvågne københavnere GOD JUL fra hotellets facade.
I dag [2014] hedder det Radisson Blu Scandinavia Hotel.
Intet mindre.
|
Udsigten fra Vor Frelsers Kirkes berømte tårn; Niels
Rydahl 2015
Klistermærke fra 80'erne.
Tilhører Susan Smith. |
|
Bygningen efter nr. 103 er en vinkel som består af nr.
111 plus 111A-111D. Den er opført i 1933 - og er Norges
Hus.
Imellem nr. 103 og nr. 111 kan man se over til 'den
norske kirke' på Ved Stadsgraven. Kirken har flere
officielle navne: Kong Håkons Kirke og Den norske
Sjømannskirken. Den blev indviet i 1958.
Amager Boulevard 111A
- Norges Hus ... |
|
|
Niels Rydahl-panorama fra ca. 2014 - mod Amagerbrogade. |
|
|
Boulevardens nr. 115 er den gamle gedigne bygning som
oprindelig husede (og stadig hedder) Den Kgl. Mønt. Nu
er det (blandt andre?) Mostrups Forlag som har til huse
dér.
2006: Er der noget med at der snart skal indrettes boliger på
Mønten?
Fotograf foreløbig ukendt - © SULFA |
|
|
Det skulle der - og det trak ud! Niels Rydahl tog disse
billeder i 2013, da ombygningen af Den kgl. Mønt
og opførelsen af en tilhørende karré stod færdige. |
|
|
Den Kgl. Mønt i sin smukke vildvinsdragt - fotograferet
af Flemming Lamberth i 1996. 'Mønten' blev bygget i
1923.
Vi springer lidt op
og ned i tid her
Indgangspartiet til 'Mønten' forevigede jeg selv i 2012.
Nu er den gamle statsvirksomheds bygninger lavet om til
boliger! |
|
|
Juni 2008
ser man her hvor langt de allerede er med at indrette
boliger både i de gamle hæderkronede bygninger og i en
helt ny inde bagved. Og den store skorsten er borte.
En januardag i 1930 tog Erik Johansen disse fine billeder af
Den kgl. Mønt set fra boulevardens daværende midterrabat, en
sindig hestevogn og den velkendte klassiske
Københavnerbænk:
Og en forårsdag i 1972 tog Per Bech Petersen et
af sine talrige billeder af Linie 5 ud for Mønten på vej
mod byen:
© SULFA |
|
2004
|
Hjørnet af boulevarden og
Amagerfælledvej har i årevis ligget hen som en
mellemting mellem en brakmark, en urskov og kommunal ubeslutsomhed.
Tidligere havde Statsprøveanstalten en stor bygning her
på hjørnet af Bardenflethsgade (billedet til højre og herunder), men den skulle partout rives ned.
Og de mange små nyttehaver, som lå ved siden af, er også
nedlagt for længst. Gad vide om nogen længere kan huske hvorfor.
Sikkert ikke!
Dette Erik Johansen-billede er fra 1935.
18. marts 1938. Erik Johansen,
© SULFA
|
I to nicher i bygningens
facade ud mod Amager Boulevard står der en drengefigur,
som er udført af Rasmus Harboe o. 1921.
De symboliserer henholdsvis metal- og læderafprøvning.
Huset blev if. Wikipedia opført 1896 og nedrevet 1995.
|
2006 |
2006
|
2006 |
|
T.v.:
Gadehjørnet Amagerfælledvej / Amager Boulevard
ligner næsten sig selv i sommeren 2008, dvs. omtrent
som det har set ud i en menneskealder nu:
T.h.:
I 1997 tog Fl. Lamberth dette billede fra
diagonalt modsatte synsvinkel, fra Bardenflethsgade hen
over brakmarken med Den Kgl. Mønt og gadekrydset ved
Amagerfælledvej: |
|
|
Urskoven i juni 2008 set fra Amagerfælledvej mod
Amager Boulevard med Mønten i baggrunden.
Bortset fra at trafikken ved det store vejkryds i vore dage næppe
ville have været sundt for afgrøderne, kunne de små
nyttehaver på området lige så godt være blevet liggende,
når der alligevel aldrig er sket en pind med det areal
som eller burde være ret attraktivt. |
|
Fotos fra 2016:
7. oktober / JG
7. oktober / JG
O. 1. november / NRJ
Ultimo oktober / NRJ |
November 2012 ser det ud til at området - eller noget af
det - i det mindste er omdannet til parkeringspladser,
om ikke andet:
Set mod Amagerfælledvej.
Foto: nrj, december 2012
Efterår 2016 går
entreprenører endelig i gang med at klargøre området til
opførelse af 112 ejerlejligheder, efter det har lignet en
urskovsbrakmark i 30-40 år. Billeder følger - nu!
Sidst i oktober 2016 (NRJ) - set mod Amagerfælledvej
|
Fotos fra 2016:
7. oktober / JG
Oktober / Jytte Rasmussen
O. 1. november / NRJ
Ultimo oktober / NRJ |
10. februar 2017 |
Jytte Rasmussens optagelser af
nybyggeriet på hjørnet af Amager Boulevard og
Amagerfælledvej, set hhv. hen imod boulevarden og fra
boulevarden ...
8. juni 2017 |
14. juni 2017 |
10. august 2017 |
18. august 2017 |
|
18. august 2017 |
|
Man tror knapt sine egne øjne! Den store grund på det
nordvestlige hjørne af boulevarden og Amagerfælledvej
bebygges i 2017, efter at have ligget øde hen i næsten
to menneskealdre:
Foto: Jytte
Rasmussen, 28.9.2017
|
|
|
Fotos fra 18.2.2018:
|
|
|
T.v. et billede taget fra 1. sal i en
HT-bus og set fra Amagerfælledvej mod Amagerbrogade. Jeg
beklager de let duggede busruder.
Statsbanernes gamle trekantede advarselsskilte, som anes
oven over kørebanen, blev først pillet ned i 2004 eller
5!
T.h. et noget ældre billede med næsten samme motiv
som det venstre. Og herunder har en Linie 19 netop
forladt sit 'Fast stoppested' ved Amagerfælledvej:
|
Læs mere
|
Boulevard-facaden af karreen Møllegaarden set fra det
nordøstlige hjørne af Amagerfælledvej i oktober 2016:
Møllegaarden så således ud
i 1925
set fra det sydøstlige hjørne af Svinget. Billedet er
taget af Peter Elfelt, og er nu frigivet som 'public
domain' af Københavns Museum. |
Amager Boulevard 120. Billede fra juni 2008. Efter
ismejeriets tid og indtil begyndelsen af dette årtusinde
lå her i mange år Nicolaus Møllers store frimærkehandel
DANO. I lokalet til venstre var der lager, til højre var
selve butikken.
De tre billeder herunder har Jørgen Aamand
sendt til mig. De er fra frimærkehandler
Nicolaus Møllers sidste åbningsdag den 29.
august 2000. |
Samme butik i oktober 2016 |
"Mejeriet Møllegaarden" havde navn efter den store
ejendom fra 1921 som netop hedder Møllegården. Det er en
andelsboligforening, og den består af Amager Blvd.
118-124, Svinget 12-18 og Amagerfælledvej 21-27.
Stavemåden med aa for å er bibeholdt, og karreens officielle navn
er Andelsboligselskabet Møllegaarden. Dens
overskuelige hjemmeside kan ses
her.
For få år siden blev den udstyret med store altaner, men heldigvis
kun på facaden mod Svinget. |
|
21. september 1936: To billeder set mod Amagerbrogade,
mens boulevardens midte er under omlægning.
Foto: Erik Johansen, copyright: SULFA
|
November 2012 |
|
Karreen mellem Amagerfælledvej og Ved
Amagerport, ca. 1915;
opført 1913.
Den østlige hjørneejendom ved Ved
Amagerport. I den nu nedlagte og tilmurede butik på
hjørnet lå indtil for nogle år siden længe en af byens
bedste landkort-forretninger som var eksperter i
opklæbning.
Et kig ud ad Ved Amagerport - med den fhv.
kortbutik på højre
hjørne og [?]-forretning på venste; oktober 2016:
På næste gadehjørne har vi den nordvestlige
ejendom på hjørnet af Svinget, som i et stort sving jo krydser boulevarden
på sin vej fra Amagerfælledvej til Amagerbrogade. Også
her har der i tidens løb været adskillige forskellige
forretninger; en hundeklipper bl.a. Den nuværende rædsel
er flere år gammel ...
|
14.6.2005
7.10.2016
|
|
To optagelser fra 1972 gjort af Svend-Erik Lindberg med
defekt kamera. Et DSB-lokomotiv på vej mod det såkaldte
bomhus i Svinget.
September 2004 og april 2008 ser 'bomhuset' på
boulevarden ud som herunder; på billedet til højre ser vi noget
af Svinget:
|
|
Bomhuset som aldrig har været et bomhus ...
De tre billeder til højre er taget af Flemming
Lamberth/SULFA i maj og oktober 1994. |
Obs!
Da Fl. Lamberth sendte mig disse tre billeder, besvarede
han samtidig et spørgsmål ang. historien om det såkaldte
bomhus:
"Jeg vedhæfter fotos fra 1994 af grillbaren på Amager
Boulevard. Her ses standeren med signalet (tydeligst på
aftenbilledet), og på
siden af huset ved skinnerne sidder den kontrolboks, som
jeg er overbevist om styrede signalet. Ud over dette
mener jeg ikke, at husene har haft noget med jernbane at
gøre." |
|
|
Tre billeder taget af Ruth Eli Hansen en septemberdag i
1991, da et udflugtstog krydser boulevarden. Det kommer
ad Svinget (hvorfra mon?) - og fortsætter ad Svinget,
sandsynligvis for at køre helt ud til Saltværksvej.
Næste billede er også taget af Ruth E.H. og viser et
tipvognstog i Svinget ved boulevarden engang i 1994.
Vognene er fyldt op med småsten. De blev kørt til Kastrup for at
blive skyllet fri for støv af hensyn til de arbejdere
som skulle bruge stenene som bygningsmateriale. Derefter
blev de kørt retur samme vej til ... hvortil mon? Måske
ind til byen et sted, eller over til den daværende
Ødestad.
|
|
|
2012
Det grønne sving midt i Svinget mellem
Amagerfælledvej og Vermlandsgade består bl.a. af denne
smalle sti som er anlagt oven på det gamle godstogsspor
- og som er præcis 1,435 m bred! Nemlig afstanden
mellem skinnerne. Billedet er set i retning af
Amagerbrogade.
Næste billede er set den modsatte vej, altså i retning af
Amagerfælledvej:
2016 |
|
|
Hans Krogs to billeder fra 2002 af de gamle advarselstavler
som indtil for få år siden stadig svævede over
boulevarden.
|
|
|
Det østlige hjørne af Svinget. Med
en af Amagerbro og Sundbyøsters kendte
bagerforretninger - som*)
Lidt efter Svinget (her set ind mod byen) har vi
her et af mange mennesker meget savnede offentlige
transportmidler - en sporvogn.
Forår 1972. Foto: Per Bech Petersen. © SULFA
*) som har skiftet navn og evt. ejer. Nu er det gamle
regulære navn Boulevardens Bageri ikke længere passende.
Nu hedder stedet ... ja, se selv!
7.10.2016 |
1960'erne |
|
Karreerne mellem (nærmest) Kongedybet og Svinget. Den
midterste er boulevardens nr. 126. Opført 1914.
Foto fra september 2008. |
|
|
Hvor den næsten trekantede karre fra 1923 i dag er
Amager Boulevard 128A, B og 130 plus Kongedybet 3-5 og
Under Elmene 7, 7A
og 9-13 lå indtil 1916 Røde Mølle.
De to billeder til venstre tilhører SULFA. De tre andre er sakset
fra 'Før og Nu' 1923.
Akvarel af J.L.J. Ridter, 1904 |
|
|
Og lidt længere fremme i samme karre finder vi Boulevard
Bodega i nr. 129, og i nr. 131 Revisionskontoret Antik
Torben; sådan står der i hvert fald på facade og
forretning.
Vore dages rygeplads;
tsk, tsk! |
|
|
Cykelforretningen i nr. 133 hed i mange år FIX Cykler.
Nu hedder den altså
Moreno Bikes - og i helt gamle dage hed den Brødr.
Christiansen Cycle & Motorforretning. Se bare denne
annonce fra omkr. 1918
Og på den modsatte side: ejendommen på hjørnet af Under
Elmene er fra 1916:
September 2008 |
April 2010 |
|
|
Sprængte vandrør i Svinget mellem
Amager Boulevard og Amagerbrogade. De næste fem fotos tog jeg i maj
2003 med mit første og den gang en
måned gamle digitalkamera, den
populære Canon PowerShot G3. På det
tidspunkt var 640 pixels rigeligt på
datidens skærmstørrelser. I vore
dage er kvaliteten diskutabel, men
motiverne lever endnu - selv om der
vist nok er blevet ryddet op
sidenhen ... |
Sidste del af
Amager Boulevard - hvor den smelter sammen med
Amagerbrogade - så sådan ud omkring 1962:
|
Ditto, men set oppefra - ind mod byen:
Foto: Ruth
Eli Hansen, 1995 |
Antagelig en af de sidste Linie 5'er; linien blev som bekendt
nedlagt i april 1972.
Allerede 1.11.1964 blev Liniue 13 bussificeret, og ved stoppestedets
helle ser vi
skilte for både 5'eren og 13'eren.
Foto: Per Bech Petersen, 1972. Billedet tilhører SULFA og SHS.
Husrækken fra nr. 127 til 133. Kun fire husnumre på så lang en
strækning.
(Foto fra september 2008)
Et af øens spidse og allermest kendte gadehjørner: Amager
Boulevard og Amagerbrogade.
Også kaldet Privatbankens hjørne. Øh, Unibanks. Nå nej, Nordeas -
endnu. Marts 2004.
I begyndelsen af 1960'erne så der sådan ud. Med et
helt spind af luftledninger ...
Disse tre billeder
tilhører SULFA
(Erik Johansen, 1936)
Ca. 1935. Tak for tilsendt foto.
Hvad går den l-a-n-g-e kø mon ud på? |
Omkring
1920 saa der saaledes ud samme Sted:
Bygningen midt i boulevarden var en
transformerstation. Indtil 1935
var der cykelsti i midten
af boulevarden ved siden af sporvognene; se billederne højere oppe
på siden.
Endnu tidligere, vel omkring 1910:
og lidt senere
Mellemspil om
Under
Elmene set mod boulevarden. Susan tog billedet i
2008
|
Og set oppefra af Flemming Lamberth i 1996
© SULFA
|
Københavns Politis Station 4 havde
adresse i Under Elmene 7 fra 1923 til 1970.
Tidligere lå stationen ved Børnehusbroen som forbinder de to dele
af Torvegade over Christianshavns Kanal. Og i 1970
flyttede den ud til Hørhusvej i Sundbyvester.
Foto af
Station 4's facade eller skiltning Under Elmene søges |
|
Erindringsbilleder
Én gang i mit liv har jeg besøgt Station 4, mens den lå
i Under Elmene. Det var i 1948, og jeg var endnu ikke
fyldt 6 år.
En sommerdag året før havde Mor sendt mig hen til HB-bageren ved
Holmbladsgade efter wienerbrød. På min vej tilbage, ud
for Bremergården, lå den dér i gruset! Foldet to gange,
en 50-kroneseddel. Med rystende hånd snuppede jeg den og
spurtede hjem.
Men min Bedste - som bare havde sin aldersrente - var hæderligheden selv, så hun gik op på
politistationen og afleverede mit fund. Hvorefter vi
ventede et år, spændte på om der ville blive udbetalt
findeløn.
Da der var gået 12 måneder, tog Bedste mig ved hånden og vi gik op
til Politiet. Og dér - af vagthavende betjent på Station
4 - fik jeg udbetalt mine velfortjente 30% af de 50
kroner. Som jeg sandsynligvis brugte til bl.a. en
seksløber i '1000 Ting' på Amagerbrogade. Det var altid
godt at kunne forsvare sig, hvis man kom i ildkamp
hjemme i
Græsvænget! |
|
Et kæmpemæssigt underjordisk
parkeringsanlæg er ved at blive bygget under Under
Elmene, hvorefter der skal anlægges en ny grøn plads
ovenpå. September 2008.
Og set den modsatte vej i formiddagssol i april 2016:
|
Klassiske Københavnerbænke er blevet
'frisket op' med iøjnefaldende kulører og et slogan med
diskutabel stavemåde.
Fotos fra september 2008. |
Fra september 2008 til april 2010 er der ikke sket meget
- skulle
man tro; men mon ikke der er! I undergrunden.
Se Leif Steen Hansens billedreportage af hele forløbet
med etableringen af det store parkeringsanlæg.
Klik her!
September 2011 |
Ditto |
Under Elmene/Kongedybet, 1970.
Foto: Svend Wrønding; copyright: SULFA |
Niels Rydahl opdagede for et par år siden
dette gamle
skilt ved nr. 16-18. |
1958 tog Torben Andersen dette billede af noget ledningsarbejde.
Forretningen på hjørnet af Under Elmene var V. Jarnings Konditori.
Amager Boulevard - fortsat:
Henholdsvis bag- og forside af en
fotopose fra 1938. Læg bl.a. mærke til den informative belysningstabel. (Gave fra Susan
Smith) |
Ditto - men fra 1960. Det lille
pudsige rim med de diskutable versefødder er still going strong. (Tilhører Erik V. Pedersen) |
Så sent som i 1997 lå Amager
Foto stadig her på Amager Boulevard 134. Men at dømme efter den
manglende udstilling er nøglen nok drejet om. (Foto: Flemming Lamberth) |
Ole Fengers fotopose fra 1959
ser sådan ud:
|
Denne pose er fra beg.
af 80'erne og m.a.o. fra før naboen pasfotografen
blev automatisk. (Tilhører
webmaster)
|
De tre billeder herunder er taget af - og tilhører via
SULFA - forretningen Amager Foto.
De blev i 2010 brugt
som en del af en julehilsen-billedserie fra Sundby
Lokalhistoriske Forening og Arkiv: |
Fl. Lamberth skriver bl.a. således om
fotoet til venstre i SULFA's julehilsen: "På billederne er de gamle forretningen endnu intakte:
Lingeriforretning, Amager Foto, Vixi Chokolade,
tobaksforretning, Norsk Fars, Børnenes Alt og Olsson
Møbler." Og om billedet i midten skriver Fl. Lamberth: "Amager Foto var en af mange fotoforretninger ved Amagerbrogade. Af
andre ældre forretninger kan for eks. nævnes: Sønderbro
Foto, Svends Foto, Keils Foto, Lejbok Foto og fra nyere
tid Bingo Foto, der lukkede 2010 som Amagerbrogades
sidste rigtige fotoforretning. På billedet ses Solveig
Bech Jensen, der var tredje generation bag disken i
Amager Foto. Forretningen lukkede i 1997." |
Tak for tilsendte foto fra o. 1935:
Ejendommen Elmegården på hjørnet af
Amagerbrogade:
Juni 2008. Til højre ses en bid af Under Elmene. |
Den store gamle dametøjsforretning er nu frisørsalon med
kreativt firmanavn: Director's Cut; august 2013. |
Samme som ovenover. April 2016. |
April 2016. Amager Foto er pist væk. Øv! |
En karré
i engangs-regnfrakke, september 2017:
Elmegården på
Amager Boulevard-Amagerbrogade-Hollænderdybet-Æblestien-Under
Elmene
5'eren på Amager Boulevard
- den sidste sporvognslinje i København.
Kopier af Svend-Erik Lindbergs lysbilleder fra
april 1972:
Første stoppested på boulevarden når ... |
... man kommer fra Amagerbrogade. |
På vej ind mod byen. |
Ud for Mønten - på vej mod
Amagerbrogade. |
Cirka ud for Serumsinstituttet. |
Ditto. |
Ved ejendommen Møllegården mellem
Amagerfælledvej og Svinget. |
Ved trafiksignalet ud for Ved
Stadsgraven. |
Amagerfælledvej set mod syd - og med den
sidste reklame på dén gavl? |
Sporvognsbillederne tilhører bl.a. Torben Liebst og
Tak til Sundby
Lokalhistoriske Forening og Arkiv [SULFA] for lån af bl.a. Erik Johansens
billeder.
'ss' er Susan Smith. nrj eller NRJ er Niels Rydahl Jensen.
Genvej til forsiden af
Amager-portalen på dette websted.
|